سرنوشت دو پرتره دیگر از کاخ گلستان در هاله ای از ابهام قرار دارد.

ساعت: 11:20
تاریخ انتشار: 1301/10/24
کد خبر: 1922576

نه تنها سرنوشت پرونده پرتره مظفرالدین شاه زیر سوال است، بلکه از دو تصویر دیگر کاخ گلستان حرفی به گوش نمی رسد.

به گزارش خبرنگار شبکه اجتماعی راه دانا؛ بعد از 6 ماه، نه تنها سرنوشت فایل پرتره مظفرالدین شاه ناشناخته باقی مانده است اما یک کلمه از دو پرتره دیگر کاخ گلستان شنیدنی نیست

طبق کتابتاریخ شفاهی کاخ گلستانفرمانداران سابق کاخ گلستان معتقدند زمان انتشار این آثار باید سال 1357 باشد. زمانی که آثار دیگر نیز از کشور خارج شده اند.

عکس سیاه و سفیدی از تالار درخشان کاخ گلستان در فضای مجازی منتشر شد که در کنار نقاشی دیگری از احمدشاه (اثری از کمال الملک که اکنون در تالار عاج به نمایش گذاشته شده است) قرار دارد. و عکس سوم محمدعلی شاه که از سرنوشتش معلوم نیست خیر، آنجا آویزان شدند. اصل این عکس درموسسه تاریخ معاصر ایراندر تهران نگهداری می شود.

محدوده تاریخ عکس سیاه و سفید از سال 1331 قمری تا انقراض سلسله قاجار در سال 1344 قمری (1304 شمسی) به عنوان نقاشی احمدشاه محاسبه شده است. کمال الملککه در این عکس مربوط به سال 1331 قابل مشاهده است [قمری] و امکان ندارد که پس از سرنگونی احمدشاه در سال 1344 همچنان پرتره او در تالار آویزان باشد..

نه تنها پرتره مظفرالدین شاه در تالار کاخ برلیان دیده می شود، بلکه دو تابلوی دیگر این تابلو نیز در فهرست متولی ملک نیست. بر اساس عکس‌های منتشر شده که در مرحله اول باید صحت و سقم آن بررسی شود، مشاهده می‌شود که چنین تابلویی در کاخ گلستان وجود داشته است، اما زمان پایین آمدن این تابلو از دیوار هیچ مدرکی در دست نیست.

همچنین لازم به ذکر است که در دوره قاجار مرسوم بود که برخی از آثار هنری را که می توانست هدیه تالار برلیان تلقی شود اهدا می کردند اما سندی برای اثبات این امر وجود ندارد.

صحت و سقم عکس منتشر شده نقاشی مظفرالدین شاه در تالار برلیان نشان می دهد که این عکس مربوط به دوران پس از انقلاب نیست، زیرا عکس های بعد از انقلاب بیشتر رنگی هستند. خیلی قدیمی به نظر می رسد، می توان گفت این عکس مربوط به دوره قاجاریه و با دوربین آنالوگ سیاه و سفید گرفته شده است.

برداشت غیرقانونی تصویر مظفرالدین شاه در فاصله سال های 1317 تا 1361 از مجموعه کاخ گلستان و نگهداری آن در کویت توسط مقامات رسمی تایید شده و امید است با رعایت قوانین بین المللی به کشور بازگردانده شود، اما تاکنون از دو پرتره دیگر خبری نیست و مرده اند، گم شده اند!.

بناهای تاریخی در هر کشوری نماد تمدن و فرهنگ آن ملت هستند خروج غیر قانونی آثار باستانی به هیچ وجه قابل توجیه نیست و مسئولان باید در قبال فرهنگ و آثار تاریخی پاسخگو باشند و امیدواریم مسئولان نه تنها تصویر شاه قاجار را به کشور بازگردانند، بلکه سرنوشت سایر آثار ارزشمند ملی کشور را نیز دنبال کنند. کشور مانند دو پرتره دیگر کاخ بودی گلستان.

دیدگاهتان را بنویسید