ساخت پایگاه نظامی جدید آمریکا در حومه رقه سوریه


ساعت: 11:25
تاریخ انتشار: 20/08/1401
کد خبر: 1910093

ائتلاف به رهبری آمریکا به دنبال ایجاد یک پایگاه نظامی جدید در مناطق تحت کنترل نیروهای دموکراتیک سوریه در حومه رقه است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گفته العربی الجدید، ائتلاف به رهبری آمریکا به دنبال ایجاد یک پایگاه نظامی جدید در مناطق تحت کنترل نیروهای دموکراتیک سوریه در حومه رقه است.

اسامه ابوعدی یکی از ساکنان شهر رقه گفت: نیروهای ائتلاف بین المللی مقدمات ساخت یک پایگاه نظامی جدید را در مقر لشکر 17 واقع در شمال مرکز شهر رقه در شمال شرق سوریه آغاز کرده اند.

وی افزود: اطلاعاتی مبنی بر آمادگی نیروهای ائتلاف آمریکایی برای ساخت پایگاه دیگری در منطقه الجراح در حومه غربی رقه مخابره شده است.

مرکز لشکر 17 بزرگترین پایگاه نظامی منطقه است که در سه کیلومتری شمال رقه قرار دارد. این مرکز متعلق به ارتش سوریه بود و در سال 2013 نیروهای موسوم به ارتش آزاد آن را محاصره کردند اما نتوانستند آن را کنترل کنند اما داعش در سال 2014 به آن حمله کرد و 300 سرباز سوری را اعدام کرد.

یک تیم اطلاعاتی ارتش ایالات متحده اخیراً از مرکز لشکر هفدهم بازدید کرده و پرچم آمریکا را در مرکز نصب کرده است که در حال حاضر تحت کنترل شبه نظامیان SDF همسو با ایالات متحده است.

نیروهای ائتلاف بین المللی 28 مرکز نظامی در سوریه دارند که در سه استان واقع شده اند که معروف ترین آنها حسکه است که 17 مرکز دارد که معروف ترین آنها پایگاه الشدادی در حومه جنوبی حسکه است. .


ساخت پایگاه نظامی جدید آمریکا در حومه رقه سوریه

آنها دو مرکز در استان حمص دارند که معروف ترین آنها پایگاه التنف است که در منطقه ای در 55 کیلومتری حومه شرقی حمص و در مثلث مرزی اردن، عراق و سوریه قرار دارد.

معروف ترین پایگاه های نظامی آمریکا در سوریه عبارتند از:

1. پایه Remilan

این پایگاه اولین حضور آمریکا در سوریه محسوب می شود و در نزدیکی روستای ابوحجر در شرق شهرک نفتی رمیلان در حومه شمال شرقی الحسکه قرار دارد و حدود 500 کارمند دارد. این پایگاه اصلی ترین پایگاه آمریکا در سوریه محسوب می شود.

2. پایگاه مالکی

این پایگاه به نام رمیلان 2 معروف است که در نزدیکی روستای روبر در بخش جنوبی شهر مالکی در حومه شمال شرقی الحسکه قرار دارد. حدود 150 سرباز آمریکایی در این پایگاه حضور دارند.

3. پایگاه تل بیدار

این پایگاه در 30 کیلومتری غرب شهر حسکه قرار دارد و مجهز به باند فرود بالگردهای رزمی است.

4. پایه ستون زندگی

این پایگاه در ساحل شمال شرقی سد البصل قرار دارد. این پایگاه محل فرود بالگردهای نظامی است و دارای 8 فروند بالگرد با پرسنل کامل می باشد. 50 عامل در این پایگاه حضور دارند.

5. پایگاه کسرک

این پایگاه در 45 کیلومتری شرق شهر تل تامر قرار دارد. این پایگاه برای تقویت انتقال رادیویی ساخته شده است و یک پایگاه پشتیبانی رزمی است.

6. هموس پایه

این پایگاه برای نیروهای آمریکایی بسیار حیاتی است زیرا در چهار کیلومتری غرب فرودگاه قامشلی قرار دارد و اخیراً آمریکا نیروهای خود را در این پایگاه به 350 نفر رسانده است. این پایگاه برای آموزش نیروهای ویژه وابسته به نیروهای سوریه دموکراتیک است.

7. پایگاه المدینه الریاضیه

150 نیروی آمریکایی در پایگاه المدینه الریاضیه در مرز جنوبی منطقه گویران در شهر الحسکه حضور دارند. تونل هایی در این پایگاه حفر شده است که خودروهای نظامی آمریکا از طریق آن می توانند از مدینه الریاضیه به زندان مرکزی الحسکه حرکت کنند.

8. پایگاه الشدادی

این پایگاه در داخل کارخانه گاز در یک کیلومتری جنوب شرقی شهر نفتی الشدادی قرار دارد و مجهز به بالگرد و مجهز به انواع پهپادها است. حدود 350 پرسنل نظامی آمریکا در این پایگاه حضور دارند.

9. پایگاه حق العمر

این پایگاه مهم ترین پایگاه واقع در میدان نفتی عمر در حومه دیرالزور و همچنین بزرگترین پایگاه آمریکا در سوریه است. این پایگاه دارای پهپاد و بالگرد و دارای 12 فروند بالگرد رزمی است. تعداد نیروهای آمریکایی در این پایگاه مشخص نیست.

10. پایگاه فهل الطنک

این پایگاه در میدان نفتی آلتانک در حومه دیرالزور واقع شده و مجهز به سکوی فرود بالگرد است. چهار هلیکوپتر تهاجمی و 50 سرباز آمریکایی در این پایگاه حضور دارند.

11. پایگاه صحرایی کونیکو

– این پایگاه در میدان شمالی شهر دیرالزور واقع شده و 50 سرباز آمریکایی دارد.

12. پایگاه الرشید

این پایگاه در مثلث البدیع قرار دارد که استان های دیرالزور، الحسکه و رقه را به هم متصل می کند.

13. پایگاه گورن باگوز

این پایگاه در شهر باغوز علیا در منتهی الیه جنوب شرقی استان دیرالزور واقع شده و 25 سرباز در آن حضور دارند.

14. پایگاه عین العرب

این پایگاه در جنوب غربی شهر عین العرب و استان حلب قرار دارد و اردوگاه آموزشی و فرودگاه هلیکوپترهای نظامی است.

15. پایگاه المبروک

این پایگاه در بخش غربی شهر الحسکه واقع شده و مرکز نیروهای ویژه مجهز به بالگردهای رزمی، ترابری و پشتیبانی است.

16. پایگاه تل آبیز

این پایگاه در شهر تل ابیض در مرز سوریه و ترکیه قرار دارد. پایگاه تل ابیض بزرگترین مرکز لجستیک و نیروهای ویژه آمریکا در سوریه محسوب می شود که مجهز به بالگرد و خودروهای زرهی است.

17. پایگاه التقاب

این پایگاه در غرب رودخانه فرات در فرودگاه نظامی سوریه قرار دارد و نقطه کانونی هلیکوپترهای پشتیبانی پیشرفته برای نیروهای دموکراتیک سوریه است.

18. پایگاه التنف

این پایگاه در جنوب شرقی سوریه و در مثلث مرزی سوریه، عراق و اردن قرار دارد. این پایگاه دارای یک فرودگاه با اردوگاه آموزشی و پایگاه های لجستیکی است و همچنین این پایگاه میزبان بزرگترین اردوگاه آموزشی و عملیاتی تجمع مخالفان و گروه های مسلح سوری است. پایگاه التنف جایگاه ویژه ای برای آمریکا دارد. در همین راستا روزنامه جروزالم پست اعلام کرد که پایگاه التنف آمریکا از ارزش استراتژیک بالایی برخوردار است و آمریکا این پایگاه را برای آموزش گروه های مسلح و تروریستی در سوریه ایجاد کرده است. منطقه التنف یکی از مهم ترین و استراتژیک ترین مناطق سوریه و نقطه حیاتی برای اتصال کشورهای محور مقاومت به یکدیگر است. کنترل این نقطه تا شعاع 56 کیلومتری در اختیار نیروهای آمریکایی است و واشنگتن حتی به نیروهای سوری اجازه نزدیک شدن به نقطه التنف را نمی دهد.


اهداف حضور آمریکا در سوریه

این 28 پایگاه مهم ترین مراکز حضور آمریکا در سوریه هستند. واشنگتن از طریق این پایگاه ها به دنبال محاصره چاه های نفت و گاز سوریه و جلوگیری از پیوستن نیروهای مقاومت به یکدیگر در سوریه است. بدیهی است که آمریکا در سوریه رویکردی را برای تثبیت حضور خود در سوریه به ویژه در منطقه شمال شرق که مهمترین پایگاه های آمریکا در آن قرار دارد، دنبال می کند.

آمریکا هدف اعلام شده خود را از مبارزه با داعش و حمایت از شبه نظامیان دموکراتیک سوریه اعلام کرده است، اما در شرایط کنونی و با نابودی داعش در سوریه، ادامه حضور آمریکا در سوریه توجیهی ندارد. به همین دلیل باید به این نتیجه رسید که اهداف آمریکا در سوریه مبارزه با داعش نیست، بلکه اجرای طرح دیگری است.

بسیاری از رسانه ها گزارش دادند که آمریکا این پایگاه ها را برای غارت منابع نفتی سوریه ایجاد کرده است. اگرچه این تحلیل منطبق بر واقعیت است، اما نباید از استراتژی کلان آمریکا در سوریه غافل شد و این حضور را تنها محدود به وجود منابع نفتی سوریه دانست.


ساخت پایگاه نظامی جدید آمریکا در حومه رقه سوریه

آمریکا برای ادامه نقش خود در سوریه (پس از داعش) به نیروهای معتبر نیاز دارد. در شرایط کنونی، استراتژی آمریکا حمایت از نیروهای دموکراتیک سوریه (SDF) برای ایفای نقش در شکل دادن به آینده سوریه است.

دولت سابق آمریکا بر این باور بود که سوریه و مناطق تحت فرماندهی نیروهای دموکراتیک سوریه آخرین منطقه امن و مطمئن برای نیروهای آمریکایی در سایه فشار برای بیرون راندن نیروهای آمریکایی از عراق خواهد بود. استان الحسکه برجسته ترین مرکز استقرار نظامی آمریکا در سوریه است و بیشتر پایگاه های نظامی در میادین نفت و گاز و نیروهای دموکراتیک سوریه مستقر هستند. به همین دلیل اگرچه وجود منابع نفتی در شمال شرق سوریه گواه حضور پایگاه های آمریکا در این مناطق است، اما وجود 28 پایگاه آمریکایی را به دلیل منابع نفتی نباید دست کم گرفت.

آمریکا به دنبال حضور بلندمدت در سوریه است و تلاش می کند با نفوذ و اقدامات واشنگتن آینده این کشور را رقم بزند. این دلیل و استراتژی اصلی آمریکا در منطقه است. عراق دیگر مکان امن و مطمئنی برای آمریکا نیست، زیرا با کشته شدن سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس و افزایش فشارها برای اخراج سربازان آمریکایی از عراق، باید مکان امن دیگری برای نیروهای آمریکایی ایجاد شود. شمال و شرق سوریه مکان امنی است که آمریکا سعی دارد آن را به محلی برای ادامه پروژه های منطقه ای خود به ویژه در عراق و سوریه تبدیل کند.

دیدگاهتان را بنویسید