سخنگوی بورل: به تلاش‌ها برای احیای برجام متعهد هستیم/ در مورد گزارش‌های اخیر اظهارنظری نداریم

سخنگوی بورل: به تلاش‌ها برای احیای برجام متعهد هستیم/ در مورد گزارش‌های اخیر اظهارنظری نداریم

پیتر استانو روز دوشنبه در یک کنفرانس خبری از بروکسل این موضوع را مطرح کرد و افزود که چیز جدیدی برای گزارش در مورد موضوع برجام ندارد. وی افزود: «ما در مورد گزارش‌های رسانه‌ها درباره فعالیت‌های دوجانبه در حال انجام یا مشکوک اظهار نظر نمی‌کنیم. نماینده عالی اتحادیه اروپا به عنوان هماهنگ کننده برجام به ایفای نقش خود ادامه می دهد و به ازسرگیری کامل توافق هسته ای کاملا متعهد است.

این مقام اروپایی در ادامه ادعاها علیه برنامه صلح آمیز هسته ای کشورمان تصریح کرد: برجام بهترین گزینه برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای است و نظارت همه جانبه بر فعالیت های هسته ای ایران را تضمین می کند.

سخنگوی ارشد اتحادیه اروپا افزود: نماینده عالی و تیم او همچنان متعهد و متعهد به ادامه تلاش ها برای اجرای توافق (از سرگیری اجرای برجام) هستند. اما وظیفه ما این نیست که در رسانه ها در مورد هرگونه تماس دوجانبه ادعایی بین شرکت کنندگان فعلی و بالقوه توافق هسته ای ایران اظهار نظر کنیم.

وی این را در حالی بیان کرد که اخیرا برخی رسانه های غربی ادعاهایی مبنی بر نزدیک بودن توافق موقت میان ایران و آمریکا مطرح کرده اند. اخیراً پایگاه خبری «میدل ایست آی» به نقل از 2 منبع ناشناس مدعی شده است که ایران و آمریکا در آستانه توافق موقت برای رفع برخی تحریم‌ها علیه محدود کردن سطح غنی‌سازی اورانیوم در ایران هستند.

وب سایت Axios همچنین گزارش داد که برت مک گورک، مشاور ارشد جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در امور خاورمیانه، پس از سفر به عربستان سعودی و سرزمین های اشغالی به همراه جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، بی سر و صدا در 18 مه به عمان رفت. تماس دیپلماتیک احتمالی با ایران در مورد برنامه هسته ای، با مقامات عمانی مشورت کند.

به گزارش این رسانه آمریکایی، مقامات آگاه هدف اصلی این سفر را رایزنی درباره تلاش های جدید این دیپلمات در خصوص برنامه هسته ای ایران با میانجیگری عمان عنوان کردند. یک مقام ارشد رژیم صهیونیستی مدعی شد: عمانی‌ها میانجی‌گری مذاکرات آمریکا و ایران هستند.

این در حالی است که ایران و کاخ سفید گزارش های ادعایی در این زمینه را تکذیب کرده اند. ناصر خانانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، روز 22 ژوئن با رد هرگونه صحبت درباره توافق موقت گفت که ما دیدگاه اصولی و روشنی نسبت به برجام و روند مذاکرات داریم.

ایران سیاست خنثی سازی تحریم ها را با تکیه بر ظرفیت داخلی و روابط گسترده با همسایگان خود در اولویت قرار داده است، اما فرآیندهای دیپلماتیک را برای رفع تحریم های سرکوبگرانه رها نکرده است.

وی گفت: تبادل پیام و رایزنی های دیپلماتیک با سایر کشورها در سطوح مختلف از طریق میانجیگری و کشورهای دوست ادامه داشته و ادامه دارد و برای تامین حداکثری منافع ملی، طرف ایرانی هرگز از میز مذاکره خارج نشده و همیشه آماده است. ملاک ما عملکرد طرف مقابل است نه اظهارات رسانه ای آنها.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، جمعه گذشته اعلام کرد که گزارش های مربوط به توافق هسته ای موقت با ایران صحت ندارد. وی در ادامه اتهامات علیه برنامه هسته ای ایران افزود: مصمم به جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای هستیم و همچنان معتقدیم بهترین راه برای رسیدن به این هدف دیپلماسی است.

در همین حال، بلینکن گفت: ما هیچ گزینه ای را از میز حذف نکرده ایم. هنوز توافقی صورت نگرفته و گزارش ها در این زمینه صحت ندارد.

از زمان امضای برجام در سال 2014 برای رفع تحریم‌های سرکوب‌گر، ایران به‌عنوان طرف مسئول تعهدات خود را بدون نقص انجام داده است و این موضوع در 16 گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تایید شده است.

دیدگاهتان را بنویسید