سخنرانی اعتراض آمیز دبیر انجمن اسلامی شریف خطاب به رئیس جمهور [+متن کامل]

سخنرانی اعتراض آمیز دبیر انجمن اسلامی شریف خطاب به رئیس جمهور [+متن کامل]

روز جدید دبیر انجمن اسلامی دانشگاه صنعتی شریف امروز در دیدار با رئیس دولت سیزدهم این دانشگاه خطاب به ابراهیم رئیسی گفت: شما نتیجه رقابتی ترین انتخابات تاریخ جمهوری اسلامی با کمترین میزان هستید. مشارکت انتخاباتی که به خودی خود محصول ساختارهای معیوب و ناکارآمدی است که مردم را از هرگونه تغییر احتمالی در سازوکار سیاست گذاری ایران به ناامیدی سوق داده است. شورای نگهبان به عنوان حافظ تمامیت خواهی سیاسی و سرکوب هر انتخاب و اراده دموکراتیک مردم در این سال ها، کشور را به جایی رسانده است که باید از همه بهانه ها برای توجیه مشارکت ضعیف سیاسی خود برای سرپوش گذاشتن بر رویه ها استفاده کند. دلایل

به گزارش انصاف نیوز، متن کامل اظهارات این فعال دانشجویی به نقل از کانال تلگرامی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف آمده است:

جناب آقای رئیسی سلام

قبل از اینکه وارد قسمت اصلی سخنانم بشوم لازم می دانم مقدمه ای از جناب عالی داشته باشم. آقای ریسی، ما اکنون به عنوان رئیس جمهوری که از رای مردم و در انتخابات آزاد کنار رفته است، بلکه به عنوان نماینده دولت با شما صحبت می کنیم. رژیمی که با وجود آرمان های انقلابی آزادی و عدالت در چهل سال اخیر، نه تنها نتوانسته مسیری رو به رشد برای مردم، نه تنها ایران و جامعه ایران ایجاد کند، بلکه حتی در بحران ها و ابربحران های مختلف فرو رفته است. فقط به طور خلاصه این دوران رنگ ثبات و آرامش را ندیده است.

آقای ریسی، از شما می خواهیم به خاطر داشته باشید که وقتی می خواهید به نمایندگی از مردم صحبت کنید یا سیاست را به آنها تحمیل کنید، نتیجه بی رقابت ترین انتخابات تاریخ جمهوری اسلامی با کمترین میزان مشارکت هستید. انتخاباتی که به خودی خود محصول ساختارهای معیوب و ناکارآمدی است که مردم را از هرگونه تغییر احتمالی در سازوکار سیاست گذاری ایران به ناامیدی سوق داده است. شورای نگهبان به عنوان حافظ تمامیت خواهی سیاسی و سرکوب هر انتخاب و اراده دموکراتیک مردم در این سال ها، کشور را به جایی رسانده است که باید از همه بهانه ها برای توجیه مشارکت ضعیف سیاسی خود برای سرپوش گذاشتن بر رویه ها استفاده کند. دلایل هیئت امنا تنها ساختار معیوب نیست. ساختارهای مبتنی بر سیاست‌های غیردموکراتیک مبتنی بر حاکمیت کشور و هر روز تولید ناکارآمدی برای فراموشی بحران‌ها یکی پس از دیگری.

امروز، حاکمیت یک دست شده است. امروز دولت در دستان شماست و هر قسمت از آن را به نماینده یکی از باندهای فاسد یا ناکارآمد قدرت و ثروت داده اید. امروز همه از محسن رضایی گرفته تا قاضی زاده هاشمی و رستم قاسمی و سردار وحیدی سهم خود را از قدرت از دست داده اند. امروز با انتصاب فرماندهان سپاه در هر یک از مناصب کشوری امن ترین کابینه جمهوری اسلامی را ایجاد کرده اید. حال سوال اینجاست که در این دولت جامع مبارزه با فساد که وعده داده بودید کجاست؟ پل بین طبقه و مبارزه با بی عدالتی کجاست؟ این رفاه و تامین حداقل معیشت مردم کجاست؟ این آزادی و این تضمین حقوق همه زن و مرد و دختر کجاست؟ این وعده لغو تحریم ها چه شد؟ عزتی که قول دادی کجاست؟

آقای راسی عزیز! لطفاً به دوستانتان گوشزد کنید که در نرخ رشد صفر، در انزوای سیاسی، عدم شفافیت و هر چیزی که هزینه های گزافی را بر ملت ایران تحمیل می کند، عزت و احترامی نیست.

توزیع اموال ملی به یک الیگارشی نظامی-سیاسی فاسد در قالب خصوصی سازی های رانت خوار، فساد سیستمی، نظامی گری خشن، فقر شدید اقتصادی، شکاف طبقاتی تکان دهنده، تجزیه اجتماعی، تحریم های بین المللی و مشکلات زیست محیطی. مردم بیش از هر زمان دیگری و مردم خسته از رانت و فساد و ناکارآمدی و بی تدبیری با شعارهای توخالی برای ایجاد یک میلیون شغل و ساختن یک میلیون خانه در سال پاسخ می دهند یا برای بهبود وضعیت اقتصادی کشور خیالات بیهوده نمی شنوند. وضعیت؛ وگرنه واکنش رسمی و معمول آن سالها چیزی جز سرکوب و دستگیری، باتوم و گاز اشک آور و گلوله و گلوله نظامی نبود. مشکلات امروز ما نتیجه یک روز و یک سال و هشت سال نیست، می خواهید برای شما مثالی از این سیاست ها بزنم؟ جناب معاون اول نخست وزیر با دادن وعده های پوچ و بی اساس بر اساس تولید گسترده واکسن به زندگی مردم کمک مالی کرده اید. او به جای محاکمه در دادگاه و پاسخگویی به چنین جنایتی، به فرماندهی اقتصادی کابینه منصوب شد.

در شرایطی که جامعه مدنی با سرکوب شدید مواجه است و فعالان مدنی، سیاسی و مردمی به بهانه های مختلف در حاشیه قوه قضائیه هستند، چگونه می توان انتظار داشت که مردم به آنچه چند ماه پیش بر آن تکیه کردید گوش دهند؟ وقتی نوبت به قدرت می رسد، می توانید بگویید چه چیزی برای مردم در چنین شرایطی باقی می ماند جز اینکه به ورطه خشونت بیفتند؟ چگونه پیام ملت را جز با مشت های گره کرده بشنویم که همه راه های هوایی را به روی جامعه بسته ایم؟ آقای ریسی، همانطور که از سرکوب مردم تشنه خوزستان و اصفهان آگاه هستید، باید از خونریزی هایی که در آبان 1377 رخ داد، آگاه باشید. آیا می گویید سرکوب شدید این اعتراضات تنها به این معناست که رژیم نه تنها توانایی خود را در صحبت با مردم از دست داده است، بلکه به طور کلی پذیرفته است که باید در برابر ضربه خود مقاومت کند؟

شما که دغدغه عزت دارید، شما که دغدغه حقوق قانونی دارید، شما که نگران فرار نخبگان هستید، شما که شعار استفاده از نیروی متخصص می دهید، آیا از احضار، دستگیری و شکایت از دانشجویان و دانشگاهیان خبر دارید؟ آیا می دانید دو دانشجوی ما علی یونسی و امیرحسین مرادی بیش از دو سال است که در زندان هستند؟ آیا می دانید در زمان ریاست قوه قضائیه دادگاه ها به جای برگزاری دادگاه شفاف و علنی و برخورد سریع، قاطع و صریح با عاملان اصلی سرنگونی موشک اوکراینی، برای دانشجویان معترض به این جنایت پرونده تشکیل دادند؟ آیا می دانید هنوز بسیاری از دانشجویان به بهانه فعالیت قانونی دانشجویی در قالب موسسات دانشجویی دارای مجوز و یا به بهانه اعتراضات مسالمت آمیز دانشجویی در دی ماه 96 و آبان 98 درگیر پرونده های قضایی هستند؟ آیا از پرونده های بی اساس اساتید و محققین کشور اطلاعی دارید؟ آیا از تعداد فزاینده فرار نخبگان در چند ماه اخیر مطلع هستید؟

و در آخر آقای ریسی همانطور که در ابتدا گفتیم شما را نماینده دولت می دانیم و لازم می دانیم این هشدار را به شما ابلاغ کنیم! اگر برای شرایط بحرانی کنونی راه حل منطقی، مبتنی بر تجربه و موثر ارائه نکنید، پاسخی از سوی مردم دریافت خواهید کرد که شاید سریع و حتی فوری نباشد، اما قطعا انقلابی و تعیین کننده است.

دیدگاهتان را بنویسید