سه چالش بزرگ پارک علم و فناوری یزد با یک دستور حل می شود/ توقف 100 شرکت در صف استقرار، فقط به دلیل «کمبود فضا»!

ساعت: 10:59
تاریخ انتشار: 1400/08/20
کد خبر: 1783405

لطفی گفت: یکی از بزرگترین چالش هایی که پارک علم و فناوری یزد همواره با آن مواجه بوده کمبود فضا برای شرکت ها است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ محمدمهدی لطفی رئیس پارک علم و فناوری یزد در گفت و گو با خبرنگار یزدرسا با اشاره به تفاوت شرکت های دانش بنیان با شرکت های فناور اظهار داشت: اصطلاح شرکت های دانش بنیان در واقع یک محصول دانش بنیان است که شرکت های تولید کننده این محصولات در اصطلاح شرکت های دانش بنیان یاد می گیرند.

وی افزود: شرکت های دانش بنیان توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بررسی می شوند و در نهایت اگر محصول دارای ویژگی تجاری سازی باشد به عنوان محصول دانش بنیان تولید می شود. یک شرکت می تواند چندین محصول دانش بنیان مختلف تولید کند.”

لطفی در ادامه با بیان اینکه در پارک علم و فناوری شرکت ها به عنوان شرکت های فناور شناخته می شوند، ادامه داد: در شرکت های دانش بنیان لزوماً محصول از فناوری و نوآوری پیچیده استفاده نمی کند و با یک کار بسیار ساده می توان مشکل داشت. و مشتری خوبی دارند، اما شرکت های فناور معمولاً از فناوری خاصی در ارائه محصول استفاده می کنند که تفاوت بین شرکت های دانش بنیان و فناوری را بیشتر نمایان می کند.

* پایان نامه های دانشگاهی که تجاری می شوند

رئیس پارک علم و فناوری یزد افزود: برای شرکت های فناور «سطح آمادگی فناورانه» بین یک تا نه سنجیده می شود و تقریباً اکثر پروژه هایی که در دانشگاه ها و از طریق پایان نامه های دانشجویی ارائه می شود در سطح پایینی از فناوری قرار دارند. فناوری هایی را با “سطح آمادگی فناوری” چهار یا پنج بپذیرید و این سطح را تا 9 تجاری کنید تا محصول بتواند وارد بازار شود.

ddc9017c fced 4335 a56f ddb456f93064 خبر خاکستری

وی با اشاره به ایجاد شرکت های خلاق در پارک علم و فناوری گفت: این شرکت ها در حوزه علوم انسانی و هنری نیز فعالیت بیشتری دارند که مجوزهای خود را از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری دریافت می کنند و محصولات خود را در حوزه خود ارائه می دهند. “

* ارائه هزار محصول دانش بنیان با فعالیت 330 شرکت در یزد

لطفی گفت: در پارک علم و فناوری یزد 15 شرکت خلاق، 50 شرکت دانش بنیان و سایر شرکت های فناور وجود دارد که مجموع این شرکت ها در حوزه های مختلف به 330 شرکت می رسد.

وی افزود: شرکت های پارک علم و فناوری یزد در زمینه های آی تی، بهداشت و درمان و بیوتکنولوژی، سیستم های مهندسی، علوم انسانی و هنر، کشاورزی، انرژی و آب، مهندسی ساختمان و معدن فعال هستند و اخیرا با توجه به ظرفیت یزدی فارغ التحصیل شده است. در زمینه صنعت هوافضا، تعدادی از شرکت های فناوری در این زمینه پذیرفته شده اند.

b22bc31c 6335 472e 9bdf 4162ce5b98ff خبر خاکستری

لطفی گفت: شرکت های حاضر در مجموعه پارک علم و فناوری یزد تعداد متفاوتی از محصولات را شامل تمامی محصولات عرضه می کنند که تاکنون نزدیک به هزار محصول از پارک علم و فناوری یزد در بازار عرضه می شود.

* تحریم کردن؛ نکته مثبت برای کالاهای فناورانه

وی گفت: با توجه به شرایط اقتصادی کنونی، شاید اولین چیزی که کاهش می یابد، «تقاضای فناوری» باشد چرا که از فناوری به عنوان کالای اصلی در کشور نام برده نمی شود. البته ناگفته نماند که مسائلی مانند تحریم برای بسیاری از شرکت های دانش بنیان و فناوری نقطه مثبتی است و ممکن است بازار برخی کالاهای فناوری را افزایش دهد.

رئیس پارک علم و فناوری یزد با اشاره به برخی مشکلات و موانع پارک یزد بیان کرد: یکی از بزرگ ترین چالش هایی که پارک علم و فناوری یزد همواره با آن مواجه بوده، کمبود فضا برای ایجاد شرکت هاست چرا که این مشکل مانع رشد می شود.

* عدم جانمایی و بیش از 100 شرکت دانش بنیان در صف یزد

وی ادامه داد: پارک هایی مانند پارک علمی پژوهشی اصفهان و پارک پردیس با توجه به اینکه زیرساخت های آنها از ابتدا فراهم شده است رشد خوبی داشته اند، اما یزد همواره در این زمینه با چالش مواجه بوده است به طوری که اکنون از 100 شرکت بیشتر در صف هستند. به دلیل کمبود جا

لطفی افزود: اگرچه با حوصله و به تدریج راه حلی برای این مشکل پیدا کرده ایم، اما حقیقت این است که این مشکل نیازمند راه حل اساسی است که امیدواریم در سفر رئیس جمهور این مشکل برطرف شود.

c74c3549 2abd 4cb2 9ba8 7ea22b3331d0 خبر خاکستری

* سه چالش اصلی طرح کلی پارک علم و فناوری یزد

رئیس پارک علم و فناوری یزد اذعان داشت: اصلاح مصوبه شورای دولت برای خروج از حریم طرح مجتمع منطقه تفکیک اقتصادی، موضوع پروانه های ساختمانی که شهرداری باید بدهد، املاکی که باید در اختیار آنها قرار گیرد. پارک مسکن از جمله مشکلاتی است که بسیاری از مشکلات به این مجموعه پایان داد.

وی تاکید کرد: در طرح کلی پارک علم و فناوری یزد دولت می تواند تا چهار برابر بیشتر از سرمایه گذاری دولت در آنجا سرمایه گذاری کند که رقم بسیار خوبی است و بنابراین با مشارکت بخش خصوصی این کار انجام می شود.

رئیس پارک علم و فناوری یزد گفت: علاوه بر شرکت هایی که در انتظار راه اندازی هستند، تعدادی از شرکت های پارک یزد با جذب نیروی کار زیاد و محصولات بسیار به رشد بسیار خوبی دست یافته اند و ده ها میلیارد فروش داشته اند. این فضای اجاره ای مرکز اقبال برای آنها کافی نیست و به عنوان یک شرکت توسعه یافته باید زمینی را با نقشه و ساخت و ساز جامع تهیه کنند تا کمبود مکان خود برطرف شود.

b7dfffff cb0c 4f57 8943 e1bd9d98eec7 خبر خاکستری

* طرح جامع پارک علم و فناوری؛ آبروی استان

لطفی افزود: اگرچه برخی از زمین ها به دلیل مسائل پیچیده به تعدادی از شرکت ها واگذار شده است، اما موضوعات مطرح شده مانع از ساخت آنها شده و در صورت رفع این موانع برای طرح جامع، این شرکت ها آماده ساخت خواهند شد.

وی طرح کلی پارک علم و فناوری را آبروی استان عنوان کرد و گفت: امیدواریم در سفر رئیس جمهور به یزد، استاندار یزد از این مجموعه بازدید و از نزدیک بر اقدامات انجام شده نظارت داشته باشد. اگر این طرح در نظر گرفته شود بسیاری از مشکلات زیرساختی آن برطرف می شود.

رئیس پارک علم و فناوری یزد گفت: یکی دیگر از چالش های پارک علم و فناوری یزد، مرکز نوآوری درخشان به عنوان دومین پروژه پس از مرکز اقبال است که از یک سو این مجموعه راکد را که در حال فروپاشی بود تبدیل به تبدیل کرد. مرکز فناوری و نوآوری.» از سوی دیگر با راه‌اندازی آن می‌توان فارغ‌التحصیلان یزدی را در حوزه نوآوری و استارت‌آپ استخدام کرد.

8da3d2ca acf2 487a 8498 c4a93220b74b خبر خاکستری

* تکمیل واگذاری و تامین مالی مرکز درخشان یزد; فصل شروع شرکت های نوپا

لطفی با بیان اینکه مرکز درخشان نیز با مشکل مواجه است، خاطرنشان کرد: ابتدا از این مجموعه 43 هزار مترمربعی تنها 18 هزار متر مربع برای پارک در نظر گرفته شده است که مابقی آن را می توان به غیر پارکی تبدیل کرد که برای بقیه می خواهیم. از این مجموعه به تخصیص پارک.

وی افزود: مورد دوم اعطای وام برای مجتمع درهشان است که در هر صورت این پروژه برای تکمیل نیاز به وام دارد و فاز اول آن تا چند ماه آینده به بهره برداری می رسد.

رئیس پارک علم و فناوری یزد مشکلات مرکز اقبال را سومین چالش پارک علم و فناوری یزد دانست و خاطرنشان کرد: اما طی مراحل اداری که ما هم نمی دانیم دو قسمت از مجموعه اقبال است. یکی به مساحت 10000 متر – پارکینگ فعلی پارک – و دیگری به مساحت 6000 متر در طرف دیگر مجموعه، مالکیت پارک را دریافت نکرده اند.

e423b363 dd53 4a64 b585 5dc4b1463f7c خبر خاکستری

* مرکز اقبال با دستور رئیس جمهور افتتاح می شود

لطفی ادامه داد: از قطعه 6 هزار متری 2 هزار متر آن طی تفاهم نامه در اختیار پارک قرار گرفت که مجتمع فناوری معدن با همکاری بخش خصوصی در حال ساخت است اما در صورت صدور دستور 10 و 6 هزار متر. مجتمع های صادر شده توسط سازمان ملی زمین و مسکن به پارک علم و فناوری واگذار می شود. بسیاری از مشکلات مرکز اقبال حل می شود.

رئیس پارک علم و فناوری یزد خاطرنشان کرد: البته طی نامه ای از سوی سازمان ملی زمین و مسکن به اداره راه و شهرسازی ابلاغ شد که این دو مجتمع با قیمت در اختیار پارک علم و فناوری قرار گیرد. ، اما در پیچ و خم اداری باقی می ماند و نیاز دارد. این یک دستور اساسی است.

09a6ffd9 b96d 48ff ba3a 087ad9063a68 خبر خاکستری

وی اذعان داشت: یکی از راهکارهای کشورها برای گسترش و نوسازی شرکت های نوآور و فناور، ایجاد مناطق نوآوری شهری است که شرکت ها از چهاردیواری پارک بیرون بیایند و در این منطقه فعالیت کنند. استان یزد برای اولین بار طرح ایجاد 300 هکتار نوآوری شهری را در اختیار شورای علوم، تحقیقات و فناوری قرار داد و توانستیم مجوز ایجاد این مناطق را بگیریم.

این مسئول بیان کرد: اجرای این طرح نیز نیاز به مصوبه ای در کمیسیون ماده 5 شهرداری دارد که با کمک مشاوران بر اساس درخواست های شهرداری که در موضوع تغییر دولت برجای ماند، اجرا می شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید