تاکید رئیس جمهور و مسئولان بر محاکمه و مجازات/ اگر گسترش فقر، افزایش تورم، کاهش ارزش ریال و فقیرتر کردن مردم کار شورشیان است، همه را اعدام کنید!

تاکید رئیس جمهور و مسئولان بر محاکمه و مجازات/ اگر گسترش فقر، افزایش تورم، کاهش ارزش ریال و فقیرتر کردن مردم کار شورشیان است، همه را اعدام کنید!

گفته می شود با درخواست خانواده شهدای امنیت، رسیدگی به جنایت و صدور حکم برای متهمانی که به اتهام اغتشاش و اخلال در نظم عمومی و… از سوی مقام قضایی به اعدام محکوم شده بودند، انجام شد. خارج از وقت معمول و به سرعت.و حکم اعدام یکی از آنها به نام محسن شهری اجرا شد. اما بسیاری از مردم نیز از قوه قضائیه انتظار دارند که در برخورد با مفسدان اقتصادی و مفسدان قوه مجریه کشور با همان قوه برخورد کند، افرادی که مانند توپ از یک سازمان و مرجع به سمت وزارت کشور و نهاد دیگر می چرخند و هرگز نداشته اند. قدرت سرکوب وجود نداشتند یا دیده نشدند!

خبر اعدام محسن شکاری که به اتهام محارب از سوی دادگاه به مجازات رسید بسیاری از مردم، محافل سیاسی و خبری، منتقدان و معترضان را در شوک فرو برد.

تاکید رئیس جمهور و مسئولان بر محاکمه و مجازات/ اگر گسترش فقر، افزایش تورم، کاهش ارزش ریال و فقیر شدن مردم کار یاغیان است، همه را اعدام کنید! عده ای هم خوشحالند که این می تواند درس عبرتی برای بقیه افراد خط محسن شهری باشد و آنها را از اقدامات خشونت آمیز در اعتراضات باز دارد، رفتار پشیمانانه از خود نشان دهد و آرامش را به جامعه بازگرداند.

بررسی اتهام و تعیین حکم و اجرای آن در حیطه تخصص نگارنده نیست و مایل به ورود به جزئیات آن نیستیم، بلکه نگاهی دقیق به عواقب سنگین این عمل که برخی آن را اقتدار و قدرت می نامند. قوه قضائیه وظیفه مطبوعات است می دانیم که اگر خدا داده باشد «آب به آسیاب دشمن» تلقی نمی شود.

اگر با برخی از معترضان کنونی جامعه در کوچه ها، خیابان ها و محافل خصوصی و عمومی صحبت کنید و با آنها در هر سن و رده ای صحبت کنید، بیش از همه متوجه می شوید که علی رغم تبلیغات و مهندسی معکوس در تصویرسازی شعار اعتراضی، آنها به دنبال برهنگی و سرنگونی حکومت و فروپاشی دولت نیستند.

حداقل من به عنوان خالق این چند جمله نتوانسته ام چیزی برای اثبات این ادعا پیدا کنم.

از سوی دیگر، بسیاری از آنها از ابتدای این ناآرامی ها، از نحوه برخورد پلیس با افراد بی حجاب، دستگیری و مجازات آنها تا برخورد خشونت آمیز و بی احترامی برخی از افسران پلیس و نیروهای امنیتی انتقاد کرده اند. با معترضان، به گواه شاهدان عینی و فیلم ها و تصاویر موجود، شکی نیست که داشته اند.

در بسیاری از این عکس ها و فیلم ها مشاهده می شود که نیروهای امنیتی که مسئولیت کنترل، امنیت و آرامش را بر عهده دارند با برخی افراد حاضر در عکس ها که هیچ گونه تماس فیزیکی و مسلحانه ای ندارند، خشونت می کنند.

مطمئناً بسیاری از فیلم ها به طور کامل اکران نشده اند و ممکن است شامل آشوبگرانی باشد که کارشان شعله ور کردن خشم معترضان و تشدید رفتار خشونت آمیز و ایجاد بی نظمی برای برهم زدن نظم عمومی و متعاقب آن، جلال بد برای ماموران امنیتی و مردم است. پلیس، بنابراین از اجرای همه گزینه ها دست نمی کشد.

افراد ذی ربط در نیروی انتظامی از همان آغاز ناآرامی ها می توانستند شجاعانه با عواقب افشای و تشریح برخی از ایرادات در میان مردم حاضر و صحبت صریح و شفاف با توده های معترض مواجه شوند که چرا باید از این رویه و منکر پرهیز کنند. و عدم رویارویی با واقعیت، مورد اصرار بسیاری، پنهان و غیر قابل توضیح باقی ماند.

اقدامی که می توانست خیلی زودتر از این گستره همه جانبه آشوب انجام شود، این روزها در آتش خشم آبی است که جنجالی فراتر از تصور را به پا کرده است.

بسیاری از معترضانی که قبلاً نام بردیم سؤالاتی دارند که اکنون و پس از اعدام محسن شکاری همچنان بی پاسخ مانده است.

آیا اجرای حکم اعدام در شرایط کنونی می تواند بازدارنده دقیق و مناسبی باشد؟

چرا از شیادان و دزدان و جاعلان و رانت خواران و نجیب زادگانی که رزق و روزی و نانشان در خون مردم است انتقام نمی گیرد تا آبروی او برای دیگر مفسدان مشهود و هولناک باشد؟

چرا هنوز هم افرادی با کارنامه سیاه، کارنامه کور و ناکارآمد در بدنه دولت در کارهای سیاسی خود استفاده می شوند و بر حضور خود به عنوان چهره های سیاسی تاکید می کنند؟

چرا با وجود ادعای رئیس مجلس در این ناآرامی ها به صدای معترضان گوش ندادند و در حال حاضر نیز پاسخ موثری نداشتند و ندارند؟

اساساً چرا صدای معترضان شنیده نمی شود؟

چرا بسیاری از عناصر و خواص با مسئولیت‌های تأثیرگذار، با پیوستن به معترضان با اغتشاشگران، همواره بر معترضان خط‌مشی می‌کشند و بر لجاجت آنان پافشاری می‌کنند و با توسل به نظرات آنان به تحریک آنان ادامه می‌دهند؟

چرا هیچ یک از مسئولان و ارکان و خواص نزدیک به نظام و دارای مسئولیت مهم از وضعیت گرانی طلا، ارز و کوچک شدن توده مردم و وضعیت گرانی و تورم و کشتار اقتصادی مردم صحبت نمی کنند؟

آیا مسئولان اقتصادی و بانکی به سیاستمداران تاثیرگذار در شرایط فعلی مردم واقعا از شرایط اقتصادی و سقوط ارزش پول ملی آگاه هستند؟

ابراهیم رئیسی روز گذشته در جمع خانواده شهدای حافظ امنیت تاکید کرد: فضاسازی ها تمام می شود و دروغ از بین می رود و قانون باقی می ماند و در پاسخ به مطالبه خانواده شهدا بر شناسایی و محاکمه تاکید کرد. و مجازات شورشیان و شهدای نیروهای امنیتی با قاطعیت از سوی دستگاه های ذیربط پیگیری خواهد شد.

از سوی دیگر همزمان با اعدام محسن شکاری، سیداحمد خاتمی، امام موقت تهران گفت: اقتدار نظام سیاسی نباید به دست چند اغتشاشگر بیفتد.

اغتشاشگران از تهدید به ناامن کردن فضا برای زنان محجبه و عمامه دار رفتند و اگر حضور مردم و عزم قوه قضائیه نبود این پیروان رضاخان و داعش دست به هر جنایتی می زدند.

ممنون از قاطعیت دستگاه قضایی که این روزها اولین یاغی را به پای چوبه دار می فرستد تا بدانند در این کشور قانون حاکم است.

ما نیز با نظر رئیس جمهور و آقای خاتمی در خصوص اجرای احکام و بازگشت آرامش به جامعه موافقیم، حتی تاکید می کنیم که اگر عامل بحران اقتصادی کنونی، نابسامانی، فروپاشی خانواده و اقتصاد است. مشکلات عدم ارتباط مؤثر با دنیا، سرزمین و هر چیز دیگری پدیده ای که امروز زندگی مردم ایران را به این شرایط سخت و دشوار رسانده است، صدها معترض و یاغی هستند، لطفاً همه آنها را دستگیر و اعدام کنید. شاید مردم بتوانند در سایه صلح و اتحاد با حضور اقوام با مسئولیت های بزرگ در هیئت حاکمه زندگی کنند. اعم از دولت و قوه قضائیه و بویژه نمایندگان فهیم مجلس عمری پر از لطف دارند.

تاکید رئیس جمهور و مسئولان بر محاکمه و مجازات/ اگر گسترش فقر، افزایش تورم، کاهش ارزش ریال و فقیر شدن مردم کار یاغیان است، همه را اعدام کنید! ذکر این نکته ضروری است. به قصد کشتار مردم و ایجاد رعب و وحشت و سلب آزادی و امنیت مردم و ایجاد ناامنی در آن محیط و 2- سرپیچی از افسر بسیجی در حین انجام وظایف با استفاده از سلاح و ایجاد جراحت عمدی به اعدام محکوم و به دار آویخته شد. حکم اجرا شد.

نگاهی به برخی از واکنش های بین المللی به اعدام محسن شکاری خالی از لطف نیست:

روز پنجشنبه وزارت امور خارجه آلمان در اعتراض به اعدام محسن شکاری سفیر ایران در برلین را احضار کرد.

همچنین فرانک والتر اشتاین مایر، رئیس جمهور آلمان در دیدار با جمعی از شهروندان ایرانی الاصل، برخورد با معترضان در ایران را محکوم کرد و اظهار داشت: سرکوب اعتراضات اخیر حائز اهمیت است. توسط کارشناسان ثبت شده تا مسببان آن به دست عدالت سپرده شوند.»

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت که کشورش همراه با کانادا، متعهد به تحمیل هزینه‌ها به عاملان نقض حقوق بشر در ایران خواهند بود.

ساعاتی پیش آمریکا و کانادا در بیانیه ای مشترک اعلام کردند که هر دو کشور در حمایت از مردم ایران متحد هستند.

البته مشخص نیست که سیاست آمریکا در ادامه تحریم‌ها چگونه می‌تواند برای ملت ایران مناسب و خوب باشد، در حالی که بسیاری از این تحریم‌ها دقیقاً برای رفاه و آسایش مردم است!

همچنین گزارش ها حاکی از آن است که وزرای خارجه 27 کشور عضو اتحادیه اروپا می خواهند دوشنبه آینده در بروکسل درباره اقدامات تنبیهی جدید علیه تهران تصمیم گیری کنند. انتظار می رود 20 مقام و نهاد دولتی ایران مرتبط با خشونت علیه تظاهرکنندگان در ایران مشمول این تحریم ها شوند. ادعا می شود که دارایی های این افراد توقیف و از ورود آنها به اتحادیه اروپا جلوگیری می شود.

از سوی دیگر، ولکر ترک، کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد در نشست خبری در ژنو با اشاره به اعدام محسن شکاری در ایران گفت: روندی که دولت ایران در پیش گرفته بسیار نگران کننده است.

همچنین وزارت خارجه انگلیس از تحریم 10 مقام قضایی مرتبط با زندان های ایران به بهانه نقض حقوق بشر در دادسرا و صدور احکام “هولناک” علیه دستگیرشدگان در جریان ناآرامی های ایران خبر داد.

کانادا همچنین اعلام کرد که 67 فرد و 9 موسسه را در کشورهای مختلف از جمله اعضای قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران و سازمان زندان های ایران را به دلیل آنچه نقض حقوق بشر خوانده است، تحریم کرده است.

سرانجام جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، روز جمعه 27 آذرماه اعلام کرد که در گفتگو با حسین امیرعبدالخیان، وزیر امور خارجه ایران، مواضع اتحادیه اروپا در مورد لزوم توقف سرکوب و اعدام معترضان را به وی ابلاغ کرده است. و همچنین حمایت از روسیه این مقام سیاست خارجی اتحادیه اروپا در توییتی نوشت: با (حسین) امیر عبدالخیان درباره چند موضوع از جمله اعدام محسن شکاری صحبت کردم.

دیدگاهتان را بنویسید