زندگی حضرت زهرا (سلام الله علیها) الگوی دین و خانواده است


ساعت: 10:53
تاریخ انتشار: 1301/10/06
کد خبر: 1920145

سیره حضرت زهرا علیهاالسلام در ابعاد مختلف و پاسداشت حضرت زهرا علیهاالسلام از پاسداری از ولایت امیرمؤمنان علی علیه السلام و حمایت از جریان امامت و ولایت و نیز به عنوان الگو به شمار می رود. از آنجا که نقش مهم ایشان در اقامه دین مبین اسلام، یکی از مهمترین و بارزترین قله های زندگی این بانوی بزرگ اسلام است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از شرقامروز روز شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) بانوی بزرگ هر دو عالم است، روزی که عرش و فرش بر مصیبت آن حضرت می گریند. زنی که اگرچه عمرش به اندازه یک گل کوتاه بود، اما بیش از 1400 سال از شهادتش می گذرد، نام و یادش جاودانه است.

بانویی که به ام ابیها شهرت یافت و در دفاع از مقام ولایت و برای حفظ دین و ولایت و امامت شمشیر پیروز بود، لحظه ای آرام نگرفت تا در این راه به شهادت رسید.

این حضرت الگوی کامل برای همه بشریت است، به ویژه الگوی تشکیل خانواده، تربیت فرزند، حجاب و عفاف برای زنان مسلمان در سراسر جهان و زنان و دختران جامعه باید از این حضرت الگو بگیرند و به راه فاطمی دست یابند. زندگی .

با توجه به اینکه امروز دشمنان بنیان خانواده و جایگاه مادر و زن در خانه و خانواده را مورد هدف قرار داده و در صدد تضعیف آن برای مقاومت در برابر این حملات و همچنین ترویج فرهنگ فاطمی و تبیین زندگی هستند. حضرت زهرا (سلام الله علیها) با عده ای از خبرگان به گفتگو نشستند.


حضرت زهرا به رسالت پدر و همسری پرداخت

فرشته اسدزاده مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری خراسان جنوبی در گفتگو با خبرنگار خاورستان اظهار داشت: رشد ذهنی حضرت فاطمه زهرا(س) و هوش سیاسی و معنوی ایشان نسبت به سن تقویمی ایشان نشان از تاثیر پذیری ایشان دارد. توسط والدین رده بالای او، که می‌توانیم آن را به عنوان سندی تأیید شده از اهمیت تأثیر موقعیت والدین بر رشد و تحصیل فرزندان در نظر بگیریم.

وی افزود: این تأثیر تا حدی است که دختری مانند حضرت فاطمه زهرا (س) که در کودکی یتیم شده و مادرش را از دست داده است، چنان نگاه عمیقی به زندگی دارد و به آرمان های پدرش اعتقاد راسخ دارد که خود را وقف رسالت پدر می کند. پدر و همسرش

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری خراسان جنوبی ادامه داد: علیرغم اینکه حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) بیش از 1400 سال پیش زندگی می کردند، اما الگوی زندگی ایشان به هیچ وجه معطوف به زمان و مکان و توجه نبود. که روح القدس او فراتر از ابعاد است، زمینی است، آنچه از آن به یادگار مانده است، قابل استفاده برای همه اعصار و عصرها و الگوپذیری است.

اسدزاده تصریح کرد: از روش های همسر و فرزندی و از همه مهمتر ارادت به پدر و عنایتی که به پیامبر(ص) داشتند، دلبستگی ای که بین این پدر و دختر ایجاد شد به حدی بود که معروف به ام ابیها

وی بیان کرد: امروز که با این حجم از فضای مجازی فاصله و شکاف بین نسل ها بیشتر شده و خانواده های ما از احترام به بزرگترها بی بهره شده اند، اگر نگاهی اجمالی به زندگی حضرت فاطمه زهرا(س) و نحوه ارتباط ایشان بیندازیم. پدر محترم، شوهر محترم و فرزندان دلبندشان، مطمئناً می‌توانیم الگوی بسیار خوبی برای برقراری روابط سرشار از عاطفه و تعهد مادران، همسران و دختران پیدا کنیم که امروز به شدت به چنین الگوهایی نیاز داریم.


حضور اجتماعی حضرت زهرا(س) مقام زن را بالا برد

نرگس فولادی کارشناس مسائل زنان و خانواده به مناسبت دهه فاطمیه و ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) در گفتگو با خبرنگار خاورستان، اظهار داشت: حضرت زهرا(س) از حراست حضرت زهرا(س) دفاع کردند. ولایت امیرمومنان علی (علیه السلام) و پشتیبان جریان امامت و ولایت بوده و همچنین نقش مهم ایشان در استقرار دین مبین اسلام از مهمترین و بارزترین قله های زندگی این بانوی بزرگ است. اسلام.

وی با اشاره به نقش حضرت فاطمه (س) در ارتقای جایگاه زنان، افزود: حضور و مشارکت ایشان در فعالیت های اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی در اوج تعارض با نگرش جاهلیت آن زمان بود. با هدف ایجاد تحول و کرامت برای زنان و ارتقای جایگاه فردی و اجتماعی آنان.

کارشناس امور زنان و خانواده ادامه داد: الگوی مطلوب در اسلام برای زن شخصیتی است که بتواند در هدایت و هدایت جامعه به سوی پیشرفت نقش داشته باشد و به عنوان محوری ترین عضو خانواده بتواند سرنوشت سایر اعضا را برنامه ریزی کند.

وی با بیان اینکه امروز عفاف و حجاب یکی از مسائل مهم جامعه ماست که متاسفانه به دلایلی نقش آن در جامعه کم شده است، گفت: برای اینکه عفاف و حجاب فاطمی پایدار و ریشه دار در جامعه شود، پویایی است. ما نیاز به حرکت جمعی در نهادهای فرهنگی داریم، ما خصوصی و دولتی هستیم و باید از همه توانایی ها، قدرت ها و امکانات موجود در دستگاه های کشور استفاده کنیم. در واقع حجاب باید به عنوان امنیت، ثبات، سلامت و کرامت شخصیت در جامعه تبلیغ ترویج شود.


بصیرت و ولایت از وجوه ممتاز حضرت زهرا (س) است.

فولادی دشمنی، زیرکی و مبارزه با انحراف از مسیری که رسول خدا (ص) ترسیم کرده و حفظ ولایت در سخت ترین شرایط را از دیگر ویژگی های حضرت زهرا (س) عنوان کرد و گفت: ایشان کوتاه و سعادتمند بودند. زندگی آنها علاوه بر اینکه مادران نمونه و تربیت فرزندشان هستند، زندگی زناشویی و زندگی عاطفی برای همه مردم سرشار از درس است، در صحنه هایی که نیاز بود ولایت خود را نیز به خوبی به تصویر کشیدند.

کارشناس زن و خانواده همچنین درباره نقش حضرت زهرا (سلام الله علیها) در اعتلای دین مقدس اسلام گفت: زندگی پربار و ارزشمند این بانوی اسلامی قطعا بهترین الگو برای یک زن مسلمان است تا زنان بتوانند حجاب داشته باشند و حیا را رعایت کنند و پاکی و حیثیت و کرامت و ارزش آنان را در جامعه حفظ و ترویج کنند.

فولادی ادامه داد: در واقع تمام فضایل انسانی خوب در وجود مقدس این پیامبر نهفته بود و زنان مسلمان ایران و سایر کشورهای اسلامی باید از شخصیت برجسته این بانوی بزرگ اسلام الگوی زندگی خود باشند تا به خوشبختی در این دنیا و دنیای دیگر دست یابید.

وی تصریح کرد: حضرت فاطمه (س) الگوی زن مسلمان در ابعاد مختلف زندگی از جمله کار و تلاش، تدبیر، صبر و استقامت، بندگی و عشق به بندگی خدا، زهد و ساده زیستی، حیا است. ، حجاب و عفاف، در حوزه وظایف، خانواده، جبهه دفاع از ولایت و…


دفاع بی نظیر حضرت زهرا از روستا به عنوان رکن جامعه

حجت الاسلام اکبری مطلق کارشناس مذهبی نیز در گفتگو با خبرنگار خاورستان گفت: یکی از مهم ترین ویژگی های حضرت زهرا(س) ولایت ایشان بود که فردی مانند امیرالمومنین(ع) که فردی بود. در همه شرایط سخت، خانه نشین شد، تنها کسی که حرکت کرد، به صحنه آمد و از مسئله ولایت دفاع کرد و آن را در طول تاریخ بر کرسی نشاند، حضرت زهرا بود.

رئیس پردیس های دانشگاه فرهنگیان خراسان جنوبی افزود: وقتی می بیند که ولایت و ارکان جامعه اسلامی در خطر است به تنهایی وارد میدان می شود و از ولایت دفاع می کند.


لزوم ترغیب اذهان به داشتن حجاب

این کارشناس مذهبی با اشاره به اینکه حضرت زهرا(س) مظهر حجاب و عفاف بود، گفت: متأسفانه اکنون کارزار شدیدی علیه حجاب و جایگاه زن صورت گرفته و برای حفظ این ارزش ها باید اذهان را قانع کرد و زنان را ساخت. درک کنند که برهنه بودن و استفاده نکردن از پوشش دامنه خشونت آنها را افزایش می دهد.

اکبری مطلق ادامه داد: این در حالی است که اگر شخصی کالای با ارزشی مانند طلا داشته باشد و آن را در انظار عمومی بگذارد اما بگوید که دست به آن طلا نزند و بدزدد، همه به او می خندند. زیرا وسوسه انگیز است که مقادیر را در جایی قرار دهیم که به راحتی در دسترس هستند.

فرهنگیان سرپرست پردیس های دانشگاه خراسان جنوبی با اشاره به اینکه زیبایی نیز خریدار دارد و وسوسه انگیز است و باید در پوشش حجاب حفظ شود، افزود: هیچکس نمی تواند بگوید من می خواهم زیبایی خود را آشکار کنم اما دیگران باید خودشان را حفظ کنند. ، زیرا هیچ تضمینی وجود ندارد که دیگران از خود در برابر این زیبایی محافظت کنند، مگر اینکه تضمینی وجود داشته باشد که افراد بیمار در آن جامعه وجود نداشته باشند.

وی تصریح کرد: در یک جامعه، همه افراد باید شخصیت و انسانیت خود را حفظ کنند و بدانند که زیبایی خود را به عنوان کالای ارزشمند مجانی به دیگران ندهند.


نه زیاد؛ توصیف خداوند از حضرت زهرا (س)

این کارشناس مذهبی با اشاره به نقش حضرت زهرا(س) در ترویج دین مبین اسلام گفت: با توجه به اینکه بعد از رحلت پیامبر(ص) دلیلی برای انحراف دین به خودی خود وجود داشت اما حضرت زهرا(س) با یک سلسله برنامه ها و آثاری ساخت که در تاریخ و برای همه مسلمانان ماندگار شد.

وی گفت: در حقیقت با عدم حضور عده زیادی در تشییع جنازه و مخفی کردن قبورشان، حدیث پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم که فاطمه از او خشنود است من از او راضی هستم و هر که فاطمه از او ناراضی باشد من را زنده کرد. “من” برای او ناراحتم” و به همه نشان داد که در داستان چه اتفاقی افتاده است.

اکبری مطلق تصریح کرد: خداوند در قرآن و در سوره کوثر از حضرت زهرا به عنوان نعمت بزرگی که به پیامبر داده شده یاد می کند، پس اگر از نعمت بزرگی راضی باشد; او دین اسلام دارد و اگر ناراضی باشد; او پیرو دین مبین اسلام نیست و ما باید کل رفتار حضرت زهرا (سلام الله علیها) را الگوی تاریخ قرار دهیم تا ببیند آیا در مسیر اسلام هستیم یا خیر.


زندگی حضرت زهرا (سلام الله علیها) الگوی دین و خانواده است

سرپرست پردیس های دانشگاهی خراسان جنوبی فرهنگیان با بیان اینکه زندگی حضرت زهرا (س) در ابعاد مختلف الگو محسوب می شود، گفت: رفتار حضرت زهرا در خانواده به گونه ای بود که همواره مورد تکریم پدر و احترام ویژه همسرشان بود. و توسط فرزندان کرد خود که در طول تاریخ الگو بوده و هنوز هم دوست و دشمن هستند، بزرگ شده است. فرزندانش او را الگوی موفقی می دانند.

وی با اشاره به اینکه حضرت زهرا علیهاالسلام به همسایگان خود توجه ویژه ای داشتند، ادامه داد: ایشان هیچ گاه در مسائل دینی کوتاهی نکردند و تا آخر عمر از دین دفاع کردند زیرا معتقد بودند ما به این دنیا آمده ایم تا به کمال برسیم و اگر هست. هیچ دینی راه کمال و انسانیت بسته نیست.


جمهوری اسلامی صدایی قوی برای حمایت از حقوق زنان بر اساس موازین اسلامی است

این کارشناس مذهبی در خصوص مسائلی که در خصوص حجاب در جمهوری اسلامی به وجود آمده است، گفت: جمهوری اسلامی کشوری است که به حقوق زنان توجه دارد و صدایی است که برای دفاع از حقوق زنان بر اساس موازین اسلامی بلند شده است، اما بیشتر بیش از 90 کشور علیه او جنگیده است.

اکبری مطلق با تاکید بر اینکه در بحث حجاب و حجاب باید ذهن قانع شود تا مردم به سمت آن بیایند، گفت: جمهوری اسلامی در بحث اعتقادی بر روسری و حجاب برای انسان تاکید دارد اما در چهره. از هزاران صدا برعکس او می گوید، کسانی که حرفه ای و حساب شده در برابر پوشش عمل می کنند تا ما نتوانیم ذهن های پاک را در برابر توطئه های بزرگ آنها بیمه کنیم.

رئیس دانشگاه فرهنگیان خراسان جنوبی ادامه داد: کار جمهوری اسلامی درست است اما تبلیغات گسترده دشمن از سوی دیگر اوضاع را به هم ریخته است که نیازمند تلاش های متعدد است. در واقع دشمن با استفاده از فضای مجازی متروک توانسته است ذهن ها را کنترل کرده و آنها را به سمت امیال نفسانی سوق دهد و با اختلاط حق و باطل، شناخت حقیقت دشوارتر می شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید