سخنگوی هیئت رئیسه مجلس: بر اساس آمار وزیر کشور در اوج درگیری 30 شهریور در تمام شهرهای کشور/بخش بزرگی از معترضان توسط فضای مجازی تحریک شده اند.

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس: بر اساس آمار وزیر کشور در اوج درگیری 30 شهریور در تمام شهرهای کشور/بخش بزرگی از معترضان توسط فضای مجازی تحریک شده اند.

روز جدید سیدنظام الدین موسوی سخنگوی هیئت رئیسه مجلس گفت: با وجود تحریکات گسترده دشمنان در دو هفته اخیر، مردم به اغتشاشات نپیوسته اند و طبق آماری که وزیر کشور ارائه کرده است، در بحبوحه درگیری ها و ناآرامی های 30 شهریور جان بیش از 45 هزار نفر (5 صد درصد کل جمعیت) را گرفت که در تمام شهرهای کشور در تجمعات شرکت نکردند.

رئیس هیأت رئیسه مجلس گفت: با وجود تحریکات گسترده دشمنان در دو هفته اخیر، مردم به اغتشاشات نپیوستند و بر اساس آمار وزیر کشور در اوج درگیری ها. و اغتشاشات 30 شهریور بیش از 45000 نفر (500 درصد) از کل جمعیت) در تمام شهرهای کشور در تجمعات شرکت نکردند.

سید نظام الدین موسوی روز یکشنبه در جمع خبرنگاران درباره جلسه غیرعلنی مجلس که با حضور وزیر کشور و فرمانده نیروی انتظامی برگزار شد، گفت: امروز مجلس در اولین جلسه خود پس از حوادث و حوادث اخیر کشور ، با تشکیل جلسه غیرعلنی با حضور مقامات دولتی و لشکری ​​به تحلیل، بررسی و ارزیابی وقایع رخ داده را انجام داد.

رئیس هیأت رئیسه مجلس تصریح کرد: در این جلسه احمد وحیدی وزیر کشور در دو بخش جداگانه گزارش مفصلی از تحولات اخیر در کشور نمایندگان ارائه کرد و سپس سردار حسین اشتری فرمانده کل نیروی انتظامی ارائه کرد. تشریح تفصیلی مسائل اخیر پس از درگذشت مهسا امینی، اقدامات فرج در این زمینه و همچنین نحوه برخورد این نیرو با حوادث، اعتراضات و ناآرامی هایی که اخیرا در برخی از شهرهای کشور رخ داد.

موسوی یادآور شد: در این جلسه رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز گزارشی از ابعاد منطقه ای و بین المللی حوادث اخیر به نمایندگان ارائه کرد.

نماینده مردم تهران در مجلس افزود: رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس که پس از درگذشت مهسا امینی از سوی رئیس مجلس مأموریت یافت گزارش تهیه کند نیز گزارشی ارائه کرد. به مجلس رسید و قول داد تا پایان هفته این گزارش نهایی را تهیه و به مردم اطلاع رسانی کند.

رئیس هیأت رئیسه مجلس یادآور شد: در جلسه امروز پنج نفر از نمایندگان مردم به قید قرعه در خصوص آخرین اتفاقات اظهاراتی کردند و مطالبات مردم و توصیه های آنان را نیز مطرح کردند.

موسوی خاطرنشان کرد: خلاصه این گزارش ها این است که این موضوع و اتفاقات دو هفته اخیر دو قسمت کاملاً مجزا دارد که قسمت اول مربوط به فوت مهسا امینی است که نمایندگان مجلس نیز مانند ما به آن اعتقاد دارند. و در اجرای قوانین اسلام و شریعت مصر تاکید شود. و همانطور که رئیس جمهور تاکید کرد، ارزش ها و اصول از جمله حجاب برای ما در جمهوری اسلامی یک اصل قانونی و یک تکلیف شرعی است و ما در قبال آن مسئولیم.

وی افزود: فرماندهی نیروی انتظامی بر اساس قانون وظایف قانونی خود را انجام می دهد اما در عین حال نگران جان انسان ها نیز هستیم و جان انسان ها برای ما مهم است و بر همین اساس به محض موضوع فوت مهسا امینی. با توجه به اهمیت جان انسان ها، مقامات عالی کشور از جمله سران قوای سه گانه با تشکیل کمیسیون هایی رسیدگی به این حادثه را در دستور کار خود قرار دادند.

نماینده مردم تهران در مجلس گفت: روند فوت مهسا امینی در مجلس و دولت در حال بررسی است امروز فرمانده نیروی انتظامی کشور به تشریح اقدامات انجام شده پس از درگذشت این بانو پرداخت و تاکید کرد. که از روز اول این حادثه به فرماندهی انتظامی تهران دستور داده شد تا ماجرا را پیگیری کند و قبول کند که دخترم در این ماجرا جان خود را از دست داده است.

موسوی در ادامه با یادآوری سوء استفاده فرصت طلبان از اعتراض مردم گفت: در این اغتشاشات برخی گروه های سازماندهی شده با برنامه ریزی های قبلی درگذشت خانم مهسا امینی را بهانه ای برای هرج و مرج در کشور کردند.

برخی از شورشیان سازماندهی شده بودند

عضو هیأت رئیسه مجلس تصریح کرد: مراجع ذیربط بین دستگیرشدگان و آخرین معاندین طبقه بندی و طبقه بندی ارائه کردند و بر این اساس گروه های متعددی در این اغتشاشات حضور داشتند. عده ای در روزهای ابتدایی درگیر تظاهرات عاطفی بودند و پس از مشاهده جریاناتی که می خواهند اعتراضات را جهت دهی کنند، از شرکت در تجمعات خودداری کردند.

وی افزود: بخشی از اغتشاش گران کسانی هستند که ارتباط سازمانی و آموزش دیده با کشورهای خارجی داشتند و از سلاح سرد و گرم استفاده می کردند و بخش زیادی از کشته شدگان این اعتراضات از این طیف و بخشی دیگر در شبکه های اجتماعی هستند. سازماندهی شده و مدت ها تحت تاثیر احساسات این فضا در شبکه های مجازی قرار گرفتند و وارد این درگیری ها شدند.

موسوی تصریح کرد: با وجود تحریکات گسترده دشمنان در دو هفته گذشته، مردم به این تحرکات نپیوستند و بر اساس آمار ارائه شده از سوی وزیر کشور، در بحبوحه درگیری ها و اغتشاشات روز 30 شهریور، در همه شهرهای کشور 45 هزار نفر بیشتر نداشتند.

یکی از اعضای هیأت رئیسه مجلس درباره زمان رفع فیلتر برخی از شبکه های اجتماعی گفت: بخش زیادی از افرادی که در اغتشاشات اخیر حضور داشتند توسط بستر فضای مجازی و شبکه های اجتماعی تحریک شدند.

وی تصریح کرد: نظر مجلس این است که بر اساس واقعیت های جامعه مردم بتوانند از فضای مجازی استفاده کنند اما هنوز تصمیم قطعی برای رفع فیلتر برخی شبکه های اجتماعی گرفته نشده است.

سخنگوی هیئت رئیسه شورای اسلامی درباره وضعیت دستگیرشدگان حوادث اخیر گفت: تعدادی از دستگیرشدگان جوانانی هستند که در روزهای ابتدایی در فضایی احساسی در تظاهرات شرکت کردند و این افراد آزاد شده اند.

موسوی تصریح کرد: عده ای که سابقه تشکیلاتی ندارند دستگیر و احتمالا تحمل می شوند. اما افرادی هستند که به صورت سازماندهی شده و سازماندهی شده در اغتشاشات شرکت کرده اند، همانطور که در بیانیه وزارت اطلاعات آمده است، قطعا با افرادی که با عندان ارتباط داشتند برخورد قانونی خواهد شد و دستگاه قضایی برای آنها پرونده تشکیل خواهد داد. .

دیدگاهتان را بنویسید