سینما در دولت روحانی به دست برخی کاسبان/کاسبان افتاد/بیشترین آسیب فرهنگی در دولت قبل وارد شد

ساعت: 13:24
تاریخ انتشار: 14/04/08
کد خبر: 1779183

جبار آذین منتقد و کارشناس سینما گفت: انزوای برخی کارگردانان آزاداندیش، رفتن نسل جوان خوش فکر، تبدیل سینما به بازار حیله گر، پیدایش انواع مفسد اقتصادی و سینمایی. باندها از جمله عوارض دولت روحانی هستند.» هنر برای ملت ایران.

جبار آذین منتقد و مدرس سینما در گفت و گو با شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ وی در خصوص وضعیت این روزهای سینما گفت: این که خود من به عنوان مدرس و منتقد سینما بارها تاکید کرده ام این است که سینمای ایران بیمار است و این بیماری با مشکل و بحران ختم نمی شود و از نظر ساختار، روابط و انواع مسائل معنایی و محتوایی سینمای ایران را فرا گرفته است.

وی افزود: این مسائل علاوه بر برخی بحران های اقتصادی و اجتماعی و همچنین حضور کسانی که هیچ گونه ارتباط فرهنگی و سینمایی با کار و تخصص سینما ندارند و باندها و گروه های مختلف تجاری و بعضا مبتذل در این حوزه هستند. باعث شده اند سینمای ایران نه تنها به مرز سینمای ملی ایران نزدیک نشود، بلکه در سال های اخیر از مسیر توجه و هماهنگی با فرهنگ جامعه، ارزش ها و دستاوردهای انقلابی و مردمی فاصله گرفته است. روز به روز دور می شود

آذین ادامه داد: با توجه به این نوع اتفاقات که متاسفانه در بدنه سینمای بیمار کشور ادامه دارد، در عرصه سینما با مشکلات عدیده ای مواجه هستیم که نیازمند نوعی انقلاب، مدیریت و روابط فرهنگی و ساختاری در این اثرگذاری است. حوزه فرهنگی و اجتماعی».

این منتقد سینما و تلویزیون در خصوص مشکلات عدیده ای که در دولت روحانی با بی تدبیری بر فرهنگ کشور تحمیل شده است، گفت: یکی از نکات قابل ذکر، بحث و نقد در انحراف و ایجاد بحران ها و بیماری های سینما و عمدتا فرهنگ کشور است.» این وظیفه دولت آقای روحانی است.

20e322b0 a37d 48d6 bd4d bb41067492f2 خبر خاکستری

آذین افزود: در آن زمان و دوره، فرهنگ نه تنها در حاشیه بود، بلکه اساساً نامرئی بود. به همین دلیل صدمات، آسیب ها و انحرافات فراوانی که اگرچه کم و بیش از دوره های قبل وجود دارد، اما در دولت قبل به شکلی برهنه و آشکار خود را نشان می دهد; فرهنگ به جای نزدیک شدن به جامعه و مردم از مسیر ملی و مردمی دور شده است، سینما در دست عده ای از تجار، تجار و باندهای تجاری قرار گرفته است و فیلم هایی که گاهی قبل از پاسخگویی تولید می شدند. برای نشان دادن این روند به برخی کارگردانانی که به سفارش سیاستمداران فیلم می ساختند تا با خواسته های غرب مطابقت داشته باشند و برآورده کنند و به نوعی همان ایده برجامی را در مورد سینما تبلیغ کنند که از این رو سینما و سایر هنرها به عنوان یک مجموعه هنر کشور در دولت قبل بیشترین آسیب و زیان را در تاریخ فرهنگ کشور در سالهای پس از انقلاب متحمل شد و به نوعی این همه آسیب فقط به فرهنگ دولت قبل با انحرافات و مشکلات مساوی بود. که سینمای ما در تاریخ خود دارد. سینما خودش را دیده بود.

جبار آذین در پایان با اشاره به مهم ترین پیامدهای عدم توجه به فرهنگ در دولت روحانی گفت: انزوای برخی مدیران آزاداندیش، رفتن نسل جوان خوش فکر، سینما که در حال تبدیل شدن به یک حیله گری است. بازار، پیدایش باندهای فاسد اقتصادی و سینمایی و پولشویی در سینما. این یکی از آثاری است که دولت قبل در عرصه سینما و هنر برای ملت ایران نشان داد که متأسفانه ملت باید تاوانش را بدهند. در سال های آینده پرداخت کنید.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید