زورگویی در جبهه اصولگرایان روزی نو

زورگویی در جبهه اصولگرایان روزی نو

روز جدید رستم قاسمی: آمادگی این وزارتخانه را برای همکاری برای تکمیل تحقیقات و روشن شدن حقایق اعلام می کنم.

مهدی بیک اولی | ساعاتی پس از توضیحات دفتر آیت الله مکارم شیرازی در خصوص دستگیری یکی از مشاوران ارشد وزارت راه و شهرسازی و انتقادات مطرح شده در بند چهارم این پیام مبنی بر عدم اطلاع رسانی صحیح و شفاف سازی گفتگوی مسئولان و متولیان امر، سرانجام وزیر راه و شهرسازی که طی یک هفته گذشته به جای پاسخ صریح به ابهامات، ترجیح داد سیاست «سکوت» را دنبال کند، لب به دهان گشود و در قالب پیامی وی در خصوص ابعاد و زوایای مختلف این حادثه تلخ توضیحاتی ارائه کرد. توضیحاتی که اگرچه در پیچیدگی این پرونده حتی یک گره باز نکردند، اما حداقل بخشی از سکوت سنگین مرتبط با این اتفاق تلخ را شکست. اما در زیر پوست خبرهای مربوط به دستگیری مشاور ارشد وزیر راه و شهرسازی، اخباری به گوش می رسد که شاید چندان در دسترس مردم نباشد. برخی از تحلیلگران سیاسی معتقدند این اتفاقات حاصل انشعاب بین اصولگرایان پس از انتخابات 1400 است. زخم های این روزها رویارویی اصولگرایان که اوج آن در جریان رسوایی سسمونی گیت مشخص شد و سپس در برهه های مختلف به شکل ها و شکل های مختلف ظاهر شد. پس از حادثه دروازه سیسمونی، حامیان قالیباف سعی کردند در طرح پدافند قدرت خود را بر دشمن دیکته کنند و امکان نفوذ در عرصه ارتباطی را از دشمن بگیرند. شروع یا توقف طرح استیضاح وزرا ابزار دیگری است که اصولگرایان برای حل مشکلات جریانات جبهه پایداری از آن استفاده می کنند. اما برای بازگشایی آخرین درام سیاسی این دو طیف، ابتدا باید بازیگران اصلی آن را بشناسیم. سپس با جمع‌آوری داده‌های اطلاعات اسنادی، قطعات پنهان پازل را جمع‌آوری می‌کنیم تا در نهایت تصویر واقعی حاصل از تجزیه و تحلیل آشکار شود.

به غیر از رستم قاسمی و مشاور ارشدش که بر اساس گزارش یک خبرگزاری توسط نهادهای نظارتی بازداشت شدند، یکی از نمایندگان مجلس نیز با استفاده از فضای مجازی و در گفت و گو با … خبرگزاری ها، آرشیر مطهری، نماینده گرمسار نماینده مجلس و از چهره های نزدیک به کلیباف است. نماینده مدافع کلیباف در حادثه دروازه سیسمونی در کنار چهره هایی چون توانگر (تهران)، محمد رشیدی (کرمانشاه)، علیزاده (ساپیدان) و … می کنند. پس از حادثه دروازه سیسمونی بود که تقابل اعضای جبهه پایداری با نوبنیادگرایان به اوج خود رسید و ابعاد و زوایای وسیعی پیدا کرد.

هر از چند گاهی هر یک از این طیف ها با تکیه بر ارتباطات و نفوذی که دارند سعی می کنند به طرف مقابل ضربه بزنند. 4 مردادماه، خبرگزاری فارس به عنوان یکی از رسانه‌هایی که به همراه صدا و سیما سازماندهی جریان رسانه‌ای جبهه بی‌سندری را برعهده دارد، حکم 2 سال حبس اردشیر مطهری را اعلام کرد. این تصمیم به دلیل نقش مطهری در کانال حسابداری صادر شد و پرده دیگری از تقابل دو طیف اصولگرا را آشکار کرد. به گزارش فارس، مطهری با ارائه اطلاعات محرمانه در این کانال تلگرامی سعی داشت ضربات جدی به بدنه جریان اصولگرایی و انقلاب (جبهه پایداری؟) وارد کند. مطهری پس از انتشار خبر فارس به خبرگزاری تسنیم (به عنوان بازوی رسانه ای نواصولگرایان) اعلام کرد: «محکوم به مجازات نیستم.» حبس مشروط اثری ندارد. این رای در دیوان عالی کشور نیز در جریان است.

برجام، طرح حفاظت و استیضاح وزرا

ماجرای طرح حمایت و استیضاح وزرا از دیگر حوزه هایی بود که این دو اصولگرا با هم برخوردهای جدی داشتند. در شرایطی که جبهه پایداری در صدد اجرای طرح دفاعی و بهره گیری از مزایای ارتباطی و اطلاعاتی آن در انتخابات مجلس شورای اسلامی و ریاست جمهوری 1404 بود. اصولگرایان از ظرفیت اپوزیسیون مرکز پژوهش های مجلس سوء استفاده کردند و طرح نگهداری را از دستور کار مجلس خارج کردند. علی خزریان از چهره های نزدیک به جبهه پایداری در پاسخ به رفتار سیاسی اتاق فکر در خصوص طرح حفظ و حراست اظهار داشت: باید تاکید کرد که تکیه بر ادبیات غیر کارشناسی و سیطره رادیکالیسم منجر به تسلط رادیکالیسم خواهد شد. به حاشیه راندن یک سیاست عاقلانه برای وضع قوانین مؤثر و کارآمد.» واکنش‌هایی که توسط دیگر اعضای جبهه پایداری مانند بیژن نوباوه، پیمان‌فر، نبویان و دیگران تکرار شد.

قدرت نمایی اصولگرایان به همین جا ختم نشد و در ماجرای استیضاح وزرا بارها رهبر و اعضای این طیف تلاش های رقیب را بی نتیجه ساختند. برجام حوزه دیگری است که به نظر می رسد تفاوت های قابل توجهی بین اعضای جبهه پایداری و نوبنیادگرایان وجود دارد. این روزها چهره های سرشناس بصیدری از آن انتقاد دفاع می کنند و محافظه کاران از پایان تحریم ها دفاع می کنند.

دفاع در برابر اتهامات

به گفته برخی تحلیلگران، سابقه وزارت راه و شهرسازی ریشه چنین اتفاقاتی است. ترفندها و ترفندهایی که هر کدام از این طیف ها در هم می آمیزند تا خود را به عنوان اصلی ترین طیف محافظه کار در فضای سیاسی کشور تثبیت کنند. نزدیکی مشاور ارشد وزیر به اعضای جبهه پایداری و اخبار درجه یک اردشیر مطهری در این خصوص نشان از این واقعیت تلخ دارد که انشعاب اصولگرایان در بالاترین سطوح در حال وقوع است و به زودی به مرحله نهایی تقابل خود خواهد رسید. . در این میان، نوبنیادگرایان با در نظر گرفتن رفتار جبهه بیساندار با اصولگرایان سنتی مانند احمد توکلی، بهنار و حتی کلیباف در ماجرای دروازه سیسمونی، به خوبی می دانند که خالی کردن میدان به نفع رقیب باعث می شود. به معنای پایان فعالیت سیاسی آنهاست. لذا با تمام امکانات و امکانات به مقابله با دشمن می پردازند تا جایگاه خود را در طیف اصولگرایان تقویت کنند و قلمرو خود را گسترش دهند.

اطلاعیه در واکنش به دستگیری بازرس ویژه و بازرس

بیانیه رستم قاسمی برای دفاع از خود در برابر آخرین اتهامات در خبرگزاری فارس منتشر شد. خبرنگاری که در ماه های اخیر از برنامه های جبهه پایداری حمایت کرده است. وزیر راه و شهرسازی در این بیانیه تاکید کرد: در یک سال گذشته اقدامات مهمی برای بستن گلوگاه های فساد در وزارت راه و شهرسازی انجام شد که در مقاطعی با تبلیغات مخرب سنگین برای کند شدن این روند مواجه شد. در بخشی از این بیانیه آمده است: اخباری که اخیراً درباره یکی از مشاوران اینجانب منتشر شده و رسیدگی به اتهامات فرد مورد نظر توسط دستگاه نظارت دولتی منجر به سوء استفاده دشمنان نظام و نابودی کارکنان این دستگاه شده است. وزارت راه و شهرسازی به‌ویژه جوانان انقلابی و پرمشغله این وزارتخانه در این خصوص خاطرنشان می‌کند که این پرونده در مرحله اولیه و تا تکمیل تحقیقات از سوی مراجع نظارتی و دستگاه قضایی به منظور حفظ حراست می‌باشد. با رعایت حریم خصوصی افراد، هیچگونه اطلاعاتی از این پرونده منتشر نشده است و تمامی مطالب ذکر شده صرفاً حدس و گمان است که صحت و سقم آن معلوم و موضوعی است. تأیید نشده. در بخشی دیگر از این اطلاعیه آمده است: «اینجانب به عنوان وزیر راه و فواید عمومی با تاکید بر اعتماد کامل به نهادهای نظارتی دولت، بررسی دقیق و بدون تعصب اتهامات هر فرد در هر سمتی را ضروری و ضروری می دانم و اعلام می کنم آمادگی این وزارتخانه برای مساعدت در تکمیل تحقیقات و روشن شدن حقایق. اما لازم است رسانه ها قبل از اثبات این ادعا در مرجع صالح قضایی و لطمه زدن به حیثیت افراد، از گمانه زنی های بی اساس خودداری کنند.

البته در یک سال گذشته اقدامات مهمی برای بستن گلوگاه های فساد در وزارت راه و شهرسازی صورت گرفته است که گاه با تبلیغات مخرب سنگینی برای کند کردن این روند مواجه می شد که شفافیت کلی سازمانی، حذف امضاهای طلایی عدالت در فرصت های اقتصادی، اعاده اموال و اموال ملی در دست عاملان، خاطرنشان کرد: انشالله گزارش کامل به اطلاع مردم شریف خواهد رسید. باید دید آن دسته از تحلیلگرانی که فکر می کردند با تثبیت قدرت در طیف مناسب، فضای سیاسی در آرامش عمیق و فضای باز برای پیشرفت هر چه بیشتر فرو خواهد رفت، چه خواهند گفت و چه تحلیل هایی در رابطه با آن خواهند گفت. کشمکش مداوم این طیف سیاسی در روزها و ماه های اخیر.

وزیر راه و شهرسازی: اخباری که اخیراً درباره یکی از مشاوران اینجانب منتشر شده و رسیدگی به اتهامات شخص مورد نظر توسط سازمان نظارتی دولت، منجر به سوء استفاده دشمنان نظام و تخریب کارکنان این وزارتخانه شده است. راه و شهرسازی به ویژه جوانان انقلابی و زحمتکش این وزارتخانه ممکن است این پرونده در مراحل اولیه و تا نهایی شدن رسیدگی توسط نهادهای نظارتی و دستگاه قضایی به منظور حفظ حریم خصوصی مردم باشد. هیچ اطلاعاتی از این پرونده منتشر نشده است و تمامی مطالب ذکر شده تنها حدس و گمان است که صحت آن مشخص و تایید نشده است. اینجانب به عنوان وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اعتماد کامل به نهادهای نظارتی دولت، رسیدگی دقیق و بی تدبیری به ادعای هر فرد در هر سمتی را ضروری و الزامی می دانم و آمادگی این وزارتخانه را برای همکاری در تکمیل آن اعلام می کنم. تحقیق و تفحص و روشن شدن حقایق

دیدگاهتان را بنویسید