ستون سیب ایران در برزخ تصمیمات مسئولان / فروش یا تسویه حساب با باغداران; اولویت چیه؟!

ساعت: 11:48
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۰/۲۷
کد خبر: 1801147

نعمتی که بی پروا به رسوایی تبدیل می شود.

در حالی که موضوع فروش سیب های دور ریخته شده در سردخانه ها یکی از دغدغه های اصلی فعالان کشاورزی است، کارکنان ترجیح می دهند با انتشار اخباری مبنی بر شهرک سازی با باغداران به آرامش برسند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از اروم نیوز ؛ طبق معمول موضوع سیب ارومیه و آذربایجان غربی به عنوان قطب تولید این محصول استراتژیک در کشور در راس دغدغه های کشاورزی و پیکان قرار دارد. نمایندگان پارلمان اروپا نیز به دنبال حل مشکلات و یافتن راهکارهای اجرایی برای صادرات یا فروش سیب هستند.

اما از سوی دیگر، در حالی که نگرانی از آینده وضعیت سیب در منطقه هر روز بیشتر می شود و با توجه به مشکلاتی مانند خشکی دریاچه ارومیه و اهمیت صرفه جویی در مصرف آب، مسئولان دولتی در مسیر و مشکلات خود حرکت می کنند. بدون هیچ ارتباطی با هم صحبت کنید

لزوم توجه ویژه بخش خصوصی به فعال شدن صنعت کنسانتره در آذربایجان غربی

در همین راستا استاندار آذربایجان غربی که از نخستین روزهای حضور خود به عنوان استاندار به دنبال نگاه ویژه به موضوع کشاورزی بود، با نمایندگان بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی که به این استان سفر کرده بودند دیدار کرد. گونه گفت: بخش کشاورزی مزیتی برای استان است و محصول سیب نیز یک محصول استراتژیک است و در خام فروشی این صنعت مشکل دارد.

محمدصادق معتمدیان تاکید کرد: استانی هستیم که بیشترین پایانه های صادراتی را داریم و به دلیل عدم اتصال نمی توانیم محصولات خود را صادر کنیم.

مدیران باید پاسخگوی وضعیت سیب باشند

نماینده مردم ارومیه و رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی نیز در این خصوص گفت: مذاکرات مختلفی با مقامات دولتی و حتی با کشورهای خارجی در خصوص صادرات سیب انجام شده است که نتایج آن منعکس شده در مقابل مدیران مربوطه روزانه بیش از 600 هزار تن سیب در سردخانه رها شده و معدوم می شود.

ca135a5c 3b13 4530 ba2b 97980d5cf3d6 خبر خاکستری

وحید جلال زاده عدم برنامه ریزی صحیح را هر ساله مشکل سیب در آذربایجان غربی می داند و می گوید: تا به امروز چنین اقدامی صورت گرفته است. در زمینه سیب به پایان می رسد؟

این نماینده مجلس البته با تمجید از خرید تضمینی سیب از سازمان تعاون روستایی گفت: این اقدام برای اولین بار است که مورد ارزیابی قرار می گیرد چرا که کشاورزان به فکر هزینه هایی هستند که متحمل شده اند.

جلال زاده گفت: اکنون می بینیم سیبی که برداشت شده حداقل 15 تا 20 روز در انتظار نوبت است چرا که واحد بسته بندی و سورت در ارومیه و دستگاه سردخانه برای انتقال آن به مناطق هدف نداریم.

سیب های ایرانی در حال پرواز هستند!

این در حالی است که طی روزهای اخیر اظهارات معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان غربی که از توافق بر سر حمل هوایی سیب به کشورهای هدف خبر داده بود، جالب توجه بوده است.

نادر صادقی در این خصوص گفت: تعاون روستایی چندین فروند هواپیمای باری برای فرآیند صادرات سیب به استان آماده کرده است که اغلب تا پایان صادرات سیب از استان به کشورهای هدف با سوخت دولتی انجام می شود.

این سازمان با اشاره به پیگیری های استاندار آذربایجان غربی و حضور مدیرعامل سازمان تعاون روستایی ایران در استان و برگزاری جلسات مختلف برای رفع مشکلات و مشکلات صادرات سیب گفت: در این شرایط ، قطعاً صادرکننده از نظر اقتصادی منتفع خواهد شد.

c7886a64 21c2 48c2 b1a6 a1376b8ad98a خبر خاکستری

توافق با کشاورزان قبل از اهدای سیب!

اما در همین شرایط مدیرعامل تعاون روستایی آذربایجان غربی که کمتر از یک هفته است در این سمت حضور دارد، تمامی بدهی کشاورزان استان را تسویه کرده و موضوع را در نتیجه نظارت و واریز استانداری اعلام کرده است. توسط سازمان مرکزی تعاونی های روستایی.

میرجمال ساداتی افزود: در سفر هفته گذشته رئیس سازمان تعاون روستایی به آذربایجان غربی دستور پرداخت این مبلغ صادر شد و امروز با واریز مبالغ به حساب تمامی طلبکاران، تمامی بدهی های این صندوق برای باغبانان مستقر شدند.

به گفته مسئولان و وضعیت فعلی حوزه سیب در آذربایجان غربی، به نظر می رسد در سال های آینده شاهد مشکلاتی از جمله فروش، صادرات و تولید این محصول استراتژیک باشیم و مسئولان مسکن موقت فکر می کنند راه حلی برای این معضل خواهد افتاد.

حل مشکل سیب نیازمند عزم جدی همه مسئولان در مجلس و دولت برای ارائه راهکاری پایدار، مطمئن و مقرون به صرفه برای کشاورزان و برداشتن دست دلالان و سودجویان این بخش است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید