سوابق تاریخی حکومت انقلابی در فشار معیشتی بر مردم. رکورد بعدی چیست؟

سوابق تاریخی حکومت انقلابی در فشار معیشتی بر مردم.  رکورد بعدی چیست؟

روز جدید به نظر می رسد بدون احیای برجام و با وجود تداوم تحریم ها و با این سیاست های اقتصادی دولت انقلاب، احتمالا باید منتظر ثبت رکوردهای جدیدی در فشار اقتصادی بر مردم باشیم.

رئیسی افت خفیف خود در ماه های اخیر را یک دستاورد و افتخار توصیف کرد. !!

روز گذشته مرکز آمار تورم را اعلام کرد (اینجا) که بر اساس این گزارش تورم ماهانه خرداد 1401 با 12.2 درصد به بالاترین حد خود از بدو پیدایش رسیده است. علاوه بر تورم ماهانه، تورم نقطه به نقطه 52.5 درصد بالاترین تورم در دو دهه اخیر است. این نرخ تورم به خودی خود نوعی رکورد تاریخی است که باعث افتخار دولت انقلابی شد! البته کارشناسان و حامیان کشور نسبت به این وضعیت به مقامات دولتی هشدار داده بودند اما به توصیه ها و پیشنهادات توجهی نکردند.

اما جالب اینجاست که رسانه های اصولگرا و حامیان دولت انقلابی نه تنها این نرخ تاریخی تورم را نادیده گرفتند، بلکه با سرپوش گذاشتن بر آن به موج حملات خود علیه دولت روحانی ادامه دادند. به نظر می رسد آنها معتقدند با حمله و طرح ادعاهای شیطانی علیه دولت قبل، می توانند افکار و اذهان عمومی را از موضوع فعلی تورم و گرانی منحرف کنند. کارمندان دولت نیز همین رویکرد را در پیش گرفته اند.

به عنوان مثال در آن روزهایی که قیمت دلار و کاهش ارزش پول ملی به رکورد بی سابقه ای رسید و تورم به رقم بی سابقه 53 درصد رسید، کیهان منتقد سرسخت و تخریب کننده برجام در دولت روحانی و حامی بی پروا دولت روحانی بود. دولت انقلابی.وضعیت کشور و مشکلات اقتصادی مردم در یک عنوان بزرگ در صفحه اول «مدیریت و آرامش بازار ارز…» نوشت. کیهان در این گزارش ضمن ادعایی علیه دولت قبل از سیاست دولت اصلی تمجید کرد. این نشان می دهد که مشکلات مردم، واقعیت های جامعه و منافع ملی در صیانت از دولت اصلی برای این طیف اهمیت چندانی ندارد.

اما بد نیست اکنون که دولت انقلابی و جریان اصلی دلیل وضعیت فعلی را مانند دولت قبل مطرح می کنند، نگاهی به میزان تورم در دولت روحانی داشته باشیم. در سال 1392 که روحانی بر جای احمدی نژاد نشست، نرخ تورم افزایش یافت، اما با استقرار عقلانیت و دیپلماسی فعال در سیاست خارجی و رویکرد تعامل و گفت وگو با دنیا، تورم رو به کاهش گذاشت. یکی از ویژگی های دوران روحانی روند کاهشی تورم در چهار سال اول و تک رقمی بودن تورم به ترتیب در سال های 95 و 96 است. (توضیحات بیشتر) ادامه روند نزولی تورم از 32.1 درصد به 8.1 درصد در 5 سال اول این دوره ممکن است ناشی از ثبات نسبی نرخ ارز در این سال ها باشد. همچنین در دوره روحانی بیشترین کاهش تورم در 8 ماهه آغاز به کار دولت ها به ثبت رسیده است (جزئیات بیشتر) که 22 درصد کاهش داشته است. این در حالی است که پس از اعمال تحریم های جدید و محاصره اقتصادی ایران و جهش نرخ ارز، تورم نیز روندی صعودی دارد که نشان دهنده تاثیر رویدادهای سیاسی به ویژه سیاست خارجی بر اقتصاد کشور است.

جدول نرخ تورم در دولت یازدهم و دوازدهم

سوابق تاریخی حکومت انقلابی در فشار معیشتی بر مردم.  کارنامه بعدی دولت اصلی چه خواهد بود؟

اما دولت و دولت کنونی حاکم که از قضا در آن روزها سنگ اندازی می کرد و شبانه روز در مسیر دولت به ویژه مذاکرات هسته ای و اجرای برجام کارشکنی می کرد، اکنون پس از گذشت حدود یک سال از روی کارآمدن دولت است. دولت قبل دلیل وضعیت فعلی!

امروز علاوه بر آقای رئیسی که هجمه خود را به دولت قبل تکرار کرد (اینجا)، یکی از معاونان وی در پاسخ به گلایه یک مرجع تقلید از تورم اخیر گفت: بخشی از تورم مستند به تورم جهانی است، بخشی از آن با توجه به تورم به ارث رسیده از دولت قبل و قسمت سوم به دلیل حذف 4200 تنی است که در مجلس تصویب شد و دولت برای جبران این هزینه ها به ازای هر نفر 300 و 400 هزار تن یارانه پرداخت می کند. این بار سنگینی برای دولت است. “(جزئیات بیشتر)

توجه داشته باشید که به گفته این مسئول، دولت اصلی در این وضعیت تورم نقشی ندارد! حتی یارانه ناچیزی که به مردم می دهد بار بسیار سنگینی بر دوش دولت انقلابی است و اگر مردم از دریافت آن منصرف شوند، دولت آهی آسوده می کشد!

دولت اصلی و دادگاه های رسمی و غیررسمی آن از یک سو سقوط تاج و تخت را مرهون کار دولت انقلابی می دانند اما رکورد تاریخی را به تورم و افزایش قیمت دلار و کاهش ارزش دولت قبل نسبت می دهند. سوال اینجاست که اگر دولت انقلابی به گفته آقای رئیسی با حضور جهادگران و نیروهای بسیجی به این سرعت توانست تاج و تخت را کنترل کند، پس چگونه می تواند تورم را کنترل نکند و با این نیروها و سایرین از رشد فزاینده جلوگیری کند. نیروها و نهادها و ارگانهای هماهنگ با دولت؟قیمت و فشار جان مردم را بگیرید تا مردم را به این قیمت افسارگسیخته نسازید!

البته نتیجه این دورویی و دورویی در برخورد با مشکلات کشور برای مردم روشن است، اما روند به گونه ای است که با آخرین سیاست های اقتصادی دولت، ضریب جینی کاهش می یابد و اختلاف طبقاتی از بین می رود. آنها ناامیدی از آینده و غیره نمی بینند؟ مقامات قضایی و انتظامی رسما اعلام کردند که آمار سرقت ها افزایش یافته است; آیا بعضی ها برای تفریح ​​دزدی می کنند یا برای فقر؟

رئیسی بارها گفته است که من سفره مردم را به خواست بیگانگان نمی بندم و مشکلات را حل می کنیم، اما باید از او بپرسند آیا در این مملکت کسی به دنبال این بوده که چنین گرهی بزند؟ آیا تعامل با دنیا و رفع تحریم ها علیه مردم تحت فشار وسایل معیشتی به استقلال کشور و سفره مردم لطمه می زند یا مردم و کشور را در فقر و محاصره اقتصادی و انزوای بین المللی نگه می دارد. ? آیا ایمان و انفاق باعث تقویت ایمان مردم می شود؟ آیا می توان با دستورات و اقتصاد خیریه کشور را اداره کرد؟ یورویی که از انگلیس گرفتی و تقاضای گاز از عراق، فروش نفت، همه اینها با تلاش دولت انقلاب چند برابر شد و دلارهایش را گرفتی! پس تاثیر این همه پول و ثروت و دلارهای نفتی بر معیشت مردم کجاست؟ به قول آیت الله مکارم شیرازی از مراجع تقلید شیعیان: «این موضوع گرانی با وجود افزایش درآمدهای حاصل از فروش نفت، برای مردم معمایی شده است.» (توضیحات بیشتر)

مجلس می گوید مشکلات کنونی نه به من ربطی دارد و نه به دولت انقلابی که مدام می گوید اینها بانی وضعیت فعلی دولت قبل هستند، اما بالاخره این بازی و فشار بر مردم تا کی ادامه دارد. آخر؟ معیشت و آینده ادامه دارد؟ قرار بود فقط چهار قلم کالا گران شود، اما آیا آقای رئیسی و دیگر مقامات دولتی می‌توانند اقلامی را که در ماه‌های اخیر گران نشده‌اند فهرست کنند؟

بد نیست آقای رئیسی که مدعی ارتباط گسترده با مردم است، در تجمعات اعتراضی بازنشستگان، معلمان و کارگرانی که از طبقه کارگر هستند و تحت فشار شدید جامعه هستند، حضور پیدا کند و ببیند که آنها چه خواهند کرد. خواسته ها هستند. و فشار اقتصادی بسیار زیاد است …

به نظر می رسد بدون احیای برجام و با وجود تداوم تحریم ها و با این سیاست های اقتصادی دولت انقلاب، احتمالا باید منتظر ثبت رکوردهای جدیدی در فشار اقتصادی بر مردم باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید