ساپینتو و مورایس ایران را ترک کردند؟

ساپینتو و مورایس ایران را ترک کردند؟

از اولین فصل لیگ برتر رفته رفته پای بازیکنان خارجی به فوتبال ایران باز شد و حضور مربیان غیرایرانی بیش از پیش پررنگ شد. مردانی که برخی از آنها در فوتبال جهان نام و رسم داشتند. از مصطفی دنیزلی و جان توشاک گرفته تا آندره آ استراماچونی و گابریل کالدرون. به طور کلی سرمربیان خارجی شاغل در لیگ برتر ایران به دو دسته تقسیم می شوند. آنهایی که واقعاً با دانش خود فوتبال ما را به سطح بالاتری رساندند و افرادی که چیز خاصی برای ارائه نداشتند و فقط با استفاده از قراردادهایی که در ایران بسته بودند جیب خود را پر از پول کردند و البته مبلغ قابل توجهی هم به مدیران برنامه هایشان داده شد! همه این اتفاقات در حالی رخ داد که وضعیت ارز در کشور اینگونه نبود. مربیان خارجی ابتدا با دلار 800 تومانی وارد فوتبال ایران شدند، اما حالا که قیمت ارز به بیش از 50 هزار تومان رسیده، شرایط کاملا متفاوت است و فصل آینده این تفاوت را با جان و دل احساس خواهیم کرد. یک باشگاه هر چقدر هم که ثروتمند باشد، دستمزد سرمربیان خارجی همچنان به شدت بالا خواهد بود و شاید این موضوع باعث شود که فصل آینده تعداد سرمربیان خارجی در فوتبال ایران به کمترین حد ممکن برسد.

شرایط مبهم ساپینتو

استقلال در ابتدای فصل با ریکاردو ساپینتو نتوانست انتظارات هواداران را برآورده کند اما حالا این مربی پرتغالی به محبوبیت هواداران تبدیل شده و در هر دو جام حرفی برای گفتن دارد. با ریکاردو، آبی ها مدعی تمام عیار لیگ برتر و جام حذفی هستند، اما اگر وضعیت ارزی کشور به همین شکل باقی بماند، بدون شک مدیران باشگاه برای پرداخت دستمزد سرمربی خود و خارجی او با مشکل مواجه خواهند شد. دستیاران و شاید این مشکل از توان آنها خارج باشد حتی اگر فرض کنیم قیمت دلار تا سال آینده افزایش پیدا نکند، استقلالی ها با توجه به افزایش دستمزد ساپینتو برای فصل آینده مبلغ ریالی بیشتری خواهند داشت.

آیا مورایس در اصفهان می ماند؟

سپاهان اصفهان همیشه به خوشنامی در فوتبال ایران معروف بوده است. آنها در این فصل یک مربی پرتغالی به نام خوزه مورایس دارند که کارنامه موفقی داشته است. از قهرمانی در لیگ کره جنوبی تا فتح لیگ حرفه ای عربستان. مورائیس اگرچه در جام حذفی با سپاهان ناکام ماند اما در لیگ برتر حرف های زیادی برای گفتن دارد. همچنین باشگاه اصفهانی مدعی است برنامه بلندمدتی با مورائیس دارد. اگر این مربی پرتغالی بتواند با سپاهان عنوان قهرمانی لیگ بیست و دوم را به دست بیاورد، قطعا هواداران خواهان حفظ سرمربی خود هستند اما باید دید مدیران باشگاه با موضوع ارز چگونه برخورد خواهند کرد؟

یک اسپانیایی موفق در تبریز

تراکتور نیز این فصل را با سرمربی خارجی آغاز کرد و با قربان بردیف نتایج خوبی کسب کرد اما زمانی که این مربی در تعطیلات جام جهانی از قرمزهای تبریزی جدا شد، مدیران باشگاه یک سرمربی معروف اسپانیایی به نام پاکو هامس را به خدمت گرفتند که در واقع توانسته بود شرایط بسیار بهتری برای تراکتور ایجاد کند. نماینده شهر تبریز هم اکنون جزو تیم هایی است که فوتبال زیبایی ارائه می دهد و در نتایج هم موفق است. تراکتور یکی از باشگاه های خصوصی است اما افزایش قیمت ارز قطعا بار مضاعفی بر دوش این باشگاه خواهد گذاشت و باید دید با وجود شرایط ایجاد شده این مربی موفق اسپانیایی در فصل آینده ابقا خواهد شد یا خیر. یا اگر مدیران باشگاه چاره ای جز قطع این همکاری نداشته باشند.

شکست تاوارس

علاوه بر این مربیان موفق، صنعت نفت آبادان یک مربی برزیلی را به خدمت گرفت که اصلا موفق نشد. ادسون تاوارس نتوانسته آبادانی را از منطقه خطر دور نگه دارد و بدون توجه به وضعیت ارزی کشور، بعید به نظر می رسد که او مدت طولانی در فوتبال بومی خود بماند.

بسته بندی کیسه ها

بسیاری از تیم های لیگ علاوه بر سرمربیان خارجی، مربیان خارجی نیز دارند که دستمزد آنها بسیار کمتر است، اما حتی این میانگین دستمزد با قیمت فعلی دلار افزایش چشمگیری داشته است. شاید همین موضوع باعث شود که در فصل آینده مربیان خارجی به میزان قابل توجهی در فوتبال ما کمتر شوند و آن افراد به فکر بستن چمدان های خود و افتتاح آن در کشور دیگری در بهار سال آینده باشند.

دیدگاهتان را بنویسید