سازمان های دولتی بیشترین آسیب را به مکان های تاریخی وارد می کنند


ساعت: 14:15
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۱۱/۰۷
کد خبر: 1900919

علیرضا جیلان گفت: بیشترین آسیب به آثار تاریخی از سوی دستگاه های دولتی است، چون مردم نمی توانند آسیب چندانی به آثار باستانی وارد کنند، آسیب معمولاً ناشی از ناآگاهی است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش جهانبین نیوز؛ علیرضا جیلان مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری امروز در جمع خبرنگاران اظهار کرد: این استان به عنوان قطب گردشگری طبیعت مدار شناخته شده است.


وی با بیان اینکه چهارمحال و بختیاری قدمت بیشتری نسبت به سایر استان ها دارد و در صورت انجام تحقیقات، کتیبه هایی با قدمت 9 هزار سال به دست می آید، افزود: صنایع دستی در این استان از اهمیت بالایی برخوردار است.


جیلان گفت: پیشه وری یک صنعت هنری است که به محیط زیست آسیب نمی زند و تولید کار دستی است که توسط افراد تحصیل کرده تولید می شود.


مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی چهارمحال و بختیاری ادامه داد: سنگ، آجر و سفال های قدیمی در این استان وجود دارد که مهم است و باید آگاهی عمومی ایجاد شود و مردم پای کار بیایند و به میراث و آثار باستانی تعرض نکنند. مناطق چون با بودجه ای که بودجه محدودی داریم و امکان حصارکشی وجود ندارد.


وی افزود: بیشتر آسیب هایی که به آثار تاریخی وارد می شود توسط دستگاه های دولتی انجام می شود، زیرا مردم نمی توانند آسیب زیادی به آثار باستانی وارد کنند، آسیب های وارد شده معمولاً ناشی از ناآگاهی است.


جیلان با اشاره به اینکه ساخت هتل پنج ستاره با حمایت آستان قدس رضوی در چهارمحال و بختیاری در شرف آغاز است، یادآور شد: ساخت این گونه هتل ها زمان بر است.


وی بیان کرد: حدود 10 میلیون نفر در سال به عنوان مسافر و گردشگر وارد این استان می شوند و آمارها نشان می دهد در نوروز 1401 حدود 6 هزار مسافر و ترانزیت وارد چهارمحال و بختیاری شده اند. اگر بتوانیم آن مسافران را نگه داریم، می توانیم برنده شویم. بسیاری از حضور آنها بهره برده اند.


مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی چهارمحال و بختیاری خاطرنشان کرد: تا پایان ساخت هتل، فراخوانی شده است تا از تمام خانه های قدیمی روستا و شهرک با تغییر ظاهر به عنوان مکان های بوم گردی استفاده شود.


جیلان گفت: برخی از تغییر کاربری از گردشگری به مسکن نگران هستند و شاید یکی از دلایل عدم استقبال از راه اندازی اقامتگاه های بوم گردی همین باشد.


وی افزود: راه اندازی کمپ گردشگری اقدامی است که مکمل اقامتگاه های بوم گردی دیده می شود، در این کمپ ها هم از سیاه چادرهای عشایری و هم از چادرهای مناسب برای اقامت شبانه استفاده می شود.


جیلان گفت: مجوز استفاده از سازه های سبک مانند سوله نیز در محل های کمپ گردشگری مورد نظر اعطا شده است.


مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی چهارمحال و بختیاری کل دارایی های این اداره کل در سال گذشته را 16 میلیارد تومان دانست که تنها 3 هزار و 300 میلیارد تومان آن توزیع شد و اذعان داشت: 4 میلیارد تومان توسط وزارتخانه توزیع شده است. . در استان توزیع شد اما برای بسیاری از هزینه ها همچنان با کمبود اعتبار مواجه هستیم.


وی از وجود 600 حمام تاریخی در چهارمحال و بختیاری خبر داد و افزود: این حمام ها را به مدت 10 تا 15 سال به داوطلبان اجاره می دهیم و به این ترتیب هم از فضای حمام استفاده می شود و هم بازسازی حمام بر عهده خود شخص خواهد بود. .


جیلان تاکید کرد: میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری برای حفظ اماکن تاریخی نیازمند سرمایه گذار است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید