سخنگوی شورای نگهبان: مصوبه مولدسازی ربطی به ما ندارد بلکه قانونی و مورد تایید مدیریت است.

سخنگوی شورای نگهبان: مصوبه مولدسازی ربطی به ما ندارد بلکه قانونی و مورد تایید مدیریت است.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه نظر شورای نگهبان درباره مصوبه تولید مازاد اموال دولتی چیست، گفت: این مصوبه سران قوا است که به تایید رهبری رسیده است. مبنای قانونی داشته و مراحل قضایی را طی کرده است.

هادی طحان نظیف در نشست خبری امروز خود ضمن تبریک چهل و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و تشکر از حضور مردم در راهپیمایی بیست و دوم بهمن گفت: امروز نتیجه 13 طرح و لایحه ارسالی از سوی مجلس، 5 اساسنامه است. از طرف دولت ارسال شده و 22 استعلام انجام شده است از دادگاه تقدیم می کنم.

وی درباره طرح اصلاح قانون ایجاد عدالت آموزشی در پذیرش دانشجو در مقاطع تحصیلات تکمیلی و تخصصی گفت: این طرح با اصلاحاتی در 27 بهمن ماه سال جاری به تصویب مجلس رسید و در شورای نگهبان مورد بحث و بررسی قرار گرفت و بر اساس مصوبه شورای نگهبان نیز بررسی شد. اصلاحاتی که این اقدام مغایر با شرع و قانون اساسی تشخیص داده نشد.

طحان نظیف گفت: لایحه الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به سازمان همکاری شانگهای که با اصلاحاتی در جلسه 13 بهمن ماه سال جاری به تصویب شورای اسلامی رسید؛ در جلسه 14 بهمن امسال شورای نگهبان مورد بحث و بررسی قرار گرفت و با اصلاحات انجام شده خلاف شرع و قانون اساسی تشخیص داده نشد.

سخنگوی شورای نگهبان ادامه داد: طرح ایجاد و راه اندازی اتحادیه های تخصصی که با اصلاحاتی در جلسه 26 بهمن ماه سال جاری به تصویب مجلس رسید. در شورای نگهبان مورد بحث و بررسی قرار گرفت و با اصلاحات انجام شده خلاف شرع و قانون اساسی تشخیص داده نشد.

وی افزود: قولنامه سه شهر گلمان، تابناک و مهرگان در آذربایجان غربی، فارس و قزوین بررسی شد و مغایرتی با موازین شرعی پیدا نشد و شهرها به صورت قانونی قابل استقرار هستند.

طحان نظیف ادامه داد: در این مدت 22 پاسخ به استعلامات ارسال شده از سوی دیوان دادگستری اتحادیه اروپا داشتیم.

وی در پاسخ به این سوال که موضع شورای نگهبان در مورد مصوبه تولید اموال مازاد دولتی چیست، گفت: این مصوبه سران قوا است که به تایید رهبری رسیده و از نظر قانون اساسی مبنای قانونی دارد و رفته است. از طریق فرآیند قضایی. از آنجایی که ربطی به شورای نگهبان ندارد، این شورا مختار است در مورد جزئیات اظهارنظر کند.

وی درباره طرح اصلاح قانون انتخابات نمایندگان مردم گفت: هنوز چیزی به تصویب نرسیده است و در صورت تصویب مواردی که در اصلاحیه پیش بینی شده است، سازوکارها دستخوش تغییراتی می شود و زمان برگزاری انتخابات نیز دستخوش تغییراتی می شود. موسسات باید آمادگی داشته باشند. در صورت تمهیدات، این قانون باید از اوایل سال آینده لازم الاجرا شود تا در انتخابات اسفند سال آینده قابل اجرا باشد.

طحان نظیف در پاسخ به این سوال که چقدر از ظرفیت قانون اساسی مغفول مانده است؟ وی گفت: قانون اساسی 177 اصل دارد که بسیاری از آنها اجرا شده و برخی نادیده گرفته شده است و نخبگان و فرهیختگان باید در مجامع علمی به این موضوع بپردازند. مجلس علاوه بر قانون گذاری، به موضوع نظارت نیز می پردازد که یکی از اختیاراتی است که برای مجلس در نظر گرفته شده است.

سخنگوی شورای نگهبان گفت: با قانون جدید از سال آینده در دو مرحله بودجه کشور بازنگری می شود.

وی درباره اینکه آیا ممکن است فردی در انتخابات ریاست جمهوری رد صلاحیت شود اما در مجلس تایید صلاحیت شود، گفت: بله، شرایط نامزدها در انتخابات مختلف متفاوت است و در ریاست جمهوری مردان سیاسی و مذهبی داریم اما نداریم. آنها در مجلس بنابراین برخی شرایط عمومی و برخی دیگر خاص است و شورای نگهبان در هر دوره صلاحیت افراد را بررسی می کند.

طحان نظیف در پاسخ به سوالی مبنی بر ساختار بودجه و لزوم اصلاح ساختار آن گفت: هنوز وارد بودجه 1402 نشده ایم اما عدم رعایت سقف بودجه یا عدم رعایت تمامی درآمدها. عدم تعادل بودجه، عدم تطبیق سهم صندوق ملی توسعه، غیر واقعی بودن درآمد حاصل از از جمله موارد مهم در بودجه است که باید رعایت شود و در صورت عدم رعایت این نکات، با توجه به اینکه بودجه مبنای آن است. سیاست گذاری و اگر رقم بودجه دقیق نباشد، سیاست ما درست نیست و کار مختل می شود.

طحان نظیف گفت: دولت و مجلس در زمان بودجه ریزی باید کار کارشناسی لایحه بودجه را انجام دهند و ما در شورای نگهبان اگر موضوعی باشد در اصول قانون اساسی موضع خود را اعلام می کنیم.

طحان نظیف همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر راه اندازی طرح پدافند سایبری و اینکه برخی از نمایندگان مدعی ارسال آن به شورای نگهبان هستند، اما رئیس مجلس آن را تکذیب کرد و گفت: در بحث اول که اشاره کردید پاسخی از سوی شورای نگهبان داده شد. مجلس، اما ما در شورای نگهبان هیچ مصوبه ای در خصوص طرح حفاظت دریافت نکرده ایم. طبیعتاً هر مصوبه ای که شورای اسلامی بخواهد به شورای نگهبان ارسال کند، ترتیباتی دارد که روند آن در آیین نامه داخلی شورا مشخص شده و بر اساس همین روند خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید