مردم فقیرتر می شوند و تورم تک رقمی نمی شود

مردم فقیرتر می شوند و تورم تک رقمی نمی شود

روز جدید بر اساس گزارش اتاق بازرگانی تهران، تورم کشورمان در فروردین و اردیبهشت 1401، 16 برابر تورم عربستان سعودی، 6.7 برابر عراق و 2.7 برابر تورم پاکستان بوده است. برخی ارزیابی های اقتصادی از جمله ارزیابی مندرج در بیانیه 61 اقتصاددان کشور نشان می دهد که ادامه سیاست های موجود دولت ممکن است تورم را در ماه های آینده افزایش دهد و در صورت عدم اتخاذ تدابیر مناسب، احتمالا آن را برگردانید. به نرخ سه رقمی

آذر منصوری، فعال سیاسی اصلاح طلب در یادداشتی نوشت: دولت سیزدهم که با ورودش در سال 1400 یکنواختی کامل حکمرانی را در ایران به ارمغان آورد، فهرستی از وعده های انتخاباتی را به عرصه بلامنازع سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران ارائه کرد. محور اصلی این شعارها حل مشکلات معیشتی مردم بود که با توجه به شعارها و برنامه های مهم اقتصادی که دولت در چند محور اعلام کرد کاهش تورم، «اصلاح نظام حکمرانی و مدیریت و اجرای طرح های مهم اقتصادی» یک میلیون شغل در سال»، «ساخت سالانه یک میلیون خانه»، «مرتبط نکردن اقتصاد کشور به سیاست خارجی» و… مورد توجه قرار گرفت. متاسفانه دولت به هیچ یک از این وعده ها عمل نکرد و این وعده ها همچنان پابرجاست. در این مقاله به اجرای وعده سیزدهمین نخست وزیر در حوزه کاهش تورم (به عنوان یکی از مهمترین وعده ها و یکی از مهمترین مطالبات مردم) می پردازم.

۱) کاهش نرخ تورم یکی از شعارهای دولت آقای رئیسی است و در این دولت قرار بود در سال های بعد نرخ تورم را ابتدا به نصف و سپس تک رقمی کاهش دهند. اکنون که یک سال از عمر این دولت می گذرد، متاسفانه نرخ تورم به دلایل مختلفی از جمله تعدیل نابهنگام و نامناسب قیمت ها، عدم کنترل نقدینگی، محقق نشدن توافق برجام، ضعف مدیریت اقتصادی دولت، افزایش نرخ تورم افزایش یافته است. تورم جهانی، تهاجم نظامی روسیه به اوکراین و در نتیجه ما در حال افزایش قیمت برخی کالاها و خدمات هستیم. بر اساس آمار رسمی، تورم نقطه به نقطه در خرداد 1401، 52.5 درصد و در تیرماه امسال به 54 درصد رسیده است. همچنین در تیرماه امسال تورم سالانه در مناطق شهری به 40 درصد و در مناطق روستایی 43.2 درصد افزایش یافت، در حالی که تورم سالانه در پایان تیرماه 1397 تا 1397 به ترتیب 34.8، 36.4 و 36.4 بوده است. 40.5 یعنی به هر حال و با هر شاخصی که محاسبه شود تورم در دولت یکساله آقای رئیسی افزایش پیدا کرده است اما این آمار و ارقام به چه دردی می خورد؟

2) به این معنی که خانوارهای کشور به طور متوسط ​​52.9 و نیم درصد بیشتر از خرداد 1400 برای خرید یکسری کالاها و خدمات هزینه کردند، نرخ تورم خرداد 1401 نیز رکوردی را در بین نرخ تورم ماهانه کشور پس از انقلاب و این تعداد در یک ماه به 12.2 درصد می رسد. واضح است که منبع اصلی تورم در کشور کسری بودجه و افزایش نامتناسب نقدینگی نسبت به تولید ناخالص داخلی است. اما در برنامه های دولت از همان ابتدا این تناقض وجود دارد که چگونه از یک سو شعار مبارزه با تورم داده می شود و از سوی دیگر کلان پروژه هایی مانند ساخت و ساز میلیونی خانه که تجربه آن را ثابت کرده است. ، برای تامین منابع باعث کسری بودجه هنگفت و افزایش اجتناب ناپذیر نقدینگی می شود و چاپ پول توسط دولت و در برنامه های دولت گنجانده شده است. این در حالی است که میانگین افزایش دستمزد همواره به مراتب کمتر از تورم تغییر کرده است و ناگفته نماند که نتیجه این معادله افزایش فقر، کاهش مداوم قدرت خرید و کوچک شدن توده‌های مردم ایران است. طبقات فقیر و متوسط ​​کشور

3) بر اساس گزارش اتاق بازرگانی تهران، تورم کشورمان در فروردین و اردیبهشت 1401، 16 برابر تورم عربستان سعودی، 6.7 برابر تورم عراق و 2.7 برابر تورم پاکستان بوده است. برخی ارزیابی های اقتصادی از جمله ارزیابی مندرج در بیانیه 61 اقتصاددان کشور نشان می دهد که ادامه سیاست های موجود دولت ممکن است تورم را در ماه های آینده افزایش دهد و در صورت عدم اتخاذ تدابیر مناسب، احتمالا آن را برگردانید. به نرخ سه رقمی بدیهی است تداوم تورم بالا بیش از هرکسی اقشار ضعیف و کم برخوردار را تحت تاثیر قرار خواهد داد و برخلاف ادعاها و وعده های دولت، فقیر شدن همه را در پی خواهد داشت. بنابراین در یک سالی که از دولت سیزدهم می گذرد، نه تنها وعده تک رقمی شدن تورم محقق نشد، بلکه اقشار متوسط ​​و ضعیف جامعه نیز فقیرتر از گذشته شده اند.

دیدگاهتان را بنویسید