سانسور قیمت مسکن در دیوارها و سایت های بز

سانسور قیمت مسکن در دیوارها و سایت های بز

روز جدید :در سال‌های اخیر افزایش ثبت آگهی‌های مسکن در استارت‌آپ‌ها، وب‌سایت‌ها و اپلیکیشن‌ها به نوعی فضای مجازی را تا حد زیادی به معیاری برای قیمت‌گذاری مسکن تبدیل کرده است. زیرا استارت آپ هایی مانند دیوار و شیپور با انتشار قیمت های غیرواقعی مسکن بازار مسکن کشور را مختل می کنند.

گزارش ها حاکی از کاهش قیمت مسکن در بازار در سال جاری است. به همین دلیل مسئولان قصد دارند طرح «اعلام آنلاین قیمت مسکن» را که در سال 1388 ممنوع و در دی ماه همان سال «برداشته شد» را احیا کنند.

توقف قیمت مسکن در بازار آنلاین نتیجه معکوس دارد

رئیس اتحادیه املاک تهران یکی از حامیان حذف قیمت مسکن از سایت های خرید و فروش اینترنتی است. او می گوید به عنوان مثال قیمت یک ملک در منطقه 10 میلیون تن است. اما سایت های اینترنتی قیمت را در این زمینه 15 میلیون تن تعیین کرده اند. این باعث می شود صاحبان املاک قیمت های خود را بالاتر از حد معمول تعیین کنند. بیشترین تورم ماهانه مسکن از سال 1393 تاکنون به ثبت رسیده است.

بر اساس این گزارش، در خرداد ماه 1395 پس از توقف انتشار قیمت پیشنهادی در آگهی های مجازی در سامانه های مجازی، تورم ماهانه مسکن که پیش از این 4.4 درصد بود، 11.7 درصد گزارش شد. قیمت مسکن افزایش یافته است. اما این امر نتیجه معکوس داشت و تورم ماهانه بی سابقه ای را در هر دو دوره ثبت کرد.

همچنین «دنیای اقتصاد» آماری از وضعیت بازار مسکن تا 20 بهمن امسال منتشر کرد. بر این اساس قیمت های پیشنهادی مندرج در پرونده ها دو برابر قیمت های واقعی در بازار مسکن نیست. بلکه دقیقاً با سطح قیمت مسکن در بازار مطابقت دارد، اما به نظر می رسد امسال این طرح دوباره به بهانه «تحریک تورم مسکن از بازارهای آنلاین» راه اندازی شود. چرا که کارکنان معتقدند اجرای طرح حذف قیمت مسکن در مراکز خرده فروشی مانند دیوار و لوله تا حد زیادی از ایجاد شوک در قیمت مسکن جلوگیری می کند.

دیدگاهتان را بنویسید