زندگی لاکچری با صحنه سازی / جسد یک نوزاد 25 روزه برای تصادف ساختگی

زندگی لاکچری با صحنه سازی / جسد یک نوزاد 25 روزه برای تصادف ساختگی

روز جدید مردی پس از بی‌حس کردن بازوی خود، استخوان ترقوه‌اش را با اره قطع می‌کند.» این می‌تواند بخشی از جمله‌ای از رمان استیون کینگ یا تصویری خام و تلخ از یک فیلم کیم کی‌دوک باشد، اما روایتی مستند از یک ( به ظاهر ساده) طرحی برای جمع آوری جهیزیه که البته جواب نداد و باعث رسوایی فرد شد.

در گزارش های پلیس یا حتی افسران حقوقی شرکت های بیمه می توانید داستان های بی شماری از این دست بشنوید. چالش تصادفات ساختگی مدت هاست که به یکی از معضلات سازمان پزشکی قانونی و البته سازمان های بیمه گر تبدیل شده است. در سوی دیگر این موسسات افرادی هستند که بر اساس اکانت های منتشر شده هر روز در این زمینه خلاق تر می شوند. برخی از این گزارش های مستند باورنکردنی هستند. مسئول حقوقی یکی از سازمان های بیمه گر می گوید: در حین بحث بیمه عمر با فردی مواجه شدیم که به دروغ برای خود مراسم فوت انجام داده و جسد سوخته یک تبعه بیگانه را به جای خود گذاشته تا بیمه عمر بگیرد. «بعد از 10 سال متوجه شدیم که این فرد زنده است. اکانت های رسمی منتشر شده توسط مقامات گاهی تکان دهنده است. برای مثال می توان گفت فردی که در تصادفی برای گرفتن پول جسد نوزاد 25 روزه خود را جعل می کند و البته توسط پلیس دستگیر می شود.

یا ماجرای معروف خانواده ای که دو سال پیش به دست قانون افتاد. ماجرا از این قرار است که فرزندان پدری که در خانه اش جان باخته است، او را سوار موتور سیکلت می کنند و با تصادف ساختگی سعی در گرفتن حق بیمه دارند! داستان های زیادی از این دست وجود دارد. حتی چند سال پیش باندی در شهر قم کشف شد که در بین آنها چند پزشک و پرستار حضور داشتند و به صورت شبکه ای مشغول به کار بودند. همین هفته گذشته مدیرکل پزشکی قانونی استان اصفهان گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون 573 نفر برای دریافت جهیزیه به پزشکی قانونی اصفهان مراجعه کرده اند. مطالعات، خودکشی کرده اند و احتمالاً باید همان درصد را به افرادی که موفق به انجام آن شده اند بدهیم. تاریخچه تصادفات ساختگی با توجه به تجربه سودجویان که دست به این کار زده اند، مکانیسم های مختلفی را در پیش گرفته است.

به عنوان مثال گفته می شود که در بین آنها پیمانکارانی هستند که محل وقوع این حوادث را به واقعی ترین شکل ممکن ترتیب می دهند. مجریان تصادفات قلابی معمولاً 60 تا 70 درصد پول قربانی را برای خود می گیرند و برای شکستگی دست یا پا فقط سه میلیون تومان به کسانی که در تصادفات ساختگی شرکت می کنند یا درآمد بیشتری کسب می کنند بدون اینکه به خودشان آسیبی وارد شود پرداخت می کنند. نزدیک ترین آمار در این خصوص مربوط به 9 ماهه سال گذشته است که از سوی سازمان پزشکی قانونی اعلام شده است. بر اساس گزارش این سازمان، در 9 ماهه سال گذشته 10 هزار و 231 مورد خودکشی شامل 7 هزار و 886 مرد و 2 هزار و 345 زن به بهانه نزاع و با هدف اخذ جهیزیه و خسارت وارده کشف شد. در مراکز پزشکی قانونی و ارجاع به مراجع قضایی.

از سوی دیگر این آمار توسط سازمان های بیمه گر قابل پیگیری است. مسئولان بیمه مرکزی می گویند آمار دقیقی از میزان این خسارت ها وجود ندارد، اما «برآورد بیمه مرکزی نشان می دهد که 30 درصد از خسارت های بیمه شخص ثالث تقلبی است».

در یک بند، آمار دیگری از سوی یک سازمان بیمه ای اعلام شده است که تعداد تصادفات کلاهبرداری در ایران شامل 20 درصد پرداختی های بیمه است. کسانی که در بدنشان شکستگی دارند، دسیسه می کنند و تصادف ساختگی را با وسیله نقلیه بیمه شده ترتیب می دهند و سپس تقاضای باج می کنند. به عقیده آنها، چنین صدماتی می تواند محصول خودآزاری (ایجاد آسیب بدون درگیری یا حادثه) یا محصول ترکیبی درگیری و خود آسیبی (افزایش صدمات پس از درگیری و درگیری) باشد. جالب اینجاست که در همین آمار پزشکی قانونی سال گذشته «از 10 هزار و 231 مورد خودکشی که در 9 ماه ثبت شده است، 4 هزار و 166 مورد بلامنازع و 6 هزار و 65 مورد منازعه و بلامنازع بوده است».

دیدگاهتان را بنویسید