سعی می کنم بردجام را در دنباله ها احیا کنم!

سعی می کنم بردجام را در دنباله ها احیا کنم!

روز جدید اکنون مهم این است که حتی در صورت احیای بورژوا، مشکلات ما با غرب و آمریکا باقی خواهد ماند و تا زمانی که نگاه خود را به آمریکا و غرب تغییر ندهیم، شرایط سخت اقتصادی ادامه خواهد داشت. بیگدلی گفت، جهان به عنوان یک کل. و مسائل سیاست خارجی همچنان قوی خواهد بود.

سفر همزمان انریکه مورا معاون وزیر امور خارجه اتحادیه اروپا، زبیگنیو رائو وزیر امور خارجه لهستان و شیخ تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر به ایران نشان دهنده تلاش های اروپا و برخی از متحدان ایران در منطقه برای احیای برجام برای امنیت سازمان ملل است. دقیقه 90، ابراهیم رئیسی نیز به زودی به عمان سفر خواهد کرد و با توجه به این تحولات، به نظر می رسد تلاش ها برای نجات توافق هسته ای تشدید شده است.

روزنامه العرب چاپ امارات در تازه ترین گزارش خود به سفر امیر قطر به ایران و دلایل، اهداف و پشت صحنه آن پرداخته است. در این گزارش آمده است که قطر جنگ بین اوکراین و روسیه و تأثیرات آن بر بازار نفت را فرصتی برای میانجی برای دستیابی به توافق هسته ای با ایران می داند.

ناظران معتقدند سفر شیخ تمیم بن حمد آل ثانی به ایران و چند کشور اروپایی با هدف موفقیت و دستیابی به توافقی جدید میان ایران و غرب صورت می گیرد. به اروپایی ها نظر بدهید.

ناظران می گویند وضعیت کنونی جهان فرصتی را ایجاد می کند که اروپایی ها را برای متقاعد کردن آنها برای تکمیل روند مذاکرات آسان تر می کند. ناظران معتقدند که به جای استفاده از نفت و گاز روسیه در بحبوحه جنگ با دشمن قدرتمند، دسترسی به نفت و گاز ایران از طریق توافق هسته ای به نفع غرب است.

جنگ روسیه و اوکراین به دلیل تحریم های غرب علیه روسیه، قیمت نفت را برای اولین بار در هفت سال گذشته به بالای 100 دلار در هر بشکه رساند.

ایالات متحده و کشورهای اروپایی با اعمال فشار بر امارات و عربستان سعودی سعی در افزایش تولید نفت داشتند که منجر به کاهش قیمت ها می شد، اما این فشار با مخالفت ابوظبی و ریاض مواجه شد. دو کشوری که با احیای برجام موافق نیستند.

رمزگشایی از تلاش قطر و اتحادیه اروپا برای احیای برجام در دقیقه 90 بسیار دشوار است.
علی بیگدلی کارشناس مسائل بین الملل در گفت و گو با فرارو گفت: سفرهای اخیر مقامات اروپایی و همچنین امیر قطر با هدف احیای برجام انجام شد که برجام بسیار سخت شد.

وی افزود: با توجه به شرایط ایجاد شده توسط کمیته روابط خارجی سنا در مورد بایدن و دولت آن، نجات توافق هسته ای آسان نیست. از سوی دیگر فشاری که لابی یهودی عربی بر آمریکا و کشورهای اروپایی وارد می کند این است که احیا نکنید، این یک مانع جدی برای نجات توافق هسته ای است، در این شرایط من واقعاً به این سفرهای دیپلماتیک امیدوار نیستم. تاثیر مثبت خواهد داشت.

اکنون مهم این است که حتی اگر بورژوازی احیا شود، مشکلات ما با غرب و آمریکا باقی خواهد ماند و تا زمانی که نگاه خود را به آمریکا و کل جهان غرب تغییر ندهیم، وضعیت اقتصادی به همین شکل خواهد بود. بیگدلی گفت: در سیاست خارجی قوی خواهد ماند.

این کارشناس بین الملل افزود: در شرایط فعلی نمی توان انتظار داشت که ایران به عنوان یک عضو عادی جامعه جهانی پذیرفته شود. همانطور که در سال 94 که برجام امضا شد، پس از پایان دولت اوباما و خروج ترامپ از برجام، با تشدید تحریم ها، انزوای بین المللی ایران افزایش یافته است، بنابراین برای تغییر کلی اوضاع، مسئولان کشور باید فکری کنند. درباره تغییر اساسی در سیاست‌ها و استراتژی‌ها خودتان محلی و بین‌المللی باشید.

رمزگشایی از قطر، تلاش اتحادیه اروپا برای احیای برجام در 90 دقیقه غربی ها چاره ای جز پذیرش خواسته های ایران ندارند.
جعفر قندباشی کارشناس مسائل بین الملل نیز با اشاره به سفر انریکه مورا، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به ایران به فرارو گفت: اروپا پس از جنگ اوکراین به این نتیجه رسیده است که معادلات قبلی در سطح جهانی تغییر کرده است و نمی تواند با سیاست ها سازگار باشد. در گذشته آنها به دنبال دستیابی به اهداف خود بوده اند، بنابراین سفر مورا به تهران را می توان تغییری در سیاست اروپا در قبال ایران دانست.

وی افزود: اروپایی ها از ابتدای ریاست جمهوری جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا بر این باور بودند که با ادامه اعمال فشار حداکثری بر سیاست ترامپ در قبال ایران، می توانند از کشور ما سوء استفاده کرده و به اهداف هسته ای و منطقه ای خود دست یابند. اما در نتیجه سیاست های استبدادی ایران در عرصه های مختلف غرب نتوانسته اند به اهداف خود دست یابند.

کنادباشی گفت: در حالی که تغییر معادلات جهانی باعث شده اروپایی ها معتقد باشند که باید رویکرد خود را تغییر دهند، سیاست خارجی و سیاست های هسته ای دولت سیزدهم نشان می دهد که ایران در انحراف از خط انعطاف ناپذیر است. اینها قرمزهایشان بودند پس در چنین شرایطی اروپایی ها قطعا با سفر مورا به تهران پیشنهادهای جدیدی برای کشورمان می آورند.

این کارشناس مسائل بین الملل افزود: حتی اگر انریکه مورا دست خالی از ایران برگردد، این نشان می دهد که اروپایی ها با تغییر رویکرد، در نهایت از یک سو به خواسته های کشورمان عمل می کنند، اما به پیشنهادات امیدوار هستند. که مورا با خود به ایران آورد تا بتوانند به اهداف خود برسند، اما به هر حال تلاش اروپایی ها نشان می دهد که کشور ما راه درستی را انتخاب کرده است و دست آنها در مقابل غرب علیه ایران خالی است و راهی غیر از پذیرش مطالبات است. به ایران

دیدگاهتان را بنویسید