سلام بازارها بر سر یک روز جدید توافق کردند

سلام بازارها بر سر یک روز جدید توافق کردند

روز جدید : سیگنال معامله دلار تهران

با رصد سه شاخص مهم بازار در ابتدای معاملات هفته، می توان امید به توافق در آرایش شاخص را مشاهده کرد. روز گذشته دلار در ابتدای کانال 29 هزار تومانی در معاملات بازار آزاد متوقف شد و حتی معاملات دلاری توافقی بیش از هزار تومان کمتر از نرخ بازار گزارش شد. بر اساس بررسی ها، ارزش دلار طی یک هفته 3.5 درصد کاهش یافته است. قیمت سکه طرح جدید در معاملات دیروز به 13 میلیون و 100 هزار تومان رسید که نسبت به هفته قبل 10.2 درصد کاهش داشته است. روز شنبه بازار سهام شاهد کاهش بسیاری از شاخص های بورسی و فرابورسی بود. در آن روز شاخص کل 0.87 درصد کاهش یافت و پس از افت در روزهای گذشته به مرز یک میلیون و 438 هزار واحد رسید. اگرچه مقامات سیاسی به طور رسمی نتیجه مذاکرات را اعلام نکرده اند، اما انتظارات فعلی بازار به گونه ای شکل گرفته است که احتمال توافق را بیش از توقف یا شکست مذاکرات می دانند.

فشار فروش بر معامله دلار در اولین روز هفته تشدید شد. در یک اتفاق غیرمنتظره دلار در معاملات روز شنبه بازار اول حدود 650 تومان کاهش یافت. به گفته بسیاری از کارشناسان، رفتار بازار در روزهای اخیر حاوی سیگنال های قوی و مثبتی از آینده نشست های هسته ای در وین است. علاوه بر این، این افراد معتقدند با اعلام رسمی انعقاد قرارداد احتمالی، بازار ارز شاهد کاهش چشمگیر دیگری در نرخ غیررسمی دلار خواهد بود.

از دیگر اخبار قابل توجه بازار ارز در روزهای اخیر می توان به استقبال اکثر معاملات توافقی دلار در سطح قیمت کانال 27 هزار تومان اشاره کرد که در نهایت قیمت هر دلار در معاملات روز گذشته کاهش یافته است. با حدود 800 تومان نسبت به سرعت روزهای پایانی هفته به 29 هزار تومان در گذشته رسید. دیروز شنبه نهم مردادماه قیمت دلار در معاملات غیررسمی در بازار تهران شوک نسبتا شدیدی را متحمل شد. با پایان یافتن افزایش معاملات ارزی در هفته گذشته و نزدیک شدن مجدد نرخ دلار به مرز 2 کانالی 29 و 30 هزار تومانی، انتظار می رفت در ابتدای هفته جدید قیمت ارز مذکور قابل توجه نباشد. حرکات و تا زمان انتشار اخباری که باعث ایجاد جریان های جدید در سطوح می شود هزینه این 2 کانال متفاوت است. اما با آغاز روند کاهشی معاملات دلار در بازار کشور همسایه (افغانستان – هرات)، فعالان ارزی آماده مشاهده نوسانات قابل توجه نرخ دلار در تهران شدند.

هر ورق این اسکناس آمریکایی بامداد شنبه با 650 تومان کاهش قیمت نسبت به نرخ 29 هزار و 150 تومان در روزهای پایانی هفته گذشته معامله شد. بر اساس بررسی های انجام شده از روند قیمتی این ارز در معاملات دیروز، حرکت نزولی ادامه داشت تا اینکه برخی فروش های نقدی دلار در محدوده قیمتی 28 هزار و 900 تا 29 هزار تومان انجام شد. فعالان بازار ارز با اشاره به سه تلاش نرخ دلار برای خروج از کانال 30 هزار تومانی در جریان معاملات ارزی در هفته گذشته، معتقدند حمله دلار به مقاومت 29 هزار تومانی بسیار شدیدتر از گذشته است. و این می تواند حاوی سیگنال مهمی در زمینه آینده نشست های سیاسی-هسته ای باشد. در این میان کارشناسان ارزی در بازار تهران در 2 جبهه مختلف سناریوهایی را برای آینده نرخ دلار ترسیم کردند.

برخی از این افراد با تاکید بر کاهش قیمت‌ها بر اساس احتمالات و سیگنال‌های حکایتی، معتقدند در صورت انتشار خبر نهایی توافق، افت قیمت‌های شدیدتری به دنبال خواهد داشت. اما در جبهه مقابل، برخی دیگر از کارشناسان معتقدند کاهش قیمت مورد انتظار از دلار پس از توافق احتمالی پذیرفته شده و به اصطلاح از آن جلوگیری شده است. در نتیجه پتانسیل کاهش شدید نرخ ارز پس از توافق نهایی وجود ندارد. روز گذشته با کاهش قیمت دلار در معاملات آزاد، قیمت هر قطعه سکه طلا نیز حدود 610 هزار تومان کاهش یافت و به رقم 13 میلیون و 100 هزار تومان رسید.

دیدگاهتان را بنویسید