سنگ بنای نیروگاه های جدید بر مبنای رعایت الگوی مصرف است


ساعت: 13:19
تاریخ انتشار: 1301/07/30
کد خبر: 1905020

وزیر نیرو با اذعان به عدم اجرای چندین قانون انرژی از جمله عدم اجرای مفاد قانون موانع تولید، گفت: در حالی که قوانین انرژی باید اجرا شود، باید بدانیم که ارتقای نیروگاه ها موضوعی نیست که می توان ظرف یک تا دو سال انجام شود که سنگ بنای نیروگاه های جدید بر اساس رعایت الگوی مصرف است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ علی اکبر محرابیان وزیر نیرو در خصوص عدم تعادل انرژی کشور گفت: افزایش بهره وری یا بهره وری انرژی کشور جنبه های مختلفی دارد، یک جنبه مربوط به استاندارد است که وظیفه مهم سازمان استاندارد است هرچند که خوب عمل کرده است. مواردی که در واقع برای مصارف مختلف انرژی استانداردسازی در بخش‌های مختلف انجام می‌شود، اما باید نظارت بیشتری بر تولید تجهیزات انرژی‌بر باشد، جنبه دیگر مربوط به موضوع نیروگاه‌ها و تولید برق، رویکرد دولت در این زمینه است. استفاده بهینه از انرژی است و اقدامات قابل توجهی در این راستا انجام شده است.

وی ادامه داد: اینکه تابستان را با وجود عدم تعادل 20 هزار مگاواتی برق بدون بحران پشت سر گذاشتیم به معنای افزایش راندمان است، یعنی با برق کمتر توانستیم نیازهای بیشتری را تامین کنیم، عملاً هیچ اختلالی در بخش خانگی ایجاد نشد و ما توانستیم 24/7 مصرف را مدیریت کنیم تا پاسخگوی بخش صنعت کشور باشیم.

به گزارش خانه ملت، محرابیان با بیان اینکه طرح های توسعه انرژی های تجدیدپذیر و استفاده از فناوری های نوین در نیروگاه ها نیز از اولویت های دولت است، افزود: خوشبختانه تقریبا هر ماه شاهد افتتاح چندین پروژه در این حوزه هستیم که در مجموع این پروژه ها پروژه ها باعث افزایش راندمان نیروگاه و کاهش مصرف سوخت و افزایش تولید برق می شوند.

وزیر نیرو با اذعان به عدم اجرای چندین قانون انرژی مانند عدم اجرای مفاد «قانون رفع موانع تولید»، توضیح داد: اگرچه قوانین انرژی باید اجرا شود، اما باید بدانیم؛ تجدید نیروگاه ها موضوعی نیست که بتوان ظرف یک تا دو سال انجام داد، زیرا مجموع نیروگاه های کشور حاصل نزدیک به نیم قرن فعالیت نیروگاهی است، بنابراین تجدید آنها نیازمند اطمینان و زمان است. اما مهم است که سنگ بنای نیروگاه های جدید بر اساس رعایت الگوی مصرف باشد.

به گفته محرابیان، تولید محصولات سرمایشی و گرمایشی کارآمدتر برای مصارف خانگی نیز از وظایف وزارت ایمنی است، بنابراین وزارتخانه مذکور باید این موضوع را پیگیری کند.

وزیر نیرو درباره چگونگی رفع عدم تعادل در بخش انرژی گفت: در کنار توسعه میادین گازی، کاهش شدت مصرف انرژی باعث رفع عدم تعادل و افزایش تولید در میادین گازی و پالایشگاه ها می شود.

دیدگاهتان را بنویسید