گسترش فقر در بین مردم و کاهش فروش تجار؛ حکومت انقلابی با مردم چه کرد؟

گسترش فقر در بین مردم و کاهش فروش تجار؛  حکومت انقلابی با مردم چه کرد؟

رئیس سابق اتحادیه روغن موتور و تایر: کاهش قدرت خرید مردم دهک‌های درآمدی پایین‌تر را به سمت خرید لاستیک‌های دست دوم سوق داده و جان و مال را به دلیل فرسودگی به خطر انداخته است. 50 درصد مردم سعی می کنند با همان لباس های قدیمی زندگی کنند و واقعاً نمی توانند لباس های نو بخرند.

هیرش سعیدیان – اخیراً در پاسخ به تماس خبرنگاران، برخی از روسای اتحادیه و صنف اعلام کردند که تشکل های صنفی در بیان نظرات و گفتگو با رسانه ها محدودیت هایی را برای آنها قائل شده است، ظاهراً این سازمان از آنها خواسته است که فقط با آنها مصاحبه کنند. هماهنگی این تشکل بر خلاف گذشته، همچنین برخی از روسای اتحادیه با ارائه تصویری اغراق آمیز از موقعیت عالی صنف خود، این گمانه را دامن زد که دولت تنها برای اغراق و سفیدپوشی و نادیده گرفتن کاستی ها، آنها را تحت فشار قرار می دهد. رؤسای سابق اتحادیه ها و دیگر اعضای برجسته اتحادیه در مذاکرات شرکت می کنند، اما آزادانه تر.

جواد درودیان، فعال صنعت پوشاک و رئیس سابق اتحادیه خیاطان به آفتاب نیوز می گوید: در گذشته زمانی که برخی پیراهن می خریدند، یقه تعویضی را هم سفارش می کردند تا در صورت ناپدید شدن یقه اصلی، یقه آن را جایگزین کنند، اما اکنون. چنین گزینه ای در دسترس نیست.» وجود ندارد، به دلیل کاهش قدرت خرید مردم و شیوع فقر، به نظر می رسد فروش صنف حدود 40 تا 50 درصد کاهش یافته است. مردم در تلاش هستند تا در همان لباس‌های قدیمی و واقعاً توان خرید لباس‌های نو را ندارند.

وی افزود: پس از افزایش قیمت ارز، واردات بسیاری از کالاهای پوشاک با رکود مواجه شد، چرا که گرانی ارز و کاهش قدرت خرید مردم، توجیه اقتصادی واردات را کاهش داد، کاهش واردات این امید را در جامعه زنده کرد. دل تولیدکنندگان داخلی پوشاک که احتمال افزایش فروششان وجود دارد، با این همه گرانی مواد اولیه، اجاره بها و سایر هزینه ها، در کنار کاهش شدید قدرت خرید مردم، این امیدها را بر باد داد.

عباس سماواتی، رئیس سابق اتحادیه لاستیک و روغن خودرو نیز به آفتاب نیوز گفت: قیمت خودروی پراید 8 میلیون تومان بوده و اکنون به گفته برخی منابع قیمت آن به 300 میلیون تومان رسیده است و هزینه سرویس دهی شده است. و قطعات خودرو بر این اساس و خدمات نیز افزایش یافته است. اما ظاهرا قدرت خرید مردم همگام با افزایش قیمت افزایش نیافته است، در این میان برخی از دهک های کم درآمد مجبور به خرید لاستیک های دست دوم هستند، اقدامی که با فرسودگی این لاستیک ها می تواند خطر جانی و مالی را برای آنها به همراه داشته باشد. .

وی همچنین گفت: حداقل قیمت تعویض روغن خودرو با فیلتر و سایر مشکلات به 500 تا 600 هزار تومان رسیده است، طبیعتاً با افزایش قیمت، تقلب نیز افزایش یافته است. افرادی که روغن کارکرده را بازیافت می کنند، اگر خیلی وظیفه شناس باشند، موادی به آن اضافه می کنند که باعث افزایش کیفیت روغن بازیافتی می شود، اما خیلی ها همان روغن بازیافتی را در مارک های تقلبی با سود بالا می فروشند، این نیز آسیب جدی به موتور وارد می کند. واردات خودرو و قطعات آن.

محمد سلیمانی رئیس اتحادیه نانوایان سنگکی در پاسخ به آفتاب نیوز گفت: اظهارات یکی از مسئولان مبنی بر تلف شدن روزانه 50 میلیون قرص نان، علیرغم وجود موضوعات مختلف در این زمینه، شبهاتی را ایجاد کرده است. برخی از اعضای صنف ما هنوز سهمیه آرد خود را دریافت نکرده اند. برخی از مردم همچنان اصرار به پرداخت نقدی در ازای دریافت نان دارند، اتباع خارجی به ویژه بسیاری از شهروندان افغانستانی که اصلا کارت بانکی ندارند، برخی از دستگاه های نصب شده در نانوایی ها نیز با مشکلاتی از جمله آویز مواجه هستند، کلی این مشکلات باید در نظر گرفته شود و یک ارزیابی دقیق تری باید با ارجاع به آنها ارائه شود.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اتهام فروش آرد آراد به نانوایی ها گفت: آرد استفاده شده در نان سنگکی 12 درصد آرد است و برای صنایع غذایی مفید نیست. اما به طور کلی نانوایان با توجه به اینکه علاقه مردم به نان زیاد شده است تا دیروقت به پخت نان ادامه می دهند و شاطر وقتی مردم را ایستاده ببیند قطعا به عرضه نان ادامه می دهد. در حال حاضر قیمت بسیاری از حبوبات، حبوبات و محصولاتی مانند ماکارونی افزایش یافته است و به نظر می رسد این افزایش قیمت و کاهش قدرت خرید مردم، تمایل آنها به نان را افزایش داده است، در واقع با افزایش قیمت نان، تمایل به نان افزایش یافته است. همچنین سهمیه 20 درصدی نان های صنعتی و لذیذ حذف شد و قیمت این طیف از نان ها نیز افزایش یافت که بر استقبال بیشتر مردم از نان های سنتی تأثیر گذاشت.

دیدگاهتان را بنویسید