ساخت کارخانه تولید پهپاد ایرانی در روسیه

ساخت کارخانه تولید پهپاد ایرانی در روسیه

ایالات متحده می گوید همکاری نظامی ایران و روسیه در حال گسترش و تعمیق است و روسیه از جمله در حال ساخت کارخانه ای برای تولید پهپادهای طراحی شده ایران در خاک خود است. به گزارش بی بی سی فارسی، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا با ارائه تصویری ماهواره ای از کارخانه ادعایی در منطقه ویژه اقتصادی آلابوگا روسیه، اعلام کرد روسیه اطلاعات و تجهیزات لازم را از ایران دریافت می کند. به گفته جان کربی، این نیروگاه می تواند تا اوایل سال آینده به طور کامل به بهره برداری برسد. سخنگوی امنیت ملی کاخ سفید با اشاره به حملات اخیر پهپادها به کی یف، پایتخت اوکراین و ایجاد وحشت در میان غیرنظامیان، گفت: روسیه تا ماه مه صدها پهپاد تهاجمی (انتحاری) یک طرفه را نیز از ایران دریافت کرده است. به عنوان تجهیزات تولید پهپاد توسط ایران.”

سخنگوی امنیت ملی آمریکا نقشه ای را در اختیار خبرنگاران قرار داد که به گفته او مسیر انتقال پهپادهای ایرانی به روسیه و سپس به جبهه جنگ در اوکراین را نشان می دهد. بر اساس آنچه ایالات متحده می گوید، پهپادهای ایرانی در بندر امیرآباد در نزدیکی بهشهر بارگیری می شوند و از طریق دریای خزر به بندر ماخاچ کالا در جمهوری داغستان روسیه منتقل می شوند، جایی که روسیه پهپادها را برای استفاده در این بندر منتقل می کند. میدان جنگ از طریق دو مسیر مرزهای غربی آن.

وی معتقد است که این «ائتلاف دفاعی کامل» «برای اوکراین، همسایگان ایران و جامعه بین‌المللی مضر است» و گفت: آمریکا هر کاری می‌کند تا این همکاری‌های نظامی را مختل کند. سخنگوی امنیت ملی آمریکا این افشاگری را بخشی از تلاش برای برهم زدن همکاری نظامی ایران و روسیه دانست و هشدار داد: ما برای بیش از این آماده ایم.

دیدگاهتان را بنویسید