زیارت تفریحی آفت پیاده روی اربعین نیست/آیین های زیبای زائران شهید


ساعت: 11:13
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۶/۲۳
کد خبر: 1897321

آیت الله مدرسی امام جمعه مرکز یزد گفت: زیارت و پیک نیک تفریحی یکی از آسیب های زائران در زیارت اربعین است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ آیت الله سید محمدکاظم مدرسه ای در گفتگو با خبرنگار یزدرسا گفت: یکی از آسیب ها و آسیب های اربعین رفتن، زیارت تفریحی و به عبارتی ساماندهی زیارت و پیک نیک است.

وی افزود: در این زمینه روایات زیادی داریم که اگر فردی به زیارت سیدالشهدا برود و به این زیارت جنبه تفریحی بدهد و به دنبال غذا و رفاه خاص باشد، این از شأن زائر دور است و آداب و رسوم سفر اربعین

رئیس شورای سیاسی حوزه های علمیه استان یزد تصریح کرد: گاهی میزبانان در موکب از زائران دعوت می کنند و از آنان با طعام خوش پذیرایی می کنند که منعی ندارد اما زمانی که بنده خود را در مسیری قرار می دهد که رفاه بیشتر و بهتر است. غذا در این راه، این کار زیبای زائر اباعبدالله نیست.

مدرسی ادامه می دهد: مرحوم ابن قولویه در کتاب کامل الزیارات در باب 47 روایت اول را چنین نقل می کند: امام صادق (علیه السلام) به برخی از اصحاب فرمود; شنیده ام که شما در حالی که سفره های رنگارنگ همراه خود دارید به حرم سیدالشهدا می روید و برای خود غذا و شیرینی تهیه کرده اید، اگر شیعیان می خواهند قبور شهدا را زیارت کنند، چنین کاری نمی کنند، پس چرا برای زیارت سید الشهدا اینطوری میکنی؟ در روایتی دیگر حضرت می فرماید اگر مردم بخواهند قبور پدر و مادر خود را زیارت کنند آیا از این نوع غذا استفاده می کنند؟ صحابه پاسخ دادند: اگر غذای ارزان نداریم پس چه بخوریم؟ حضرت فرمند سفر اربعین را با یک لقمه نان و یک کاسه ماست تشریف مکن.

امام جمعه مرکز یزد گفت: از این رو مهم این است که زیارت اربعین را با آداب انجام دهیم و سعی کنیم این پیاده روی را از آسیب و بلا در امان نگه داریم.


* رعایت آداب پیاده روی اربعین

مدرسی بیان کرد: طبق آنچه در روایات اسلامی آمده است، برای هر چیزی آدابی وجود دارد و در فرهنگ اسلامی و اجتماعی حتی پوشیدن لباس، خوردن، آشامیدن، خوابیدن، نگاه کردن و صحبت کردن، آدابی دارد که در شرع و جامعه بیانگر آن است که شرع ما دارد. به طور جهانی به آنها متصل شده است.

وی ادامه داد: طبیعتا اربعین خالی از ادب نیست، اولین نکته نیت قربت است و چقدر خوب است که در این سفر که گاهی با رنج و سختی همراه است، قصد قربت داشته باشد.

مدرسی تاکید کرد: اخلاص نیت در عبادت اربعین بسیار ارزشمند است و آداب پیاده روی مانند عبادت سیدالشهدا بسیار حائز اهمیت است و باید دانشی را کسب کنیم که منجر به ارادت و اطاعت از اباعبدالله شود.

امام جمعه مرکز یزد گفت: گاهی مردم مرید سیدالشهد هستند اما مطیع نیستند، در حالی که باید با عزت به گونه ای حرکت کنیم که باعث تحقیر شخصیت بزرگان شیعه و همچنین رعایت قوانین نباشیم. کشور میزبان (عراق).

وی افزود: حرکت ها باید به گونه ای تنظیم شود که با قوانین و مقررات مطابقت داشته باشد و از اقداماتی که موجب آزردگی شیعیان و امام حسین (ع) می شود، جلوگیری شود.

رئیس شورای سیاسی حوزه های علمیه استان یزد گفت: زائران باید مقید به نماز اول وقت باشند و در این مسیر شوخی های نابجا بگذارند به ویژه احترام به میزبان را که یکی از شعائر مهم روزه داران است فراموش نکنند. سفر اربعین .

مدرسی گفت: با هم غذا بخورید، با وضو حرکت کنید و بهداشت را رعایت کنید، وحدت و اتحاد زائران را نیز حفظ کنید و از کشورهای دیگر جدا نشوید و قدر لحظات و میزبانانی را بدانید که سرمایه گذاری کرده اند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید