سرمایه گذاری قطر در جنوب ایران/ بوشهر در سود جام جهانی 2022 شرکت می کند

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از تشکر. ایران در دهه گذشته با مشکلات و تحریم‌های زیادی مواجه بوده است که بسیاری از آنها به دلیل سیاست‌های دولت بوده است.

سفر اخیر آیت الله رئیسی به قطر جرقه خیرات و برکات بسیاری را برانگیخت که تأثیر آن را در استان بوشهر به وضوح می توان احساس و مشاهده کرد. این سفر از آن جهت اهمیت بیشتری دارد که در سال 2022 یک رویداد بزرگ ورزشی یا به عبارتی یکی از بزرگترین رویدادهای ورزشی خلیج فارس و غرب آسیا میزبان قطر خواهد بود.

هیات ایرانی در سفر به قطر در زمینه های مختلف مذاکراتی انجام داد و به توافقاتی دست یافت که بخش مهمی از آن همکاری ایران با قطر در جام جهانی بود.

شبه جزیره قطر 160 کیلومتر در خلیج فارس از شمال شرق عربستان امتداد دارد. در سال 2017، جمعیت قطر 2.6 میلیون نفر، 313000 شهروند قطری و 2.3 میلیون خارجی بوده است. به دلیل حضور گسترده کارگران مرد مهاجر، تنها حدود یک چهارم جمعیت کشور را زنان تشکیل می دهند.

از سال 2015 تا 2019، قطر در سال های 2017، 2019 و 2021 به عنوان امن ترین کشور عربی منطقه و جهان معرفی شد و همچنین با امتیاز 0.74 بر اساس آخرین رتبه بندی دانشگاه فاجعه سازمان ملل، کم خطرترین کشور جهان است. .

قطر آب و هوای بیابانی دارد. هوای این کشور خنک است. در زمستان، طوفان‌های سودانی باعث باران‌های سیل آسا در این کشور می‌شود که باعث خسارت می‌شود. اما تابستان گرم و گرم است.

cfd97482 9a3f 4279 9662 de2181cf8744 خبر خاکستری

آب و هوای نامساعد قطر زمینه کشاورزی و همچنین دامپروری را در این کشور محدود کرده است. از سوی دیگر با توجه به درآمد بالای این کشور در حوزه نفت و گاز، نیاز به سیاست تامین مواد غذایی از دیگر کشورها در دستور کار قرار گرفته است.

باید بر نقش بوشهر در جدول قطر تاکید کرد

الله کرم مشتاقی، دیپلمات بوشهری ایران در لبنان، درباره تاثیر جنوب ایران گفت: قطر از نظر تامین مواد غذایی به کشورهای دیگر نیاز دارد و اکنون از کشورهای دوردست مانند برزیل و کشورهای اروپایی غذا تامین می کند. اما پس از مشورت با مقامات قطری در استان بوشهر که از ظرفیت کشاورزی مناسبی برخوردار است، می تواند بخش قابل توجهی از نیازهای غذایی قطر را تامین کند.

این کارشناس سیاسی گفت: استان بوشهر فاصله کمی با قطر دارد و در سال های اخیر روابط ترانزیتی بین دو کشور برقرار شده است و با توسعه بنادر استان بوشهر باید این سهم سرمایه گذاری افزایش یابد.

وی افزود: آنچه قطر نیاز دارد از استان ما به راحتی قابل دسترسی است. قطر غذای خود را از کشورهای دوردستی مانند برزیل، ترکیه، استرالیا و هند تامین می کند، در حالی که استان بوشهر می تواند به راحتی بیشتر محصولات غذایی خام و فرآوری شده قطر را تامین کند.

مشتکی بیان کرد: از سوی دیگر بوشهر با داشتن اماکن طبیعی و تاریخی زیبا می تواند مکانی برای گردشگران و مسافران قطری باشد. دکتر سحایی، سفیر سابق ایران در قطر در خاطرات خود با عنوان «ده سال ماموریت خلیج فارس» می گوید: هفته گذشته در هاوایی بودم، اما هیچ چیز برایم لذت بخش تر از دویدن و پریدن نیست. و بازی با پرندگان شکاری و شکار در دشت دشتستان نیست.

وی گفت: از سوی دیگر بوشهر به عنوان نزدیک ترین خط مرزی ایران و قطر می تواند سرمایه گذاری قطری را دریافت کند. می دانیم که ایران و قطر در بحث گاز یک میز را اشغال کرده اند، اما متأسفانه بنا به دلایلی نتوانسته ایم به اشتراک بگذاریم. «خودتان را به درستی بپذیرید.

این کارشناس مسائل بین الملل تاکید کرد: توصیه من ابتدا تقویت مسائل فرهنگی اجتماعی، سپس جذب تجار و معرفی محصولات بوشهری و در نهایت رسیدگی به مسائل کلان اقتصادی است. بوشهر می تواند با هماهنگی وزارت کشور با شهرهای مختلف قطر قرارداد خواهر امضا کند و دانشگاه های استانی نیز با هماهنگی وزارت علوم می توانند با موسسات تحقیقاتی قطر تبادل استاد و دانشجو داشته باشند.

بوشهر پروتئین قطری جام جهانی را تامین می کند

بر اساس این گزارش، هفته گذشته یک هیات اقتصادی از قطر به ایران سفر کرد و با افتتاح مرکز قرنطینه دامپزشکی، اولین سرمایه گذاری خود را در استان بوشهر انجام داد. در این مرکز قطر باید نیازهای بخش پروتئین به ویژه در ایام میزبانی جام جهانی را تامین کند، همچنین حیوانات سایر کشورها نیز در این مرکز قرنطینه شده و پس از بسته بندی به قطر و سایر کشورها صادر خواهند شد.

احمد محمدی زاده استاندار بوشهر در مراسم افتتاحیه مرکز قرنطینه دامپزشکی بوشهر با سرمایه گذاران قطری، توسعه روابط اقتصادی با قطر را از سیاست های مهم دولت و استان بوشهر دانست. ما برادر قطر هستیم.

وی راه‌اندازی مرکز قرنطینه دامپزشکی در بوشهر را برای همکاری با قطر دانست و گفت: این ایستگاه دام‌های ایرانی را برای کشورهای حاشیه خلیج فارس پرورش و قرنطینه می‌کند و گاوهای دیگر را از سایر نقاط جهان صادر می‌کند.

ایران از قطر در جام جهانی حمایت می کند

محمدزاده استاندار بوشهر نیز با بیان اینکه این ایستگاه توسط برادران قطری ساخته شده است، گفت: این پروژه در گام نخست اجرا شده و قرار است کشتارگاه صنعتی بزرگ و صنایع بسته بندی گوشت قرمز تکمیل شود.

محمدی زاده تامین دام در داخل و خارج از کشور را یکی از اهداف راه اندازی مرکز قرنطینه دامپزشکی در بوشهر دانست و تصریح کرد: استان بوشهر واردکننده دام و صادرکننده گوشت قرمز خواهد بود. باید همکاری کنند.

وی با بیان اینکه در سفر رئیس جمهور به قطر تفاهم نامه های مختلفی برای ارتقای سطح روابط تجاری و اقتصادی ایران و قطر به امضا رسید، افزود: در سفر رئیس جمهور به قطر، ایران به عنوان حامی این کشور شناخته شد، جام جهانی. “

b9ca715f 4e8f 4f2d b66c 365147e2507c خبر خاکستری

ایجاد یک پرواز مستقیم بین بوشهر و دوحه

صالح جابر الماری، سرمایه گذار قطری نیز درباره قرنطینه دام که بر اساس پروتکل ها و تفاهم نامه های ایران و قطر است، گفت: در اجرای مرکز قرنطینه دام، استانداردهای بهداشت جهانی در نظر گرفته شده است.

جابرالماری گفت: بوشهر به عنوان مرکز قرنطینه دامپزشکی انتخاب شده است و در قرنطینه دام در بوشهر برای کنترل و کنترل بیماری های دامی تلاش می شود و در این راستا سلامت دام اهمیت دارد.

ایجاد ارتباط بین ایران و قطر مستلزم ایجاد خط پروازی مستقیم است که مسافران را به سرعت در حوزه حمل و نقل و گردشگری به ویژه در ایام جام جهانی جابجا کند.

علی باستین معاون اقتصادی استاندار بوشهر نیز گفت: پیگیری های متعددی برای راه اندازی دوحه بوشهر و خطوط کشتیرانی بوشهر – قطر انجام شده است.
باستین افزود: با توجه به اینکه پرواز بوشهر – دبی راه اندازی و اولین پرواز انجام شد و به فضل الهی در روزهای آینده خبرهای خوبی مبنی بر ایجاد پرواز مستقیم از بوشهر به دوحه برای مردم خواهیم داشت.

آشنایی با محصولات کشاورزی استان بوشهر

به دلیل ارتفاع زیاد، عمق چاه های آب در این استان کم است و حدود 14 هزار حلقه چاه در این استان ثبت شده است. با توجه به این مسائل می توان گفت استان بوشهر از نظر منابع آبی تقریباً غنی است، هرچند در سال های اخیر نیز با مشکلات و تنش آبی مواجه بوده و از این رو می توان از این ویژگی در توسعه کشاورزی استفاده کرد. مهمترین محصولاتی که در بوشهر کاشته و به فروش می رسد به شرح زیر است.

1- گندم و جو

حدود 120 هزار هکتار از اراضی استان بوشهر زیر کشت گندم است و حدود یک میلیون تن گندم به سازمان غله تحویل داده می شود.
واحدهای مختلف دامپروری نیز در استان بوشهر فعالیت می کنند که از ضایعات گندم از جمله کاه و جو برای استفاده از دام در این واحدها استفاده می کنند. به عبارت دیگر میزان تولیدات دامی در این استان حدود 80 هزار تن است.

2- خرما

خرمای استان بوشهر یکی از محصولات اصلی سبد کشاورزی این استان است و خرمای تولیدی این استان به سراسر ایران و سایر نقاط جهان صادر می شود.
میزان تولید خرما در این استان 150 هزار تن برآورد شده است که بر اساس آخرین آمار 33 هزار هکتار از اراضی زراعی استان بوشهر به جنگل‌ها اختصاص دارد.

سالانه 162 هزار تن محصول از نخیلات استان بوشهر تولید می شود که 9 هزار و 500 تن آن در مرحله خارک معادل 6 درصد، 46 هزار تن رطب معادل 29 درصد و 106 هزار و 500 تن از 5 تا 5 درصد برداشت می شود. ٪.

بیشتر خرمای استان بوشهر در داخل کشور مصرف می شود و حدود 30 هزار تن آن صادر می شود. این محصول به کشورهای هند، پاکستان، آسیای میانه، روسیه، حوزه خلیج فارس و کشورهای اروپایی صادر می شود.

40 واحد بسته بندی خرما در این استان فعال است. با توجه به اهمیت بسته بندی با کیفیت در صادرات خرما، آشنایی فعالان بسته بندی خرما در این استان با دانش روز و مطابق با استانداردهای جهانی امری اجتناب ناپذیر است.

05a31352 25c0 4906 ae52 e65605a5738a خبر خاکستری

3- گوجه فرنگی

سالانه 600 هزار تن گوجه فرنگی خارج از فصل از حدود 14 هزار هکتار از اراضی زیر کشت گوجه فرنگی در بوشهر تولید می شود.

4- مرکبات

مرکبات از جمله پرتقال و لیمو ترش در استان بوشهر در زمینی به مساحت حدود 5000 هکتار کشت می شود که سالانه حدود 55000 تن از این میوه به فروش می رسد. شهرستان های جم و دشتستان از مهمترین مراکز تولید این میوه در استان بوشهر هستند.

5- انواع صیفی جات

پیاز، سیب زمینی، فلفل، خیار، هندوانه، خربزه و خربزه، کاهو و کلم و سبزی های تازه از جمله محصولاتی هستند که در استان بوشهر کشت و به سایر نقاط ایران ارسال می شود.

بنابراین گزارش، این استان یکی از تولیدکنندگان عمده این دسته از محصولات بوده و بخش قابل توجهی از آن را به کشورهای همسایه صادر می کند. با توجه به این فرصت های مهم برای استان بوشهر که به همسایه جنوبی خود قطر نزدیک است، برقراری روابط دیپلماتیک می تواند تاثیر بسزایی در توسعه اقتصادی جنوب ایران به ویژه استان بوشهر و همچنین منبع مهم ارزآوری داشته باشد. این امر مستلزم برنامه ریزی دقیق و تلاش جهادی مسئولان است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید