سابقه اختلاف مجلس و دولت بر سر لایحه افزایش حقوق چیست؟

سابقه اختلاف مجلس و دولت بر سر لایحه افزایش حقوق چیست؟

رئیس سازمان برنامه و بودجه از مخالفت دولت با بخش هایی از لایحه افزایش حقوق مصوب مجلس خبر داد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه امروز در حاشیه هیات دولت در جمع خبرنگاران از مخالفت دولت با بخش هایی از لایحه مصوب مجلس برای افزایش حقوق کارمندان و مستمری بگیران خبر داد.

مسعود میرکاظمی افزود: در برخی موارد هزینه ها افزایش و در برخی موارد کاهش یافته است. دولت اعلام کرد از اول شهریور ماه افزایش دستمزدها را افزایش می دهد که در جلسه اول در مجلس تصمیم گیری شد. بندهایی در مجلس اضافه شد که ما و کمیسیون برنامه و بودجه با آن مخالفت کردیم و درخواست دولت حذف آنها بود چون مازاد بودجه در دولت و کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تصویب شد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه با ابراز امیدواری نسبت به بررسی این لایحه در شورای نگهبان گفت: با توجه به توان دولت مشکلی با اجرای این لایحه نداریم.

سخنان میرکاظمی امروز در حالی مطرح شد که مجلس در حال تصویب جزییات لایحه پیشنهادی افزایش حقوق کارمندان و مستمری بگیران در 17 آبان ماه در مجلس بود.

بر اساس مصوبه 17 آبان مجلس، مقرر شد حقوق کارمندان به یک میلیون و 500 هزار تومان و حقوق بازنشستگان به 900 هزار تومان افزایش یابد.

به نظر می رسد اختلافات دولت و مجلس بر سر لایحه افزایش حقوق به دلیل تصویب افزایش مستمری مستمری بگیران تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی کشور در صحن علنی مجلس بوده است. مجلس مستمری مشمولان کمیته امداد و سازمان بهزیستی را از 10 و 5 درصد در لایحه دولت به 30 درصد افزایش داد.

همچنین مجلس برای ایثارگران 25 درصد به بالا بدون کار و درآمد و مشمولان ماده (38) قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران 5 میلیون و 600 هزار تومان و 4 میلیون و 4 میلیون تومان کمک معیشتی در نظر گرفت. 500 هزار تومان در نظر گرفته شده که دولت ها با آن مخالف هستند.

در روزهای گذشته رئیس سازمان برنامه و بودجه از بدهکاری بالغ بر 150 هزار میلیارد اوراق قرضه خبر داده و گفته است که از نمایندگان می خواهیم به هیچ عنوان سقف در نظر گرفته شده از سوی دولت را افزایش ندهند. این مبلغ در اختیار مجلس است و می تواند تصمیم بگیرد که چه می خواهد، اما سقف دولت نباید افزایش یابد. بر اساس نوشته، سقف بین 20 تا 30 هزار میلیارد تومان افزایش یافته است. ما انتظار داریم که این بازگردانده شود و اصلاحاتی در آن انجام شود.

اختلافات بین مجلس و دولت با گفتگو حل می شود
حمیدرضا حاجی بابایی رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: بر اساس اظهارات حاضر حق محتوا احقاق نشده است به این معنا که لایحه ای که دولت به مجلس ارائه کرده و مجلس در حال بررسی است. با آنچه می گوید متفاوت است، بنابراین و بر اساس این لایحه، نرخ فوق العاده به ویژه کارگران شاغل تغییر می کند و از سوی دیگر مبلغ 900 هزار تومان برای مستمری بگیران، خانواده و تصویب بودجه مطرح است. قانون 1401 این سوالات باید در یک گفتار خلاصه و مطرح شود.

حل مشکل حقوق بگیران ممکن نیست
جعفر قدری، عضو کمیسیون برنامه و بودجه در گفت و گو با خبرگزاری خانه ملت، در گفت و گو با خبرنگار خانه ملت، اظهار داشت: با وجود تورم فعلی نمی توان با افزایش 2 تا 20 درصدی حقوق ها مشکل حقوق بگیران را حل کرد، اما باید این مشکل را حل کرد. همچنین توجه داشته باشید که منابع دولتی محدود است و دولت حتی نتوانسته وام های عمرانی و خسارات ناشی از خشکسالی و سیل را پرداخت کند. اگرچه دولت می تواند با چاپ پول و استقراض از بانک مرکزی مشکلات را حل کند اما این امر باعث کاهش قدرت خرید مردم و افزایش تورم می شود که این روش منطقی نیست. اعدادی که دولت می تواند برای افزایش دستمزدها ارائه دهد در لایحه گنجانده شده است.

در این شرایط باید دید دولت چگونه می تواند اعتبار لازم برای لایحه افزایش دستمزدها را تامین کند.

دیدگاهتان را بنویسید