سم مهلکی که با وجود ممنوعیت فروش به طور رایگان در دسترس عموم است/ قرص برنج پادزهر ندارد


ساعت: 14:45
تاریخ انتشار: 14/04/04
کد خبر: 1879009

باورهای نادرست مرگبار در مورد استفاده از قرص برنج;

قرص برنج؛ قاتل خاموشی که در ظاهر فقط یک ماده نگهدارنده است و مدت ها آفات برنج و حبوبات را دفع می کند اما به دلیل ناآگاهی مردم از مضرات این قرص یکساله جان بسیاری را می گیرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ مسمومیت حاد یک مشکل بزرگ جهانی و یکی از علل اصلی مرگ و میر است.فسفید آلومینیوم (ALP) که در ایران به قرص برنج معروف است، دارای میزان مرگ و میر بسیار بالایی است.

در بیماران مبتلا به مسمومیت با قرص برنج به دلیل عدم وجود آنتی بادی اختصاصی در درمان این دسته از بیماران نیاز به تشخیص سریع و درمان نگهدارنده دارند.

نتایج این مطالعه نشان داد که تخلیه و رقیق شدن سریع محتویات معده، تجویز روغن زیتون، بی کربنات، تثبیت پتانسیل غشای سلولی و سایر اقدامات درمانی می تواند جان بیماران را نجات دهد.

بر اساس گزارش های ثبت شده در کشور، قاتلی به نام قرص برنج عامل 11 درصد مرگ و میرهای ناشی از مسمومیت است.

گلوله برنج برای دفع آفات برنج و نگهداری طولانی مدت برنج و سایر محصولاتی که گاز فسفین متصاعد می کنند استفاده می شود که به دلیل تماس ترکیبات این قرص با رطوبت هوا یا کشاورزی، گازی بسیار سمی در غلظت های پایین است. کشنده و در نتیجه فسفید آلومینیوم برای کنترل و از بین بردن حشرات و آفات هنگام نگهداری محصولاتی مانند برنج و غلات در سوله استفاده می شود.


932 نفر بر اثر مسمومیت با قرص برنج در کشور جان باختند

عظیم دستبند رئیس اداره غذای دانشگاه علوم پزشکی اسفراین در گفتگو با عصرترک این شهرستان گفت: بسیاری از مرگ و میرهای ناشی از قرص برنج ناشی از استنشاق گاز سمی خارج شده از کیسه های حاوی غلات یا حبوبات است که به صورت آگاهانه یا ناخودآگاه کنترل آفات در داخل کیسه گلوله برنج قرار دارد و در داخل خانه نگهداری می شود.

وی با بیان اینکه به طور کلی سم فسفید آلومینیوم یا همان دانه های برنج در سال 1399 باعث مرگ 932 نفر و در نیمه اول سال 1400 جان 546 نفر را گرفته است، گفت: عامل 11 درصد از کل مرگ و میرهای ناشی از مسمومیت ناشی از مسمومیت است. قاتلی به نام قرص برنج

دستبند با اخطار مبنی بر اینکه با وجود تمامی اطلاعات و آموزش ها همچنان قرص برنج از طریق برخی عطاری ها، خرده فروشی ها و سم فروشی ها در اختیار متقاضیان قرار می گیرد. وی افزود: توزیع، خرید و فروش این سم در کشور ممنوع است.


91afb123 45b1 40c0 8295 a38e8601307d خبر خاکستری


خرید و فروش قرص برنج در سراسر کشور ممنوع شد

وی خاطرنشان کرد: از سال 1390 قرص برنج از سوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز کالای ممنوعه اعلام شده و فروش و استفاده از آن مستوجب مجازات و پیگرد قانونی است.

کارشناس گروه پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اسفراین افزود: با توجه به بی توجهی خانواده ها به مضرات مصرف خانگی این سم، متأسفانه این امر کشور ما را جزء معدود کشورهایی قرار داده است که مرگ و میر ناشی از این سم وجود دارد. . در سراسر جهان گزارش شده است.”

دستبند گفت: آفات و سایر محصولات دفع آفات و غلات که برای مصارف خانگی طراحی و تولید می شوند، بیشتر حاوی عصاره سیر، تالک و نمک خوراکی هستند و می توان آنها را قرص سیر یا قرص برنج نامید که فاقد ماده سمی آلومینیوم فسفید هستند، کاملاً بی خطر هستند. قانونی فروخته می شوند


قرص برنج با منشا گیاهی برای انسان بی خطر است

وی گفت: این قرص ها که به عنوان قرص برنج با منشاء گیاهی شناخته می شوند اثرات سمی و کشنده ای برای انسان ندارند و مصرف آن در انسان بی خطر تلقی می شود.

کارشناس مسئول مرگ بر اثر مسمومیت با قرص برنج آن را مرگی دردناک خواند و گفت: مسمومیت با فسفید آلومینیوم درمان و پادزهر خاصی ندارد و دستگاه تنفسی و قلب فرد مسموم از سه تا چهار ساعت و در حالی که وی دچار مشکل می شود. در هوشیاری “احساس سوزش شدیدی در بدن شما احساس می شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید