زنگ چند برابر قیمت

زنگ چند برابر قیمت

روز جدید مرکز آمار ایران اخیرا گزارشی از میانگین قیمت اقلام خوراکی در مناطق شهری منتشر کرده است که نشان می‌دهد تورم نقطه‌ای 12 قلم کالایی که بیشتر کالاهای اساسی هستند به بالای 100 درصد رسیده است در حالی که قیمت اقلام خوراکی و غیرخوراکی به بیش از 100 درصد رسیده است. از ابتدای سال جاری تاکنون افزایش یافته است.وعده دولت برای کنترل بازار از طریق اعطای یارانه نقدی و کمک به اقشار آسیب پذیر جامعه تاثیر چندانی نداشته و اظهارات مقامات دولتی مبنی بر کاهش تورم و بهبود شاخص ها مورد تردید قرار گرفته است، زیرا این امر موجب شده است که در سطح جامعه وجود دارد. با توجه به اینکه تاکنون تغییری در جدول مردم ایجاد نشده است، کارشناسان در این زمینه معتقدند پس از حذف ارز ترجیحی، قرار بود افزایش قیمت ها تنها برای چند قلم کالای اساسی باشد، اما این خوش بینی ها دیری نپایید و افزایش قیمت ها بر سایر اقلام خوراکی و غیر خوراکی نیز سایه افکنده است.

قیمت 100% کالاهای اساسی

مرکز آمار ایران گزارشی از میانگین قیمت اقلام خوراکی منتخب در مناطق شهری منتشر کرد که نشان می‌دهد تورم نقطه‌ای 12 ماده غذایی به بالای 100 درصد رسیده است. روغن مایع با تورم 314.6 درصدی رکورددار تورم مواد غذایی محسوب می شود. آخرین گزارش تورم مرکز آمار در مرداد ماه 1401 نشان می دهد که این شاخص در گروه خوراکی ها نسبت به ماه مشابه سال قبل 81.2 درصد افزایش داشته و در دوره ماهانه و سالانه تورم اقلام خوراکی به ترتیب 1.4 و 57.4 درصد بوده است. و این مرکز در گزارشی جدید میانگین قیمت مواد غذایی را به تفکیک محصول منتشر کرد که نشان می‌دهد تورم نقطه‌ای ۱۲ فرآورده بالای ۱۰۰ درصد است، در حالی که نفت مایع با ۳۱۴.۶ درصد افزایش قیمت، رکورد رشد قیمتی را نسبت به سال گذشته داشته است. در همین ماه سال گذشته، 12 محصولی که تورم بالای 100 درصد را به ثبت رسانده‌اند، عمدتاً محصولات اساسی هستند و به غیر از روغن مایع و نباتی، انواع لبنیات، برنج، ماکارونی، ماکارونی و سیب زمینی در این محصول قابل مشاهده است. فهرست

خوش بینی دیری نپایید

آلبرت بغازیان کارشناس اقتصادی در این باره به آرمان ملی گفت: پس از حذف ارز ترجیحی قرار بود افزایش قیمت فقط برای چند کالای اساسی باشد اما خوش بینی دیر نشد و افزایش قیمت بسیاری از مواد غذایی و غیره. اقلام خوراکی هم تحت الشعاع قرار گرفت. بابا اگرچه دولت راه حل خود را برای جبران این گرانی ها پرداخت یارانه نقدی عنوان کرده است، اما اکنون فشار زیادی بر مردم به خصوص اقشار آسیب پذیر جامعه وارد شده است، اما در این میان حضور مافیایی‌ها مشهود است که در بخش‌های مختلف نفوذ کرده و به راحتی قیمت‌ها را دستکاری کرده و باعث التهاب در بازار می‌شوند.

ناتوانی دولت ها در مقابله با مافیای اقتصادی

وی افزود: ایران بدون تحریم بسیار پویاتر و فعالتر از باقی ماندن تحریم ها است و البته این امید وجود دارد که با لغو تحریم ها در توافق نهایی نهایی، موانع زیادی بر سر راه توسعه اقتصادی و مبادلات تجاری در حوزه های مختلف قرار گیرد. برداشته شد.حذف شد.باید شرایط مساعدتری برای واردات فراهم شود و همچنین بتوان به راحتی از درآمدهای ارزی بلوکه شده استفاده کرد، هرچند به گفته رئیس جمهور انتظار می رفت که درآمد حاصل از جمع آوری نفت در ابتدا امسال در برخی بخش‌ها تأثیر داشت، اما تاکنون شاهد تغییر هستیم. ما سر سفره مردم نرفته ایم. بغازیان ادامه داد: اولین تغییر در نتیجه وصول درآمدهای نفتی باید برای بهبود کسری بودجه رعایت شود و برخی محدودیت‌ها از این بخش برداشته شود، اما دلیل اینکه تاکنون تغییری در نرخ تورم مشاهده نشده است. کاهش قیمت‌ها به دلیل ناتوانی در مقابله با مافیایی‌هایی است که در حوزه‌های مختلف وجود دارد و البته نه تنها در این دولت، بلکه در سایر دولت‌ها و قوا نیز ابزار لازم برای مقابله با این معضل وجود ندارد. این کارشناس اقتصادی بر این باور است که رفع تحریم ها، وصول درآمدهای نفتی و بسیاری از شاخص های موثر دیگر زمانی در بهبود وضعیت اقتصادی موثر است که بانک مرکزی تصمیم جدی برای کاهش قیمت ارز و بسیاری موارد دیگر بگیرد. افزایش می تواند اتفاق بیفتد و تنها زمانی شاهد ارزان شدن و کاهش قیمت ها به ویژه در توده مردم باشیم که بانک مرکزی تصمیم بگیرد از شاخص های مثبت برای تأثیرگذاری بهینه بر جامعه استفاده کند و باید با افزایش افسارگسیخته تقویت شود. در قیمت ها، در غیر این صورت اگر فکر کنیم با رقابتی کردن بازار می توانیم با قیمت های بالا مبارزه کنیم و کیفیت و کمیت بازار را ارتقا دهیم، مرتکب اشتباه شده ایم.

افزایش قیمت نتیجه اقتصاد نابسامان کشور است

بغازیان تصریح کرد: افزایش قیمت و تورم معضلی مزمن است، اگرچه حذف ارز ترجیحی در افزایش قیمت ها تاثیر دارد، اما اقتصاد کشور در حال حاضر بیمار است و افزایش قیمت ها و پیامدهای منفی ناشی از اثر مستقیم آن نیست. حذف ارز ترجیحی اگرچه افزایش قیمت ها پس از حذف ارز ترجیحی از پیش بینی دولت فراتر رفت، اما اگر ارز ترجیحی به جای قبلی خود بازگردد، قیمت ها به مسیر قبلی برنمی گردد و تنها عاملی که در این بین می تواند موثر باشد افزایش قیمت و نظارت بر بازار است همچنین دولت در ابتدا سعی کرد قیمت چند کالای اساسی را کنترل کند اما به تدریج افزایش قیمت از توان و کنترل دولت خارج شد و همه را شامل شد. اقلام خوراکی و تقریبا غیر قابل خوردن، از جمله ماست، شیر، تخم مرغ، لنت ترمز و غیره برای افزایش قیمت ها در بازار، حتی یارانه پولی هم برای رفع نیازهای این بازار کافی نیست. وی معتقد است: بسیاری از کارشناسان بر این باورند که همه چیز در گرو احیای برجام است، هرچند این امر در تعیین قیمت و وضعیت بازار موثر است و به محض اینکه کوچکترین خبری در این زمینه به گوش می رسد، قیمت بسیاری از محصولات مانند خودروها و دلار در حال تغییر است اما سرعت تاثیر اخبار منفی بودن این موضوع بر بازار و قیمت ها هرگز به اندازه اخبار نسبتا خوب در مورد احیای احتمالی برجام در بازار نبوده است و هرگز شاهد نبوده ایم. کاهش سریع قیمت اقلام مختلف پس از شنیدن اخبار نزدیک شدن به توافق برجام، زیرا تاثیر تغییرات بازار سپری شدن زمان را می طلبد. البته اگر دولت تصمیم بگیرد شاخص‌های برجام و سایر عوامل را تعیین کند، تغییراتی ایجاد می‌شود، اما تا زمانی که بازار را رصد نکند، حتی برجام هم نمی‌تواند تغییراتی ایجاد کند. این کارشناس ابراز امیدواری کرد: دولت نباید استفاده از فرصت های طلایی را به تعویق بیندازد چرا که تنها در صورت استفاده بهینه دولت از این فرصت ها و حذف عوامل بازدارنده در بازار و حمایت از تولید می توانیم از بحران عبور کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید