زنگ قرمز قیمت دلار در دولت سیزدهم به صدا درآمد

زنگ قرمز قیمت دلار در دولت سیزدهم به صدا درآمد

گروه اقتصادی: قیمت دلار در بازار غیررسمی در هفته گذشته کمی با سقف تاریخی 36 هزار و 800 تومان فاصله داشت. اما دلار که روز شنبه به انتهای کانال 35 هزار تومان بازگشت، روز یکشنبه در زمان انتشار این خبر به میانه کانال 35 هزار تومان رسید و روند صعودی دیگری را رقم زد.

همین روز دوشنبه 18 آبان، قیمت دلار پس از عبور از سقف قبلی خود در کانال 33 هزار تومان و ثبت سقف های جدید هر لحظه تا 25 آبان به قیمت 36 هزار و 800 تومان رسید، افزایش بی سابقه ای را آغاز کرد. این در حالی است که سوال اصلی این است که آیا دلار در روزهای آینده و به خصوص تا شب عید شاهد سقف شکنی های بیشتری خواهد بود؟

سود دولت از افزایش قیمت دلار

احساس سلطانی کارشناس اقتصادی می گوید: جهش 7000 تومانی قیمت دلار در بازار غیررسمی دلیل خاصی ندارد و تحت کنترل دولت است، ذخایر ارزی قیمت دلار را 6 برابر کرد تا عده ای بتوانند قیمت دلار را افزایش دهند. این افزایش قیمت پول را به جیب زد و حالا دولت همین رویه را در پیش گرفت.

سود ناشی از افزایش قیمت دلار در جیب خودی ها

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه یک میلیون بشکه نفت می فروشیم که هر بشکه 90 دلار است، گفت: بنابراین درآمد ارزی نفتی ما کمتر از سال 1395 نیست اما دولت و تعدادی از هاسولاتی ها و سایرین یاد گرفته اند از این سود سود ببرند. جهش قیمت دلار و سلطانی ادامه داد: فرقی نمی کند تحریم داشته باشیم یا نه، دولت، شرکت های خصوصی، بانک های خصوصی و شرکت های خصوصی از افزایش قیمت دلار سود می برند. تنها ضرر او به مردم است. مردم باید سال به سال بدبخت تر شوند تا این رانت درآمدی به دست عده معدودی برسد.

نبض دلار در دست دولت و بانک مرکزی است

این کارشناس اقتصادی در پاسخ به این سوال که پیش بینی او از قیمت دلار در بازار چیست، گفت: بازاری وجود ندارد! خنده دارترین نکته در مورد بازار ایران این است که 80 درصد دلاری که عرضه می شود در اختیار دولت و شرکت های مرتبط با دولت است که توسط مدیران دولتی تعیین می شود.سلطانی ادامه داد: بنابراین عرضه دلار در دست دولت است. دولت . نکته اصلی این است که نه فصل سفر است، نه تحریم جدیدی وجود دارد و نه نفت ارزان تر است. هیچ اتفاقی نیفتاد که قیمت دلار بالا رفت و مردم ثروتمند نشدند تا بتوانیم بگوییم مردم برای خرید دلار به بازار ریختند، عده محدودی دلار خریدند و در خانه هایشان نگه داشتند.

ارز ممتاز کجا از جیب مردم خارج می شود؟

این کارشناس اقتصادی گفت: باعث می شوند مردم دلار خود را گران بفروشند و بخواهند تجارت کنند. چه کسی این یادداشت های جدید را می فروشد؟ غیر از دولت چه کسانی می توانند اسکناس های آسیب دیده را در بازار بفروشند؟ سلطانی ادامه داد: اگر روزانه یک میلیون بشکه نفت را بشکه ای 80 دلار بفروشیم، ماهانه 2.4 میلیارد تومان می شود. ماه؛ از سوی دیگر دولت 15 میلیارد دلاری را که برای حذف ارز ترجیحی نفت، آرد و… به دست آورده در دلار بالا ضرب می کند.
مرجع: اقتصاد 24

دیدگاهتان را بنویسید