زیباکلام: آقای رئیسی چند نفر از معترضان اعتراف کردند که فریب خورده اند؟

زیباکلام: آقای رئیسی چند نفر از معترضان اعتراف کردند که فریب خورده اند؟

هموطنان: تحلیل تحلیلگران سیاسی از اظهارات رئیس جمهور درباره اعتراضات اخیر.

آغوش ملت به روی همه فریب خوردگان باز است». این بخشی از بیانیه آن روز رئیس دولت سیزدهم بود. او البته در مورد اعتراضات اخیر تحلیل ها و اظهارات زیادی داشت. اظهارات تحلیلگران سیاسی که هیچ مبنای سیاسی و پژوهشی اساسی ندارند و حتی از منظر محمد مهاجری، تحلیلگر اصولگرای سیاسی، این اظهارات موید آشفتگی شرایط موجود است. سده زیباکلام با انتقاد از اینکه هیچ بررسی جامعی درباره اعتراضات در کشور انجام نمی شود، معتقد است هنوز گلایه ها به پایان نرسیده است.

سیدابراهیم رئیسی روز گذشته با حضور در مراسم تشییع شهدای گمنام تهران و همچنین دادن وعده های جدید برای تنظیم بازار ارز و دلار به اعتراضات اخیر پرداخت و گفت: به آسیب دیدگان رحم نمی کنیم. وی تاکید کرد: استکبار با تمام قوا بیرون آمد. جریانی از منافقین، سلطنت طلبان و همه ضدانقلاب به میدان آمدند. کسانی که به طور رسمی در این حوزه نبودند شروع به شایعه پراکنی کردند. دشمن می خواهد جامعه اسلامی را از اهداف متعالی خود دور کند. امام (ره) و رهبر انقلاب وظیفه خود را در جهت هدایت جامعه، سیاست گذاری، ریل گذاری و هشدار به موقع نسبت به خطرات انجام دادند و اگر ایرادی وجود دارد مربوط به نهادها و نیروها است. رهبری ملت خیلی خوب عمل کرده است و کاستی ها مربوط به قوا و دستگاه اداری و مربوط به کسانی است که به ارزش های انقلاب اعتقادی ندارند اما مسئولیت را بر عهده گرفته اند و مشکلات را برطرف کرده اند.»

رئیسی گفت: ما در بسیاری از زمینه ها در جایگاه افتخار و اقتدار هستیم. با وجود تهدیدها و تحریم های دشمن، مردم این سرزمین سربلند بودند. کشور پیشرفت زیادی داشته و دلیل عصبانیت دشمن هم همین پیشرفت است. آنها می بینند که ما را تحریم کرده اند، اما ما قله های علم و فناوری را تولید و صادر کرده ایم و فتح کرده ایم، بنابراین عصبانی هستند». وی افزود: می گویند ما بیشترین فشار را در طول تاریخ به ایران وارد می کنیم، اما باید اعلام کنیم که این فشار شکست خورده است. امروز دشمن با ملتی روبروست که قصد پیشرفت دارد. ما نمی توانیم به عقب برگردیم و نمی توانیم متوقف شویم. راه دیگری نداریم و این پیشرفت است. ملت ما تصمیم گرفت با رهبری امام خامنه ای پیشرفت کند. ما حق امتناع نداریم راز پیروزی ما مقاومت و ایستادگی است.»

رئیسی با اشاره به اینکه دشمن بارها تجربه کرده بود که با ایجاد شایعه و اغتشاش نتوانسته است موفق شود، خطاب به دشمنان گفت: شما این را بارها تجربه کردید چرا دوباره تکرار کردید چرا به ما پیام دادید. بعد از پایان ناآرامی ها با کمک مردم و نیروهای جان برکف که حاضرید صحبت کنید؟ چه کسی گفت ما به دنبال حذف هستیم؟ اما ما شما را می شناسیم. آیا می خواهید ما را گول بزنید؟ این تله را روی پرنده دیگری/که لانه اش بلند است قرار ندهید. ما شما را می شناسیم. آغوش ملت به روی فریب خوردگان باز است، اما ما به خائنان رحم نمی کنیم.

و افزود: باید نسبت به بی عملی و تنبلی حساس بود. صداقت در کار، کار جهادی، اجرای عدالت، امید، شناخت دشمن و دشمن ستیزی وظیفه همه است، همه باید نسبت به منفی بافی حساس باشند. ما باید نسبت به بیکاری، ناامیدی و ناامیدی، رشوه، فساد، تبعیض، بی عدالتی، تبعیت از دشمن، دخالت اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی حساس باشیم. نگذارید ارزش های اسلامی کم رنگ شود. از ولایت حمایت نکنیم. این استان است که می تواند از این حرم محافظت کند.»

رئیسی به دنبال متخصص گفتار درمانگر می باشد
محمد مهاجری، تحلیلگر سیاسی اصولگرا در گفت وگو با همن، صحبت های اخیر رئیسی را ارزیابی کرد و تاکید کرد: آقای رئیسی چند موضوع را با هم ترکیب کرد و در هیچ کدام شکست خورد. برخی از سخنان ایشان در مورد مسائل دینی و حضرت زهرا (س) است. از آنجا بحث حقوق و ملت را استخراج کرد که ناقص بیان شد. سپس بحث نسبتاً طولانی در مورد اینکه رهبرانقلاب معمولاً مسیر درستی داشتند و اگر اشتباهی در سطح مدیران بود، مطرح شد. معلوم نیست منظور و دلیل ذکر این کلمه در این گفتار چیست. چون در روزهای اخیر ندیدم کسی حرفی بزند که از خودش دفاع می‌کند».

مهاجری افزود: رئیس جمهور در بخش بعدی صحبت های خود به پیام هایی مبنی بر مذاکره و اینکه می خواهند ما را فریب دهند اشاره کردند و خیلی سریع از پس آن برآمدند. وی در بخشی دیگر از سخنان خود گفت: آغوش ملت به روی فریب خوردگان باز است، اما به خائنان رحم نمی کنیم! در باره. البته ایشان به اغتشاشات اخیر اشاره کردند، اما دلیل مطرح شدن موضوع معاندین مشخص نیست. به نظر من مجموعه واژگان آقای رایضی عناصر زیادی دارد اما در توضیح آنها کوتاهی کرده است. شاید برنامه ای برای صحبت های آقای رئیس جمهور وجود ندارد و ایشان تصمیم گرفته اند سخنرانی کنند. شاید افرادی که متن سخنرانی های رئیس جمهور را می نویسند ضعیف باشند. مهاجری با بیان اینکه این مشکل مختص آقای رئیسی نیست، چرا که روسای جمهور گذشته نیز سخنرانی هایی داشته اند که تنظیم نشده و با تدبیر ایراد نشده است، گفت: اما ممکن است آقای رئیسی صحبت کنند. رئیسی مبتکر این موضوع است که رئیس جمهور نباید بگوید هفته ای یک یا دو بار کافی است.

وی گفت: رئیس دولت در سخنان خود بسیار تکرار می کند که «دشمن به خاطر پیشرفت هایی که داشته ایم به ما فشار می آورد». این بهانه بسیار خوبی است که هفته ای دو سه بار گفته می شود. اما اگر تعداد توجیهات زیاد شود برعکس می شود.» این تحلیلگر اصولگرا در پاسخ به این سوال که چگونه جامعه در این شرایط اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی چاره ای جز پیشرفت ندارد، گفت: حق با اوست، ما باید. و ما چاره ای جز پیشرفت نداریم.» اما پیشرفت نیاز به آمادگی اولیه دارد و مقدمات آن داشتن برنامه است. برنامه ریزی می کند و باعث می شود دولت بعدی نیز بدون برنامه باشد یا طرح دیر نوشته شود. علاوه بر اینکه دولت باید مدیران موثری داشته باشد، در حال حاضر برخی از دولت ها از مدیران به خصوص افرادی که در حوزه فعالیت می کنند به تنگ آمده اند. مهاجری در پاسخ به این سوال که آیا واقعاً معترضان فریب خورده اند یا وضعیت آنها را به خیابان آورده است؟، گفت: رئیس جمهور باید توضیح دهد که چه چیزی داده شده. اما اگر هر فردی را که در خیابان می رود کلاهبردار بنامیم، ساده و ساده لوح است. البته این صحبت برای آرام کردن فرد خوب است، اما در دنیای واقعی مشخص نیست که این اتفاق افتاده باشد. یعنی افزایش دوقطبی فریب خوردگان و مخالفان مشکلی را حل نمی کند. گفتن اینکه دشمنان کسانی بودند که از سلاح سرد یا گرم استفاده کردند یا قتل و سرقت کردند و بقیه فریب خوردند، دردی را دوا نمی کند. بنابراین، این سخنان دو سویه که هدف خاصی ندارد، بیشتر برای جلب رضایت برخی مدافعان و افرادی است که در احزاب و گروه های تندرو حضور دارند.

آقای رئیسی چه تحقیقی انجام دادید؟
رئیسی از آغوش باز ملت و نظام به فریب خوردگان و برخورد بی رحمانه دشمنان گفت. سده زیباکلام، استاد دانشگاه به این سوال واکنش نشان داد و در گفت و گو با خبرنگار همکار تاکید کرد: مشکل بسیاری از سیستم ها فرار از واقعیت و پنهان شدن در پشت کلیشه ها و کلمات است. آیا نظرسنجی در میان معترضان اعم از جوان یا پیر، مرد یا زن، بی سواد یا باسواد، مذهبی یا غیر مذهبی انجام شده است تا مشخص شود که بخش قابل توجهی از معترضان فریب خورده اند؟ آیا این بدان معناست که آنها اعتراف کردند که ما فریب خوردیم و ناآگاهانه در تظاهرات شرکت کردیم؟

وی افزود: می‌خواهم از آقای رئیسی بپرسم شما از کجا به این حقیقت رسیدید؟ چه تعداد از معترضان به فریب خوردن اعتراف کرده اند؟ آقای رئیس جمهور، به غیر از مصاحبه هایی که در بازداشتگاه ها یا زندان ها انجام شده، مدرک دیگری دارید که بر اساس آن بتوانیم بگوییم این افراد فریب خورده اند؟ هیچ یک از معترضان در خارج و در شرایط عادی اعلام نکردند که فریب می خوریم و دیگر در تظاهرات و اعتراضات شرکت نخواهیم کرد؟ این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه در همه جوامع طلاب را طبقات فهیم می دانند، گفت: آقای رئیسی! آیا این موضوع دیگری است که بیشتر اعتراضات از سوی دانشگاه ها صورت می گیرد؟ چگونه این همه تقلب در دانشگاه های ایران وجود دارد؟ اینکه بگوییم اینها می توانند به آغوش ملت برگردند، رویا و خیال است.» صادق زیباکلام با اشاره به بخشی دیگر از سخنان رئیسی مبنی بر اینکه به معاندین رحم نمی کنیم، افزود: «آقای رئیسی کرد. شما برای یافتن علت اصلی این نارضایتی ها و اعتراضات برنامه و دستورالعملی دارید؟» آیا در مورد معضل معترضان در نقاط مختلف کشور مانند وزارت کشور، شورای عالی امنیت ملی، وزارت کشور بررسی شده است. اطلاعات، اطلاعات سپاه پاسداران، مجلس و نهاد ریاست جمهوری؟»

وی در پاسخ به این سوال که پس از اغتشاشات چگونه دشمن با افزایش تحریم ها به دولت پیام داد؟ گفت منظورت دشمن آمریکا و انگلیس و قدرت های غربی است؟ هیچ اعلامیه ای جز اضافه شدن تحریم ها ندادند و برای قطع روابط با جمهوری اسلامی ایران تحت فشار قرار گرفتند. اگر چنین پیامی دریافت کردید، برای مردم ایران روشن کنید.»

دلیل دستگیری های دسته جمعی در اعتراضات
ناصر ایمانی، تحلیلگر اصولگرا در این باره می گوید: «اگر این گزارش ها به دست دولت رسیده است، ما اطلاعات کاملی از آن نداریم و نمی توانیم در مورد آن اظهار نظر کنیم. طرف غربی به طور مستقیم یا غیرمستقیم اعلام نکرده است که به ایران پیام داده است یا نه.» وی در پاسخ به این سوال که آیا واقعا دولت فرقی بین فریب خوردگان و مخالفان اعتراضات اخیر قائل است؟، گفت: نیروهای امنیتی، انتظامی و قضایی. مسئولان از هر طرف تلاش می کنند این جدایی را انجام دهند اما دقیقاً موفق نمی شوند. واقعیت این است که در میدانی جدا کردن افراد بسیار دشوار است و چاره ای جز دستگیری دسته جمعی وجود ندارد.

وی افزود: آیا کسی شک دارد که مسئولان ما در اداره امور کوتاهی می کنند؟ من وقایع چند ماه اخیر را در نحوه اداره کشور برای بیش از 20 سال مقصر می دانم. البته آنچه من گفتم به این معنی نیست که سیستم کاملاً ناکارآمد بوده است. اما در بخش های فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی مقصر بود و کاستی هایی داشت که در نتیجه تعدادی از افراد جامعه به ویژه جوانان به این مشکلات اعتراض کردند و به خیابان ها ریختند. در این میان دشمن هم بیکار ننشسته و از این فضا برای تحریک مردم استفاده می کند».

دیدگاهتان را بنویسید