سنگفرش های ناهموار بخشی از پازل زندگی سخت سپید مویان در جنوب کرمان است.


ساعت: 10:55
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۱۱/۰۷
کد خبر: 1900815

سالمندان جنوب کرمان هنوز در استفاده از بسیاری از امکانات و خدمات شهری با مشکلات جدی مواجه هستند، بسیاری از فضاهای شهری هنوز برای تردد آنها مناسب نیست و زمین خوردن، شکستن دست و پا، از کارافتادگی و ماندن در خانه همچنان کابوس پدربزرگ و مادربزرگ شهرمان است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از آرماند; نمی دانیم چقدر با این جمله موافق هستید که زندگی شهری در جنوب کرمان هنوز برای حضور سالمندان آماده نیست، اما برای دریافت آسانتر پاسخ کافیست کمی به این موضوع توجه کنید. تردد سالمندان در خیابان ها و جاده های جنوب کرمان.

خیابان های پر از چاله ها و دست اندازها؛ نهرهای عریض بدون پل، که وقتی باران می‌بارد، عابران باید بایستند و خطر سقوط آزادانه و شکستن دست‌ها و پاهایشان را داشته باشند. نبود مسیرهای ایمن برای تردد سالمندان در خیابان ها برای جلوگیری از تصادفات احتمالی، هر یک از این مشکلات و کمبودها به تنهایی کافی است تا سالمندان با مشقت فراوان در سطح شهر تردد کنند.

بخشی از معمای زندگی سپید موهای شهرمان است، پدربزرگ ها و مادربزرگ هایی که روزی مثل خیلی از ما جوان و سرحال بودند و حالا با سپیدی پیری که روی موهایشان نشسته، چین و چروک های عمیقی می ریزد. بر پوست و لرز بر بدنشان از بی تفاوتی ها و بی تفاوتی های بسیار است.

به گفته کارشناسان، سونامی پیری بی سر و صدا به ایران می آید، جمعیت کشورمان به سرعت از جوانی به پیری می رود.

سالمندانی که بسیاری از آنها آنقدر پیر و ناتوان هستند که تا مجبور نشوند از خانه بیرون نمی روند، زیرا با این شرایط جسمانی هیچ چیز به اندازه رفت و آمد در شهر برایشان سخت نیست.

تاکسی هایی که ترجیح می دهند سالمندان را نرانند، زیرا فکر می کنند آهسته سوار و پیاده می شوند، اتوبوس هایی که پله های بلندشان بالا رفتن را برای سالمندان دشوار می کند، خیابان هایی که سالمندان از عبور از آن ها احساس ناراحتی می کنند با وجود اینکه مسیرهای پیاده روی وجود دارد. آنها این کار را به طرز خطرناکی انجام می دهند، رانندگانی که سعی می کنند قبل از قرمز شدن چراغ با آخرین سرعت از تقاطع عبور کنند، بدون اینکه بدانند چقدر عابران پیاده مسن را می ترسانند.

سالمندانی که وقتی کارشان به سازمان ها، ادارات یا مراکز خدماتی شهر می آید باید ساعت ها در صف های طولانی منتظر بمانند، شاید به کارشان رسیدگی شود.

سالمندان شهر ما هنوز در استفاده از بسیاری از امکانات و خدمات شهری با مشکلات جدی مواجه هستند، بسیاری از فضاهای شهری هنوز برای تردد آنها مناسب نیست و زمین خوردن، شکستن دست و پا، معلول شدن و خانه نشینی همچنان کابوس مادربزرگ ها و پدربزرگ های ماست. شهر..

این داستان سالمندان شهرهای ماست. شهرهایی که سالمندان با محیط شهری بیگانه هستند.

بر اساس اعلام دانشگاه علوم پزشکی جیرفت، سال گذشته نزدیک به 51 هزار نفر در جنوب کرمان بزرگسال بودند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید