سرمایه گذار صنعت پتروشیمی میانکاله چگونه از مرغداری به بانکداری رسید؟ / از گرفتن سهام بانکی تا مشارکت با بنیاد شهید!

سرمایه گذار صنعت پتروشیمی میانکاله چگونه از مرغداری به بانکداری رسید؟  / از گرفتن سهام بانکی تا مشارکت با بنیاد شهید!

روز جدید : ماجرای پتروشیمی میانکاله و مالک آن مدتی است سوژه رسانه ها شده است، اما کمتر کسی می داند که سرمایه گذار میانکاله چگونه و از کجا وارد عرصه اقتصاد و بانک شده و چه نهادهایی با سهل انگاری یا همدستی به ایجاد این تازه کار جدید کمک کرده اند. آنها نمی توانند به سوالات محیط زیستی که مسئولان کشور وعده داده اند پاسخ دهند.

ماجرای پتروشیمی میانکاله و مالک آن مدتی است سوژه رسانه ها شده است، اما کمتر کسی می داند که سرمایه گذار میانکاله چگونه و از کجا وارد عرصه اقتصاد و بانک شده و چه نهادهایی با سهل انگاری یا همدستی به ایجاد این تازه کار جدید کمک کرده اند، بنابراین امروز نمی توانند. پاسخگوی مشکلات زیست محیطی وعده داده شده توسط مسئولان کشور باشد.

به گزارش دیده بان ایران؛ با بررسی فعالیت ها و سوابق مالک پتروشیمی میانکاله مشخص شد که وی ابتدا با تاسیس مرغداری در مازندران و فعالیت های مختلف اقتصادی در دهه 90 و به جای تسویه بدهی تسهیلات خود در بانک توسعه صادرات و غیره شروع به بانکداری کرده است. بانک ها برای خرید سهام بانک های خصوصی وارد عمل شده اند.

بر اساس بررسی سایت دیده بان ایران در سایت رسمی روزنامه، مشخص شد که آقای عبدالله عبدی در آبان 1390 به عنوان سهامدار و رئیس هیئت مدیره تعاونی کارگری به نام تعاونی اعتبار کارگران زرین دشت ایرانیان انتخاب شد.

بر اساس ماده 11 دستورالعمل اجرایی مصوب 15 اسفندماه 1386 شورای پول، افتتاح سپرده و اعطای تسهیلات فقط برای اعضای تعاونی مجاز است و طبق همین قانون اعضای آن باید مستمری بگیران و مستمری بگیران و مستمری بگیران دولتی باشند. یا شرکتهای خصوصی با بیش از 100 کارمند مشغول به کار هستند و طبق ماده 1-12 همین قانون هرگونه تغییر در ثبت باید با موافقت و تایید بانک مرکزی در اداره ثبت شرکتها صورت گیرد.

حال با بررسی بیشتر خبرنگار دیده بان ایران مشخص شد این موضوع در تاریخ 18 شهریور 1391 در رسانه ها از جمله خبرگزاری مشرق، خبرگزاری فارس، خبرگزاری مهر، سایت خبری یالثارات، باشگاه خبرنگاران جوان و رسانه های دیگر تخلفات این موسسه بدون آینده منتشر شده و متاسفانه بانک مرکزی در این زمینه پاسخی نداده است.

به گزارش خبرگزاری فارس، در تاریخ 27 خرداد 1391 به شرح زیر است:

در اسفند ماه سال 90 بانک مرکزی در اطلاعیه ای مهم آغاز تشکیل و ادغام تعاونی های اعتباری و تشکیل 14 موسسه مالی قانونی را اعلام کرد. بانک مرکزی در بیانیه‌ای از نظارت جدی بر تعاونی‌های اعتباری آزاد و مؤسسات اعتباری و مالی که قرار است برای رفع نگرانی اقتصاددانان از بی‌توجهی طولانی‌مدت این مؤسسه به این مؤسسات راه‌اندازی شود، صحبت کرد.

در ردیف ششم فهرست اطلاعیه های بانک مرکزی، بانک مرکزی از تشکیل موسسه مالی و اعتباری پیشگامان خبر داد که شامل تعاونی هایی مانند تعاونی پیشگامان کویر یزد، تعاونی اعتبار ایرانیان (زرین دشت فارس) و اعتبار فرزان است. تعاونی.

نام این موسسات مالی و اعتباری چندان برای رسانه ها اهمیتی نداشت تا اینکه بانک مرکزی از ایجاد بانک جدیدی متشکل از بانک تات و دو موسسه مالی دیگر خبر داد که “موسسه آینده” یکی از ارکان این بی نظمی است. ادغام رسانه ها.و کارشناسان اقتصادی شناخته نشده بودند و اطلاعات کمی در مورد گردانندگان آن منتشر شده است.

بررسی ها نشان می دهد از سال 1382 گروهی به نام تعاونی کارگران زرین دشت فعالیت نقدینگی و تعاونی خود را آغاز کرده و در سال 1386 به تعاونی کارگران زرین دشت ایرانیان تغییر نام داده و پنج شعبه تاسیس کرده است. فعالیت خود را در استان فارس ادامه داد.

در سال 1390، سه ماه پس از اعلام بانک مرکزی و ممنوعیت تغییرات در تعاونی‌های اعتباری، اعضای تعاونی موفق شدند صورتجلسه تغییرات خود را بدون مجوز بانک مرکزی در روزنامه رسمی ثبت و کلیه سهام تعاونی را به 17 عضو واگذار کنند. از نظارت و اطلاع رسانی بانک مرکزی بر این موضوع خبری نیست.

سپس با گذشت کمتر از یک سال از آخرین تغییرات در این تعاونی، در تاریخ 1390/08/04 گروهی جدید با یک نفر به عنوان رئیس هیئت مدیره این تعاونی را خریداری کردند و علیرغم 4 ماه مقاومت، مدیریت تعاون شهرستان داراب سرانجام در فروردین ماه 1391 و دو ماه پس از اعلام بانک مرکزی، توانستند تغییرات خرید تعاونی را در روزنامه رسمی ثبت کنند و یکی از این تعاونی‌های در آستانه ادغام را خریداری کنند (خط ششم لیست اعلام شده توسط بانک مرکزی). بانك مركزي) بدون هيچ اعتراضي و يا اينكه بايد توسط نظارت مالي كشور (CB) يا نهادهاي نظارتي كشور انجام شود.

جالب اینجاست که بررسی‌ها نشان می‌دهد «ا.سی.» رئیس هیئت‌مدیره و مدیرعامل جدید این تعاونی تاکنون از موسسات مالی و اعتباری و بانک‌های کشور بازدید نکرده و اساسا فاقد صلاحیت‌های قانونی مندرج در قانون برنامه پنجم توسعه است. و تشریفات بانک مرکزی برای مدیریت موسسات مالی نامه نگاری کرده است اما هنوز خبری از پیگیری معاونت نظارت بانک مرکزی نیست.

در ادامه این روند در حالی که طبق اعلام بانک مرکزی قرار بود این تعاونی اعتبار زیرمجموعه مؤسسه مالی پیشگامان یزد (در حال تأسیس) باشد، اما به طور غیرمعمول از این مجموعه جدا شد و حتی نام خود را از پیشگامان به آینده تغییر داد. اگرچه این تغییر هرگز به صورت قانونی ثبت نخواهد شد، اما بانک مرکزی همچنان این مجموعه را به رسمیت می شناسد.

پیش از این اعلام شده بود این موسسه مالی که مجوز دریافت 25 درصد از سهام شرکت ادغام شده را دریافت کرده است، بدون مراحل کارشناسی تشکیل می شود و سهامداران اصلی آن یک خانواده پنج نفره (پدر، شوهر و سه فرزند) هستند. تاکنون صلاحیت آنها برای عضویت در هیچ یک از نهادهای قانونی کشور تایید نشده است.

محمود بهمنی، رئیس کل وقت بانک مرکزی نیز در روزهای اخیر در گفت و گو با خبرنگاران تاکید کرد که حضور «افراد آشنا به صنعت بانکداری» در شبکه بانکی ضروری است. اما در مجموعه زیر نظر وی فردی بدون سابقه مدیریتی و حتی حضوری در سیستم بانکی به عنوان رئیس هیئت مدیره این تعاونی مالی انتخاب و تایید شد!

اکنون پس از گذشت هفته‌ها و سال‌ها از اعلام رسمی این تخلفات توسط خبرگزاری‌ها و روزنامه‌های بزرگ کشور، بانک مرکزی تاکنون توضیح قانع‌کننده‌ای در مورد دلایل سکوت خود در خصوص خرید سهام دشت زرین از این شرکت ارائه نکرده است. سهام فعلی یونایتد بانک عرضه شده است و به نظر می رسد مسئولان ارشد و نظارتی این بانک ترجیح می دهند با چراغ خاموش به اصلاحات بعضا مشکل ساز خود ادامه دهند.

سخنان ضد و نقیض و مشکل آفرین رئیس کل وقت بانک مرکزی و مدیران ارشد این بانک که بازار ارز را با مشکل مواجه می کند و نقدینگی روزانه را افزایش می دهد، علاوه بر انتقاد مراجع عظام تقلید و کارشناسان، به صراحت مورد انتقاد رئیس جمهور قرار گرفت. مصاحبه مطبوعاتی اخیر

در بازرسی بیشتر سایت دیده بان ایران مشخص شد که بر اساس اطلاعیه تغییر تاریخ 25/8/1390، موسسه اعتباری کارگران زرین دشت ایرانیان به موسسه آتی تغییر نام داده و در تیرماه 1393 آقایان عبدالله عبدی و محمد رمضانی و 3 نفر دیگر خواهند داشت. به عضویت شورای تصفیه مؤسسه یا تعاونی کارگری آینده انتخاب شوند.

سرانجام پس از تشکیل تعاونی های اعتباری توسط بانک مرکزی، بانک تات و تعاونی صالحین و موسسه آتی ادغام شدند و طبق اسامی منتشر شده در رسانه ها، آقای ع به همراه محمد رمضانی و سایر اعضای شورای تصفیه به عنوان سهامدار اصلی بانک آینده معرفی شده و 25 درصد از بانک آینده را در اختیار دارد.

همچنین طی بررسی های بیشتر در کدال بانک ایران زمین مشخص شد که آسان سرمایه پویا دانا (مدیریت سرمایه سورین) سهامدار حدود 5 درصد بانک ایران زمین با رئیس هیئت مدیره به نام ع. مشخص شد در بررسی های بیشتر مشخص شد که مالک قبلی این سهام شرکت شاهد و شرکت های سرمایه گذاری سعدی متعلق به بنیاد شهید بوده است.

حال جای سوال است که چرا پس از انتشار مطلب فوق در رسانه ها در شهریور 1391، بانک مرکزی هیچ پاسخی در مورد ادغام تعاونی زرین دشت و تشکیل بانک آینده نداده است و اگر این تعاونی تخلف کرده است، چرا پاسخ داده نشد

همچنین این تعاونی چند سپرده و مشتری دارد و آیا اصالت این سپرده ها در زمان انتقال به بانک آینده توسط بانک مرکزی تایید شده است؟!

در سال 1370 این تعاونی دارای چه اموالی بود و به چه قیمتی به بانک آینده واگذار شد و چگونه آ.اس به همراه سایر اعضای شورای تصفیه اعتبارات کارگران ایران زرین دشت (موسسه آینده) توانستند 25 درصد سهام را در اختیار داشته باشند. بانک آینده؟ ؟!

همچنین چگونه آقای ع.س سهامدار بانک ایران زمین شده و آیا موارد قانونی در خرید سهام بانک ایران زمین توسط شرکت شاهد و سرمایه گذاری سعدی متعلق به بنیاد شهید مشاهده شده است؟!

بالاخره یک ابر بدهکار بانکی چطور می تواند بانک سهام بانک خصوصی داشته باشد و به کار بانکی بپردازد و حالا با سرمایه گذاری 80 هزار میلیاردی به فکر ساخت پتروشیمی است؟

و آیا واقعا چنین فردی نمی تواند بدهی خود را به بانک توسعه صادرات و سایر بانک ها پرداخت کند؟ آیا ممکن است شخصی در بانکی سهامدار شود و نتواند بدهی خود را به بانک دیگری پرداخت کند؟

اینها سوالاتی است که بانک مرکزی و بانک آینده و بنیاد شهید باید برای تنویر افکار و اذهان عمومی به آن پاسخ دهند.

دیده بان ایران آماده ارائه توضیحات یا پاسخگویی به بنیاد شهید، بانک مرکزی و یا موسسات و افراد مشخص شده در گزارش بر اساس قانون مطبوعات است.

دیدگاهتان را بنویسید