سد سبز آرزوی چندین ساله کشاورزان نهاوندی نیازمند توجه رئیس جمهور است


ساعت: 12:26
تاریخ ارسال: 05/05/1401
کد خبر: 1885844

سد گرین به عنوان تامین کننده آب شرب و کشاورزی نهاوند نیازمند توجه و اعتبار در سفر ریاست جمهوری به استان همدان است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از عصر همدان; تکمیل سد سبز نهاوند به عنوان یکی از بزرگترین پروژه های استان همدان مهمترین خواسته شهروندان نهاوندی از دولت است..


احداث سد گرین آرزوی سالیان سال کشاورزان نهاوندی است که زندگی و معیشت آنها در گرو آب رودخانه گاماسیاب است و امیدوارند به این پروژه توجه ویژه شود..


نهاوند قطب زراعت و باغداری استان است و ظرفیت های زیادی در بخش کشاورزی دارد و بیشتر اقتصاد آن بر این مبادلات استوار است، تکمیل سد سبز می تواند زمینه ساز رونق تولید و ایجاد اشتغال در کشور باشد. بخش کشاورزی ..


با وجود ظرفیت ها و پتانسیل های چشمگیر و منحصر به فرد در این شهرستان، متاسفانه از ریتم توسعه متوازن عقب مانده و مطابق انتظارات و خواسته های مردم این شهرستان توسعه نمی یابد..


در هر دوره نمایندگان شهرستان قول تکمیل سد سبز را می دادند که پس از گذشت چندین دهه این امر محقق نشد و شهروندان منتظر تامین اعتبار و تکمیل این پروژه در دولت مردمی آیت الله رئیسی هستند..


در دولت قبل این پروژه خوب پیش نمی رفت و اعتبارات در جریان بود و مشخص بود که این سد با این اعتبارات هیچ وقت تکمیل نمی شد..


شهبازی نماینده مردم نهاوند در مجلس در این خصوص می گوید: امیدواریم طی دو سال آینده از طریق ماده 56 وام های این سد باید تامین شود و سد سبزی که از طریق بانک های سپه، کشاورزی و تجارت به صورت سندیکا تامین می شود، تکمیل شود و این آرزوی همه مردم نهاوند است..


وی افزود: این سد تامین کننده آب کشاورزی، صنعت و محیط شرب شهر خواهد بود و از هدر رفت آب در سال هایی که خشکسالی مشکل ساز است جلوگیری می کند..


اما در شرایط کنونی چالش های مهمی از جمله کم آبی در کشور و نهاوند وجود دارد که نشان دهنده لزوم تسریع در تکمیل سد است..


اگرچه سد گرین در سال گذشته جان تازه ای به خود گرفته است، اما اکنون 16 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و نیاز به توجه دارد.


انتظار کشاورزان نهاوندی از هیئت دولت و شخص رئیس جمهور تحقق این خواسته چند ساله است و امیدوارند روزی شاهد افتتاح این طرح باشیم..


سد مخزنی سبز نهاوند با حجم قابل تنظیم 22 میلیون متر مکعب در 16 در یک کیلومتری شهر نهاوند، مخزن این سد نیز در دست ساخت است 10 ظرفیت آن یک میلیون متر مکعب است.


اعتبار تکمیل این سد به پایان رسیده است 350 میلیارد تومان و قرار است ظرف سه سال ساخته شود و این سد می تواند 22 تنظیم و مدیریت میلیون ها متر مکعب آب در طول سال.


حجم بدنه سد گرین موجود است 1.6 میلیون متر مکعب، حجم مخزن 10 میلیون متر مکعب، در ارتفاع تاج سد از ناو 66 متر و ارتفاع سد از پی 70 متر.


انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید