موسیقی خیابانی در شأن هنر نیست/ ساماندهی «موسیقی بازار» در هاله ای از ابهام!


ساعت: 12:45
تاریخ انتشار: 1401/01/25
کد خبر: 1821971

نیاز به تصمیمات کارشناسی در مورد اعتبار یک هنر؛

موسیقی بازاری یا خیابانی قبلاً توسط اعضای جامعه در اکثر کشورهای جهان به عنوان یک نوع و سبک موسیقی پذیرفته شده است. اما در ایران این موضوع همچنان با چالش ها و تحقیقات مواجه است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش مرصادنیوز، نظرات در مورد موسیقی خیابانی متفاوت است. گاهی به چشم گدا به آنها نگاه می کنند و گاهی به چشم هنرمند! گاهی به عنوان مانع و شرم آور و گاهی به عنوان فرهنگ ساز و نشاط اجتماعی تلقی می شوند.

امروزه موسیقی بازاری یا خیابانی در اکثر کشورهای جهان به صورت سازمان یافته پذیرفته شده است و در کشورهای مختلف با محتوا و قوانین محلی تعریف می شود، اما در ایران سازماندهی این هنر و پاسخگویی به سوالات در هاله ای از ابهام است! امیدواریم مسئولین فرهنگی بازنگری کنند.


0c1caaf8 064e 49b2 b6a3 47e37e4c0eac خبر خاکستری


سازوکار قانونی برای حمایت از موسیقی خیابانی نداریم/ نیاز به تصمیم گیری کارشناسی و جامعه شناسانه

شهاب متقی پور در گفت و گو با مرصادنیوز با بیان اینکه نوازندگان خیابانی طیفی از فرهنگ های شفاهی را به تن می کنند، افزود: تاکنون هیچ اقدامی از سوی نهادهای متولی ساماندهی هنرمندان علاقه مند به موسیقی خیابانی صورت نگرفته است.

رئیس انجمن موسیقی کرمانشاه گفت: به جای شفاف سازی و جلوگیری از این هنر باید با نگاه های کارشناسی و جامعه شناسانه ادامه داد و پس از آسیب شناسی و در نظر گرفتن همه جوانب این قشر، تصمیم گیری کرد.

متکی فر با تاکید بر اینکه این موضوع نیازمند توجه مسئولان است، خاطرنشان کرد: ایرانیان هنردوست هستند و موسیقی یکی از هنرهای اصیل ایرانیان است، بنابراین اگر آموزش تخصصی برای نوازندگان خیابانی در نظر بگیرید و به سطح بالاتری برسند، می توانند فرصت اجرا پیدا کنند. در سالن و روی صحنه


2eefabb5 4a57 48a4 854d 5ad96e752b3f خبر خاکستری

وی با تاکید بر اینکه موسیقی ایرانی موسیقی قوم ماست، ادامه داد: همانطور که اقلیم ایران چهار فصل است، موسیقی ایرانی نیز در این اقلیم رشد می کند و رنگ و بوی خاص خود را دارد و مردم از هر شهری از آن با ملودی های محلی یاد می کنند. ، زیرا این موسیقی ارزشمند و ریشه دار است.

رئیس انجمن موسیقی استان گفت: سازوکار قانونی برای حمایت از نوازندگان خیابانی نداریم و به جز حمایت های مالی بسیار ناچیز، بودجه ای برای ساماندهی و آموزش آنها در نظر گرفته نشده است، بنابراین تاکید می کند که این خلاء قانونی با این افراد برطرف شود. مسئولین».

وی با اشاره به اینکه این هنر در سایر کشورها رواج دارد، گفت: خیابان های اصلی برخی از شهرهای خارج از کشور از جاذبه های گردشگری مهم محسوب می شود و معمولاً نه تنها نوازندگان و مجریان خیابانی، بلکه تعدادی نیز هنر خود را در این خیابان ها عرضه می کنند. گردشگران همچنین موسیقی محلی خود را اجرا می کنند که علاوه بر تبادل فرهنگی بین کشورها می تواند به حمایت های مالی نیز منجر شود.

متکی فر بیان کرد: در بحث آسیب های اجتماعی موسیقی خیابانی طرح هایی را به اداره کل جهت یابی، ورزش و جوانان ارائه کردیم اما هنوز اجرایی نشده است.


موسیقی خیابانی با فرهنگ ما سازگاری ندارد


خانم طاهری، شهروند کرمانشاهی به مرصادنیوز گفت: به نظر من نوازندگانی که در خیابان ها موسیقی می نوازند، بیکار، متکدی یا بی خانمان هستند که این کار را انجام می دهند.


وی با بیان اینکه این نوع اجرای موسیقایی با فرهنگ ما سازگاری ندارد، افزود: موسیقی یک هنر است اما اگر در خیابان اجرا شود از اعتبار و شأن یک نوازنده کم می شود.


173c2449 0ec1 4b86 af8c ba49faf6e358 خبر خاکستری


وی افزود: این هنر باید توسط مسئولان مربوطه بازنگری و ساماندهی شود.


اعتبار موسیقی خیابانی باید مشخص شود

سید محسن میرطالبی در گفت و گو با خبرنگار مرصادنیوز گفت: می توان گفت: تقریباً به تدریج در فضاهای عمومی مانند پیاده روها، ورودی و خروجی های مترو، بازارها، مغازه ها و محل تجمع برخی از نوازندگان دیده می شوند. که این ممکن است یک شکل هنری در کشورهای دیگر باشد.

وی افزود: برخی برای کسب شهرت و تبلیغات می توانند این کار را انجام دهند و برخی دیگر برای درآمدزایی و دستمزد مردم این کار را انجام می دهند، در برخی کشورها موسیقی خیابانی نوعی اعتراض اجتماعی است. در زبان هنر عده ای با انتقاد از عملکرد مسئولان این کار را انجام می دهند اما برخی دیگر برای تزریق شادی و نشاط اجتماعی این کار را انجام می دهند.


9dfb4ac1 9c1d 4a2a b0bc ee7d7e678e4c خبر خاکستری

میرطالبی افزود: این اتفاق در کشورهای دیگر مانند ایران نیز رخ می دهد، اما فارغ از مقوله هنر که از نظر فرهنگی بسیار مهم است، مسئولان فرهنگی مانند اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس، شورای عالی انقلاب فرهنگ، وزارت ارشاد و نهادهایی مانند شهرداری ها و استانداری باید در این زمینه تصمیم بگیرند که آیا چیزی به نام موسیقی خیابانی را در ایران بپذیرند یا خیر آیا این موسیقی در جامعه ما جنبه قانونی، ارزشی و نظارتی دارد یا خیر؟

وی گفت: در این 40 سال حتی یک ساز موسیقی از رادیو و تلویزیون پخش نشده است. در واقع تصویری از نوازندگان پخش نمی شود، بنابراین این جنبه داده نمی شود. با تجمعات مردمی به عنوان یک مانع برخورد می شود، هرچند گاهی اوقات به جای ایجاد نشاط اجتماعی، موارد ناهنجاری به وجود می آید که در نتیجه پلیس مجبور به دخالت می شود و این شرایط با ارزش های جامعه همخوانی ندارد.

این روانشناس مذهبی گفت: به دلیل اینکه چهره موسیقی خیابانی مشخص نیست، دست اندرکاران امر گاهی در این راستا دخالت می کنند و گاهی نه. در واقع بلاتکلیفی وجود دارد، بنابراین در وهله اول تصمیم گیرندگان در حوزه فرهنگ و هنر باید در مورد تایید یا عدم تایید این موسیقی تصمیم بگیرند، بنابراین اگر موسیقی خیابانی مورد تایید قرار نگیرد، نباید منفی باشد. ، اما در صورت تایید باید سازماندهی شود.


5726f091 1ca4 437c ae3a b2694c29f415 خبر خاکستری

میرطالبی با تاکید بر لزوم ساماندهی هنرمندان در عرصه موسیقی خیابانی، گفت: همه نباید در خیابان دست به چنین اقدامی بزنند، در واقع برای آنها هنر نیست و می تواند برای مردم دردسرساز شود. ، در این زمینه باید چنین باشد. «در مورد اعتبار موسیقی خیابانی تصمیم بگیرید.

وی افزود: در برخی از کشورها این نوع موسیقی مورد تایید است، حتی در برخی کشورهای اروپایی علاوه بر افراد ناشناس، افراد مشهور زیادی نیز دست به چنین اقدامی می زنند، بنابراین در این جوامع این اقدام تایید و در برخی از خیابان ها سازماندهی می شود. اتاق برای موسیقی خیابانی .

میرطالبی بیان کرد: شهرداری مسئولیت ساماندهی موسیقی خیابانی را بر عهده دارد و در صورتی که این نوع موسیقی با تصمیم جمعی توجیه شود باید مکانی را معرفی کند که مردم بتوانند با ضوابط و چارچوب های خاصی این نوع موسیقی را اجرا کنند.

وی افزود: اکنون در جامعه ما این عمل بدون هیچ قانونی انجام می شود که البته نوعی تخطی از هنجارها و تنزل ارزش هنر یا حتی التماس هنری تلقی می شود در حالی که شأن هنر بسیار بالاتر است. “

میرطالبی گفت: اگر موسیقی خیابانی ساماندهی شود، این اقدام در آنها نیز ارزشمند خواهد بود، بدون اینکه با ارزش های فرهنگی جامعه مغایرت داشته باشد.


بر اساس گزارش ها مرصادنیوز، به روایت تاریخ، نوازندگان خیابانی از زمان بهرام گور، ساسانیان و قاجارها در کشور ما حضور داشته اند و اکنون به میدان های تاریخی و خیابان های متضاد چند لایه مدرن شهرهای امروزی رسیده اند.

موسیقی بازاری یا خیابانی در حال حاضر در اکثر کشورهای جهان به عنوان یک نوع و سبک موسیقی پذیرفته شده توسط اعضای جامعه شناخته شده است. اما در ایران این موضوع همچنان با چالش ها و تحقیقات مواجه است

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید