نابغه موسیقی ایرانی که در روسیه رهبری می کند / تو دهانی برای مجری بی بی سی


ساعت: 15:54
تاریخ ارسال: 05/05/1401
کد خبر: 1885867

علی دری که سال ها رهبری ارکسترهای مهمی را در سراسر جهان برعهده داشت به دلیل کم لطفی مدیران و مسئولان موسیقی کشورمان، اکنون به عنوان سرپرست معروف ترین اپرای جهان به سن پترزبورگ رفته است.

به گزارش خبرنگار فرهنگی شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ مدیر کل هنری مجتمع ماریینسکی در سن پترزبورگ روسیه، «علی درچ» را به عنوان رهبر مهمان دائمی اپرای مارینسکی، معروف ترین اپرای جهان اعلام کرد. حاصل این همکاری، ارائه 10 کنسرت یا اپرا در هر فصل هنری خواهد بود. مجموعه مارینسکی حدود 400 نوازنده و 200 خواننده کر، 3 سالن اپرا و چندین سالن کنسرت دارد.

شما رهبر مجری بی بی سی هستید

انتشار این خبر سر و صدای زیادی در دنیای موسیقی به پا کرد و سیل تبریک به رهبری را روانه کرد. اما رسانه هایی مانند بی بی سی فارسی که در اخبار به دنبال شر می گردند سعی کردند با علی دراری، نابغه موسیقی ایران گفت و گو کنند و رفتن او به روسیه را با جنگ این کشور با اوکراین پیوند زدند و حضور دریری در این اپرا باعث کار او شد. بی اهمیت و حتی شکست به نظر می رسند.

در گفتگو با رهبر بی‌بی‌سی، وی پرسید که چرا روسیه را به خاطر جنگ با اوکراین تحریم نمی‌کنید و علی رهبر در پاسخ به او گفت: اول اینکه من موسیقی را کاملاً جدا از دنیای سیاست می‌دانم و اگر تحریم باشد. من باید ابتدا انگلیس و آمریکا را تحریم می کردم، زیرا آنها باید در درجه اول به دلیل جنایات خود در عراق و افغانستان مجازات شوند.


خبر خاکستری

اما پس از این اتفاق در چند روز اخیر برخی از هنرمندان مشهور شروع به موج سواری در فضای مجازی و واقعی کردند که چرا علی دری با وجود تحریم های جهانی علیه روسیه به سن پترزبورگ رفت و حتی قرار است در آنجا مسئولیت داشته باشد. پذیرفتن

مردم بر اساس تجربه ثابت شده مدعی هستند که همیشه «هنر برای هنر» را دوست دارند و معتقدند سیاست هرگز نباید در هنر و هنرمند دخالت کند، اما وقتی می بینند روسیه سیاسی شده است، این با مواضع کشور ما همخوانی دارد. برای قرار گرفتن در گروه اپوزیسیون، از منظر سیاسی به این موضوع صرفا هنری نگاه می کنند.

حتی کشورهای اروپایی که در کنار آمریکا وارد بازی تحریم روسیه در جنگ قدرت شدند، وقتی منافع کشورشان به خطر می‌افتد، حاضرند تاریخ تحریم‌ها را نادیده بگیرند و دست همکاری به سوی روسیه دراز کنند. نمونه این سابقه را می توان در قراردادهای گازی آلمان با روسیه دید.

علی دراری، نوازنده و رهبر ارکستر ایرانی که سال‌ها در اتریش زندگی می‌کند و مهد دنیای موسیقی است، یکی از چهره‌های مشهور موسیقی ایران است که چندین بار برای رهبری و رهبری موسیقی ایران به کشور بازگشته است. ارکستر سمفونیک و به دلیل عدم همکاری دوباره با او ایران را ترک خواهد کرد.


e15cc7e5 e78e 4f84 9d55 65d21f45785f خبر خاکستری

با نگاهی کوتاه و کوتاه به کارنامه موسیقی علی درباری درمی یابیم که این رهبر ارکستر قبل از روسیه در کشورهای مهمی روی صحنه بوده و گروه های موسیقی متعددی را رهبری کرده است. علی درباری دو سال قبل از انقلاب در مسابقات جهانی رهبری ارکستر در فرانسه موفق به کسب مدال طلا و سپس مدال نقره در سوئیس برای ایران شد و اسطوره آلمانی به برلین دعوت شد و سپس به عنوان دستیار ارکستر فیلارمونیک برلین انتخاب شد. .


این رهبر ارکستر که از کودکی با موسیقی آشنا بوده و زیر نظر اساتیدی چون رحمت الله بدیعی و حسین دهلوی به صورت تخصصی به فراگیری آن پرداخته بود، در سن 18 سالگی عازم اتریش شد و به مدت سه سال در آکادمی موسیقی وین تحصیل کرد. رشته آهنگسازی

فراز و نشیب های غم انگیز یک نابغه موسیقی


2f38913b fd9f 4417 a541 ed1037d43999 خبر خاکستری

علی دراری در 24 سالگی به ایران بازگشت و ارکستر سمفونیک جوانان را تشکیل داد، اما به دلیل نارضایتی از وضعیت موجود و انتقاد از مدیریت فرهنگ و هنر کشور (قبل از انقلاب) از سمت خود استعفا داد. به اتریش بازگشت. در سال 1383 دوباره به وطن بازگشت و دوباره رهبر ارکستر سمفونیک تهران شد. اما به دلیل کم توجهی مسئولان به موسیقی، دوباره استعفا داد و کشور را ترک کرد. ده سال بعد به دعوت و حکم علی مراددانی معاون هنری وزیر ارشاد، علی دراری به سمت مدیر هنری ارکستر سمفونیک تهران منصوب شد. اما بارقه های امید دوباره در این نوازنده خشکید و او در نامه ای سرگشاده به رئیس جمهور وقت از بی احترامی مسئولان به موسیقی گلایه کرد و برای سومین بار ایران را ترک کرد.

علی دری که جوایزی مانند مدال طلای مسابقه جهانی بهترین رهبر جوان در سال 1977 و جایزه شیر طلایی آکادمی جهانی هنر، ادبیات و رسانه در بوداپست مجارستان در سال 2006 را دریافت کرده است، رهبری بیش از 120 ارکستر را برعهده داشته است. در سراسر جهان، از جمله فیلارمونیک برلین و لندن، ارکستر ملی فرانسه، ارکستر رادیو تلویزیون بلژیک (مدیر هنری) و ارکستر فیلارمونیک زاگرب (مدیر هنری) و حدود 200 اثر از موسیقی کلاسیک جهان را ضبط کرده است.

علیرغم تجربه درخشان این نابغه موسیقی، بی تفاوتی، تعصب و عدم درک درست موسیقی کشور باعث شد تا مردی مانند علی دری علیرغم تمایل و علاقه شدید شخصی که به کار در ایران و رهبری ارکسترهای متعدد در ایران داشته باشد در اتریش زندگی کند. حالا برو به سرزمین روس ها.

دیدگاهتان را بنویسید