توافق نزدیک، اما در هاله ای از ابهام

توافق نزدیک، اما در هاله ای از ابهام

روز جدید : تحولات پیرامون احیای برجام بارها و بارها در حال تغییر است و هر روز شاهد اظهار نظر مقامات غربی یا ایرانی در مورد موضوعات مرتبط با برجام هستیم. به همین دلیل، گمانه‌زنی‌های مختلفی درباره احیای برجام، حصول توافق و جزئیات توافق وجود دارد. و این در حالی است که هنوز سند مکتوبی به تایید رسمی طرفین نرسیده است و آنچه در مورد جزئیات توافق طرفین مطرح می شود صرفاً گمانه زنی رسانه ای است. اما نباید فراموش کرد که برخی از موضوعات مانند بحث پادمان، تحریم ها و بحث PMD از موضوعات مهم و برجسته ایران است. این در حالی است که طی روزهای گذشته بر اساس آنچه منابع خبری و رسانه ها گفته اند، برخی جزئیات از تسویه حساب احتمالی مشخص شده است که از جمله آن می توان به «خروج فوری 17 بانک از تحریم» اشاره کرد. «پرداخت غرامت به ایران در صورت خروج آمریکا از برجام»؛ «لغو سه فرمان اجرایی ترامپ که قرار است توسط بایدن در روز اول اجرا شود»؛ آزادسازی 7 میلیارد دلار در کره بلافاصله با آغاز روند بازسازی اتفاق خواهد افتاد.» از سوی دیگر، برخی منابع جزئیات دیگری را منتشر کردند که طی آن «ایالات متحده تضمین کرده است که قوانین داخلی این کشور مانند CAATSA و قانون پاتریوت، بر اجرای تعهدات آن طرف تحت برجام تأثیری نخواهد داشت.’؛ «مکانیسم سریع فقط بر اساس گزارش آژانس قابل راه اندازی است. «اگر کشوری به طور یکجانبه سازوکار را ایجاد کند، سایر کشورها متعهد می شوند که با آن همکاری نکنند. و آمریکا همچنین تضمین کرده است که تمامی شرکت‌های فعال در ایران تا پایان دوره ریاست جمهوری بایدن در 2.5 سال پس از خروج آمریکا از تحریم‌های آمریکا معاف خواهند شد. اگر رئیس جمهور جمهوری خواه در اولین روز ریاست جمهوری خود از برجام خارج شود، شرکت ها 2.5 سال پس از آن معاف خواهند ماند.» بر اساس این گمانه زنی، برخی رسانه ها از احتمال بالای توافق خبر دادند، در حالی که هیچ مقام ایرانی یا هیچ یک یک مقام غربی به طور رسمی صحت این جزئیات را تایید نکرده است و خبرها حاکی از آن است که آمریکایی ها همچنان در حال بررسی واکنش و نگرانی های ایران هستند. مطرح شده و هنوز اظهار نظری نکرده است. دیروز یک مقام ارشد اروپایی که نخواست نامش فاش شود به شبکه خبری العربیه گفت: فرانسه به عنوان یکی از طرف های مذاکرات هسته ای هرگونه افشای متن نهایی توافق پیشنهادی اروپا برای احیای برجام را تکذیب می کند. منابع دیپلماتیک در ترویکای اروپایی شامل سه کشور بریتانیا، آلمان و فرانسه شامگاه جمعه اعلام کردند که متن نهایی توافق احتمالی با ایران هنوز فاش نشده است. کشورهای اروپایی با افشای برخی اخبار مبنی بر افشای جزئیات توافق احتمالی برای احیای برجام، تاکید کردند که مقامات اروپایی و آمریکایی در حال بررسی واکنش ایران هستند. بررسی کلی روندها نشان می‌دهد که احیای برجام همچنان در هاله‌ای از بلاتکلیفی به سر می‌برد و اگرچه ابراز امیدواری می‌کند و به توافق بسیار نزدیک است، اما هنوز شاهد توافق نبوده‌ایم و باید دید که وضعیت خواهد رفت

دلیل تاخیر آمریکا

هفته گذشته ایران خلاصه نهایی متن پیش نویس توافق برجام را به هماهنگ کننده مذاکرات هسته ای ارائه کرد تا آمریکا پس از بررسی پاسخ خود را بدهد، اما از زمان دریافت آن پاسخ تا به امروز، تنها شاهد متناقض آن بوده ایم. مواضع مقامات و رسانه ها ما گروهی از این کشورها بوده ایم. مقامات ایرانی اکنون بر این باورند که پاسخ آنها به ایده های جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و آنچه امروز به عنوان متن پیش نویس توافقنامه معرفی شد، راهگشا است. پس از دریافت خلاصه ایران از اتحادیه اروپا، مقامات اروپایی و فرانسوی نسبت به خلاصه نهایی ایران واکنش مثبت و آینده‌نگر داشتند و گاهاً پیشنهادات ایران را «منطقی»، «سازنده» و «تشویق‌کننده» اعلام کردند. این در حالی است که مقامات آمریکایی در این یک هفته تنها موضع گیری کرده اند که در حال بررسی نتیجه گیری ایران هستند، هرچند منابع غیررسمی و رسانه های این کشور پیگیر مطالبات و اهداف آمریکا در این زمینه هستند. در عین حال، موضع منابع غیررسمی اروپایی و غربی در اولین ساعات و روزهای دریافت خلاصه ایران به قدری مثبت بود که گمان می‌رفت این مواضع با آمریکا هماهنگ بوده و دیگر مانعی برای نهایی کردن توافق. اما پس از چند روز و در حالی که آمریکا اعلام کرد هنوز در حال بررسی واکنش ایران است. نکته اینجاست که ایران موفقیت مذاکرات را منوط به انعطاف آمریکا می داند و آمریکا نیز به نوبه خود به انعطاف ایران وابسته است. اما آنچه مسلم است و برخی کارشناسان نیز اذعان دارند که مشکل فقط در آمریکا نیست و این صهیونیست ها هستند که بر آنها تأثیر می گذارند و همین موضوع باعث شد آمریکایی ها در پاسخگویی به تعویق بیفتند. مسلم است که همه چیز برای احیای برجام و اعلام توافق مهیا است و اگر واقعاً آمریکایی‌ها می‌خواهند برجام را احیا کنند، باید هر چه زودتر بهانه‌ها را کنار بگذارند و تصمیم نهایی خود را بگیرند و پاسخ نهایی را بدهند.

از رضایت نزدیک به تحریم های دائمی

یک مقام آمریکایی با تاکید بر اینکه پیشرفت از آنجا ممکن است کند باشد، گفت: «اکنون بیش از همیشه به دستیابی به توافق در وین نزدیک شده ایم. یک مقام ارشد آمریکایی در مصاحبه با سی ان ان گفت: اکنون نسبت به دو هفته پیش به دستیابی به توافق در وین نزدیک‌تر هستیم، اما نتیجه هنوز نامشخص است زیرا برخی شکاف‌ها باقی مانده است. پرزیدنت بایدن فقط توافقی را تایید خواهد کرد که در خدمت منافع ملی ما باشد. این مقام آمریکایی ادامه داد که پیشرفت از آن نقطه به بعد ممکن است کند باشد، اما به نظر می‌رسد که اکنون حرکت بیشتری نسبت به سال گذشته وجود دارد. از سوی دیگر، با وجود برخی گزارش‌ها مبنی بر نزدیک شدن به توافق برای احیای برجام، تعدادی از قانون‌گذاران آمریکایی از طرحی برای دائمی کردن یکی از قوانین تحریم‌های ایران رونمایی کرده‌اند. گروهی متشکل از چند سناتور آمریکایی از دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات طرحی به نام «تقویت قانون تحریم‌های ایران» ارائه کرده‌اند که هدف آن لغو انقضای قانون تحریم‌های ایران است که در سال 1996 تصویب شد. این قانون تحریم‌ها نیز شناخته می‌شود. به عنوان قانون ISAA به رئیس جمهور آمریکا اجازه می دهد تحریم های ثانویه انرژی را علیه ایران اعمال کند.

دیدگاهتان را بنویسید