زکریای راضی; رازی نابغه پزشکی و کیمیاگری ایران کجا مدفون است؟


ساعت: 13:20
تاریخ انتشار: 06/05/1401
کد خبر: 1892740

زکریای رازی بزرگترین شیمیدان ایرانی بود. او کاشف مشروبات الکلی و گردآورنده آثار ارزشمند در زمینه های پزشکی، فلسفه، ریاضی و کیهان شناسی بود و به همت وی ​​پنجم شهریور ماه به عنوان روز «داروسازی» نامگذاری شد.

به گزارش خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ وقتی نام دانشمند بزرگ ایرانی، زکریای راضی به گوش همگان می رسد، ناخودآگاه کشف بزرگ او در تاریخ بشر یعنی «الکل» را به یاد می آورند، اما به قول مورخان ابوبکر محمد بن زکریای رازی، چون در علوم مختلف تسلط داشت، او را «علم» نامیدند. ” رازی علاوه بر تخصص در کیمیاگری، در طب و فلسفه نیز استاد بود و اکتشافات و آثار زیادی در این زمینه از خود به جای گذاشت..


زاده ری و استاد پزشکی

رازی در سال 256 هجری قمری (856 میلادی) در شهر ری به دنیا آمد و دوران کودکی و نوجوانی خود را در آن شهر گذراند. در جوانی ابتدا به زرگری و سپس به کیمیاگری پرداخت. ورود به این رشته با آسیب دیدن بینایی او توسط مواد شیمیایی همراه بود و زمانی که به دنبال درمانی برای بینایی خود بود، به تحصیل در رشته پزشکی علاقه مند شد و سرانجام در سن 30 سالگی به بغداد رفت و به مقام استادی علوم پزشکی در دانشگاه رسید. بیمارستان بغداد دوره های پزشکی خود را به پایان رساند و رئیس بیمارستان معتضدی در بغداد شد.


180 جلد کتاب; امتیاز عمر رازی

زکریای رازی در زمان حیات خود کتابهای زیادی نوشت. تعداد این کتاب ها در رشته های ریاضی و نجوم، تفسیر و تلخیص، فلسفه، ماوراء الطبیعه، کلام، کیمیا و سایر فنون بالغ بر 180 جلد است. مهم ترین کتاب های تألیف رازی «الحوی» و «البرهان» نام دارند..


تشخیص و تشخیص الکل آبله سرخک

رازی قبل از طبابت به تحصیل در رشته شیمی پرداخت. او اگرچه به کیمیا اعتقاد داشت، اما پایه گذار شیمی مدرن بود و آثار ارزشمندی در این علم از خود به جای گذاشت. مهم ترین کتاب رازی در رشته شیمی کتاب «سر الاسرار» است..

زکریای رازی با وجود گذشت سالیان متمادی همچنان بزرگترین شیمیدان ایرانی است و به همین دلیل اکتشافات زیادی در زمینه شیمی انجام داد که از جمله آنها می توان به الکل، اسید کلریدریک، استات مس برای شستشوی زخم ها، مرگ موش ها و اسید سیتریک اشاره کرد. اشاره..

علاوه بر این، رازی در زمینه پزشکی نیز به کشفیاتی دست یافت. او اولین کسی بود که به تفاوت های آبله و سرخک اشاره کرد و آنها را از یکدیگر متمایز کرد. او همچنین اولین پزشکی بود که داروهای آلکالوئیدی غیر سمی ساخت و از آنها در درمان بیماران خود استفاده کرد..


جواهر استثنایی سازمان ملل متحد


c4211d61 2de3 4978 b9a7 7e4e6e0c7c3e خبر خاکستری

در ژوئن 2009، جمهوری اسلامی ایران به نشانه پیشرفت علمی مسالمت آمیز، یک ساختمان مجسمه چهارگوش با تلفیقی از سبک ها و تزئینات معماری هخامنشی و اسلامی را به دفتر سازمان ملل متحد در وین ارائه کرد که در محل خود در شهر وین واقع شده است. سمت راست ورودی اصلی در این میدان مجسمه های چهار فیلسوف ایرانی به نام های خیام، ابوریحان بیرونی، زکریای رازی و ابوعلی سینا قرار دارد..


قبر رازی کجاست؟

درباره محل دفن دقیق زکریای رازی بحث های زیادی وجود دارد و محل دقیق قبر این عالم بزرگ در دست نیست. اما برخی محوطه تاریخی برج طغرل را در شرق آرامگاه ابن بابویه و برخی محل دفن رازی را در امامزاده شعیب شهرری می دانند.

دیدگاهتان را بنویسید