سهم 2 درصدی ایران از پروژه شیرین سازی آب شیرین دریای عمان در تامین مالی کاش و کاوس


ساعت: 11:56
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۵/۲۰
کد خبر: 1889120

این در حالی است که بسیاری از شهرهای کشور با بحران آب و خشکسالی مواجه هستند و پروژه شیرین سازی آب دریای عمان و خلیج فارس نزدیک به 2 دهه است که با کمبود اعتبار و کمبود اعتبار مواجه بوده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش عصرهامون ، این روزها شاهد انتشار اخبار زیادی مبنی بر خشکسالی و خشک شدن رودخانه ها و از بین رفتن تالاب های بین المللی هستیم، یکی از این تالاب ها تالاب بین المللی هامون در استان سیستان و بلوچستان است که بازمانده ای از این تالاب ها بوده است. میراث آن در پشت سدهای افغانستان.

از سوی دیگر، بخش عمده ای از آب استان سیستان و بلوچستان به ویژه در مناطق مرزی شرق و جنوب شرقی عمدتاً از رودخانه هیرمند تامین می شود که علاوه بر چالش های سیاسی تامین حق آبه ایران، سدهای متعددی بر روی آن وجود دارد. رودخانه هیرمند در افغانستان و همچنین خشکسالی منطقه مانع از ورود آب به این رودخانه شده است، به طوری که تالاب هامون با تامین آب هیرمند و زندگی و معیشت مردم منطقه تقریباً به طور کامل خشک شده است. با چالش بسیار جدی مواجه شده اند.

برای حفظ جمعیت در مناطق مرزی و جلوگیری از مهاجرت مردم از این مناطق، باید هرچه سریعتر برای تامین آب پایدار این منطقه فکر و اقدام کرد.

بر اساس ماده 36 قانون برنامه پنج ساله توسعه که لزوم استفاده از ظرفیت شیرین سازی آب دریا برای تامین آب شرب استان های جنوبی را بیان کرده است، می توان بخشی از کمبود آب این مناطق را با استفاده از نمک زدایی و انتقال آب دریا تامین کرد. .

سهم 2 درصدی ایران از آب شیرین دریای عمان

معین الدین سعیدی نماینده مردم چابهار در گفت و گو با خبرنگار ما با بیان اینکه همه کشورهای پیشرفته دنیا برای تامین منابع آبی پایدار به نمک زدایی آب دریا روی آورده اند و دریای عمان در جایی قرار دارد که سهم ایران از این امر تنها در آن است. دو درصد


ساعدی افزود: بر اساس مصوبات قانونی به ویژه ماده 36 قانون برنامه توسعه، وزارت نیرو موظف است بخش عمده آب شرب جنوب کشور را از طریق شیرین سازی آب دریا تامین کند که تاکنون این امر محقق نشده است.


وی بیان کرد: خط انتقال آب از دریای عمان به استان سیستان و بلوچستان به تصویب شورای اسلامی شهر رسید و پیگیری های متعدد مجمع نمایندگان استان در این زمینه بسیار موثر بود، این خط بدون منابع مالی برای اجرای آن ایجاد شد. مورد توجه قرار گیرد


سعیدی ادامه داد: طبیعتا تا زمانی که منابع مالی این پروژه را نبینیم امید چندانی به اجرای آن در زمان مقرر نخواهیم داشت.

پروژه نمک‌زدایی دریای عمان مانند لاک‌پشت در حال حرکت است

وی گفت: از ریاست جمهوری، وزیر نیرو و رئیس برنامه و بودجه انتظار داریم این موضوع را پیگیری و برای اجرای این پروژه اعتباری اختصاص دهند.


حسینعلی شهریاری نماینده مردم زاهدان در شورای اسلامی در خصوص پروژه انتقال آب از دریای عمان به سیستان و بلوچستان اذعان داشت: موضوع انتقال آب از دریای عمان به استان مورد تایید هر دو دولت آقای احمدی نژاد و روحانی قرار گرفت و به تصویب مجلس رسید. اما متأسفانه زمان بر است و منابع مالی قابل توجهی را می طلبد که باعث می شود این پروژه حتی از یک لاک پشت نیز کندتر باشد.

تا 4 سال آینده آب زاهدان را تامین می کنیم

سخنران خیابان استاندار سیستان و بلوچستان با اشاره به اینکه طرح جهاد آبرسانی بزرگترین پروژه آبرسانی تاریخ جمهوری اسلامی در استان است، گفت: به منظور تامین آب استان در همان زمان چند مسیر دیگر را ادامه می دهیم که یکی از آنها خط انتقال آب در دریای عمان است.


وی گفت: خط آب دریای عمان از چهار جبهه آغاز شده و آبگیری نیز تحویل داده شده و اکنون پیمانکار در حال کار است و امیدواریم ظرف چهار سال آینده آب را به زاهدان برسانیم.


در حالی که بسیاری از مناطق جنوبی کشور با بحران آب مواجه هستند. بنابراین باید اقدامات لازم برای گسترش فناوری های نوین مرتبط با شیرین سازی آب دریا و استفاده از آن با در نظر گرفتن ملاحظات زیست محیطی اندیشیده و به سرعت اجرا شود.


انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید