سعی می کنیم سال آینده تابستانی بدون وقفه داشته باشیم

ساعت: 20:07
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۰۹/۲۳
کد خبر: 1792195

وزیر نیرو گفت: تلاش می کنیم با سه برنامه توسعه سریع، مدیریت تولید و تقاضا و فروش برق از طریق بورس حداقل در تابستان 1401 مشکل داشته باشیم.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش خبرگزاری صداوسیما ، علی اکبر محرابیان در حاشیه گردهمایی مدیران صنعت برق برای آماده سازی وزارت نیرو برای فصل زمستان گفت: تا امروز تعطیلی اجباری صنعت برق نداشته ایم و هیچ محدودیت هایی برای صنایع اعمال شده است.»

وی با تشکر از وزارت نفت افزود: عملیات سوخت گیری مطلوب و وضعیت مخازن خوب است.

وزیر نیرو با اشاره به تعطیلی های تابستان سال گذشته گفت: در تابستان 1400 حدود 15 هزار مگاوات کسری داشتیم و با رشد مصرف، اگر شرایط مثل تابستان امسال باشد، این کسری به حدود 18 هزار مگاوات می رسد. تابستان 1401

محرابیان سه برنامه اصلی را برای مدیریت شرایط برشمرد و افزود: تلاش می کنیم تابستان 1401 را با کمترین مشکل مدیریت کنیم. اولین برنامه توسعه سریع نیروگاه ها است.

وی به اضافه شدن 6 هزار مگاوات نیروگاه در تابستان 1401 اشاره کرد و گفت: در حوزه مدیریت تولید و تقاضا برنامه اضطراری داریم که بخشی از آن در حال انجام است.

وزیر نیرو قسمت سوم برنامه های وزارت نیرو را فروش برق از طریق بورس در سال 1401 عنوان می کند و می افزاید: فروش برق از طریق بورس می تواند به مدیریت اقتصادی این صنعت کمک کند.

مصرف را کم نگه می داریم

محرابیان به ترویج کم مصرف بر اساس مدل مصرف اشاره کرد و گفت: مشترک اگر نسبت به سال گذشته مصرف برق را کاهش دهد به ازای هر کیلووات کاهش مصرف مشوق خوبی دریافت می کند که به موقع اعلام می شود.

وزیر نیرو بر اجرای سه محور اصلی در حوزه برق تاکید کرد

وزیر نیرو با بیان اینکه وزارت نیرو با جدیت برنامه خود را برای صنعت برق دنبال می کند، گفت: «توسعه»، «مدیریت عرضه و تقاضا» و «توجه به اقتصاد برق» سه رکن اصلی این طرح است. که مدیران صنعت باید کار خود را بگذارند.

محرابیان با اشاره به افتخارات صنعت برق افزود: صنعت برق یکی از صنایع پر افتخاری است که در سال های اخیر خدمات ارزنده ای ارائه کرده و هر روز در زمینه های مختلف از جمله تولید، نیرو، انتقال، خدمات فنی و مهندسی در حال رشد است. ما در حال توسعه این صنعت هستیم.

وی با اشاره به مشکلات تابستان و زمستان سال گذشته گفت: متأسفانه سال گذشته شاهد کمبود و نارضایتی در حوزه برق بودیم که باعث محدود شدن برخی مشترکان شد اما امروز شرایط فعلی نیازمند اقدامات جهادی و موثر برای بهبود وضعیت است. ما می خواهیم برنده شویم.

وزیر نیرو با اشاره به اینکه در برنامه صنعت برق سه محور توسعه، مدیریت تولید و مصرف و توجه به اقتصاد و بازار برق وجود دارد، افزود: نیروگاه در گرما، گاز و سیکل ترکیبی زیر مجموعه است. نظارت بر انرژی با ظرفیت 15000 مگاوات.

محرابیان گفت: قطعه دوم نیروگاه های حرارتی با مشارکت صنایع کشور با ظرفیت 10 هزار مگاوات محقق می شود که امروز تقاضای صنایع انرژی زا بسیار بیشتر از این رقم است و پروژه ها نیز توسعه خوبی دارند.

وزیر نیرو تصریح کرد: موضوع سوم نیروگاه های تجدیدپذیر است که برنامه جهش 10 هزار مگاواتی به مدت 4 سال پیش بینی شده است و در این راستا با اقداماتی موضوع را مثبت ارزیابی می کنیم.

به گفته وی، چهارمین موضوع از برنامه ریزی نوسازی نیروگاه ها به ظرفیت 1100 مگاوات برای تابستان آینده در دست اجراست.

وی با اشاره به تدوین برنامه ها در حوزه مدیریت تولید و تقاضا افزود: در بحث مصرف، رعایت مدل و مدیریت مصرف توسط مشترکان یکی از مهم ترین موضوعات است. یعنی ما به حمایت از مشترکانی که از الگوی مصرف پیروی می کنند معتقدیم و اگر مصرف بالاتر از الگو باشد باید خارج از چارچوب فرعی دنبال شود.

وی به اقتصاد و بازار برق اشاره کرد و گفت: اصلاح تعرفه ها یکی از موضوعات کلیدی در مدیریت تقاضا است. به گونه ای که از مشترکان خود به گونه ای حمایت می کنیم که ارتقای متقابل هزینه ها مطابق با مدل باشد.

محرابیان با اشاره به وام ها و بودجه 1401 گفت: لایحه بودجه 1401 در حالی به امضا رسید که جهت گیری های هزینه ای رو به کاهش بود، اما خوشبختانه دولت از طرح های وزارت نیرو برای آب و برق حمایت کرد و شرایط مهمی را برای پیشرفت صنعت فراهم کرد. انجام دادن.

وزیر نیرو با بیان اینکه این بودجه تمام برنامه های وزارت نیرو را محقق می کند، گفت: با اجرای برنامه های وزارت نیرو امیدواریم شاهد اجرای طرح های زمستانی و تابستانی در کشور باشیم. بدون وقفه.”

محرابیان با بیان اینکه ارائه بهترین خدمات در حوزه آب و برق خواسته مردم از ماست، افزود: بر اساس طرحی که در مجلس ارائه شد، تکلیف همه مدیران صنعت برق روشن است و باید بر اساس آن حرکت کنیم. برنامه موجود برای دستیابی به شرایط مطلوب در کشور».

افزایش 6000 مگاواتی ظرفیت تولید برق در کشور

وی گفت: پیش بینی می شود پیک سال 1401 ظرفیت تولید برق را 6000 مگاوات افزایش دهد. برای دستیابی به این افزایش تولید، 4500 مگاوات نیروگاه حرارتی، 500 مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر و بیش از 1000 مگاوات افزایش راندمان و تعمیرات اساسی در نظر گرفته شده است.

وزیر نیرو با بیان اینکه همه اقدامات به صورت هفتگی رصد می شود، گفت: امیدواریم با همکاری و مشارکت همه اهالی صنعت برق شاهد پیشرفت بیشتر باشیم چرا که این مهم توافق ما با همه همکاران است.

وی همچنین بر ضرورت جوان سازی صنعت برق تاکید کرد و گفت: نوسازی صنعت برق از اهمیت بالایی برخوردار است و موضوع باید با جدیت پیگیری شود زیرا خدمات بهتر در سال های آینده جز با جوان سازی محقق نمی شود. سن یک شاخص مهم برای جوان سازی است، اما باید تجربه را نیز در نظر گرفت.

محرابیان در پایان سیاست دولت سیزدهم را تحقق وعده ها عنوان کرد و افزود: اگر در این دولت قولی می دهیم باید محقق شود. در سفرهای استانی هر آنچه مصوب می شود باید انجام شود چرا که مردم با امید فراوان پیگیر اقدامات دولت سیزدهم هستند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید