حذف مواد غذایی بیشتر از سبدهای خانوار/نوسانات دلار مردم را فقیرتر می کند

یک کارشناس اقتصادی گفت: دلار به گونه ای در اقشار اقتصادی کشور نفوذ کرده است که مردم برای خرید آنچه برای سفره هایشان نیاز دارند باید منتظر کاهش قیمت آن باشند و در غیر این صورت امکان حذف اکثر مواد غذایی از سبد وجود دارد. خانواده ها قطعی است.»

تاثیر افزایش ارزش دلار بر پرتفوی خانوارها

اقتصاد 24 – مریم بهنام راد – شاید بارها شنیده باشید که سبد معیشت مردم رو به کاهش است، اما مواجهه با این واقعیت آنقدر تلخ و سخت است که با تصور ادامه این وضعیت در سال آینده، نگرانی های جدیدی برای حفظ سلامت مردم ایجاد می شود. مردم کم است درآمد و معدل جامعه وارد شده است.

بانک جهانی اخیراً فهرستی از 10 کشور برتری که به دلیل تورم دچار بحران امنیت غذایی هستند منتشر کرده است و ایران در رتبه هفتم این فهرست قرار گرفته است. در حالی که تورم مواد غذایی در بسیاری از کشورها به شدت افزایش یافته است، طبق آمار بانک جهانی، در ایران این تورم به بحران امنیت غذایی رسیده است.

این در حالی است که گزارش های مرکز آمار ایران نشان می دهد قیمت برخی از محصولات غذایی در آبان ماه امسال نسبت به سال گذشته بیش از 100 درصد افزایش یافته است، بنابراین زنگ خطر بحران امنیت غذایی به دلیل گرانی محصولات غذایی به صدا درآمده است. در کشور ما.

خط فقر در ایران و جمعیت زیر خط فقر موضوعی است که این روزها در بین کارشناسان و صاحب نظران مطرح است و نتایج هر یک از این بحث ها نشان می دهد که مردم هر روز بر سیل افراد زیر خط فقر اضافه می کنند. .

بر اساس آمارهای رسمی منتشر شده، در سال 57 حدود 20 درصد جمعیت ایران زیر خط فقر بودند، اما این آمار در سال های بعد شروع به افزایش کرد و بر اساس آخرین گزارش مرکز آمار، در سال 1400 جمعیت خط فقر به حدود 52 درصد رسید و جمعیت زیر خط فقر امسال به 60 درصد جامعه رسید.

البته مهاجرت جمعیت زیادی از مردم زیر خط فقر تبعات جدی دارد و کارشناسان نسبت به خطر سوء تغذیه برای ایرانیان با توجه به شرایط اقتصادی کشور هشدار می دهند.
کاهش قیمت مواد غذایی در مقایسه با تورم آنها ناچیز است

اخیراً مرکز آمار ایران اعلام کرده است که نرخ تورم نقطه‌ای در آذرماه 1401 به 48.5 درصد و نرخ تورم نقطه‌ای دی ماه 1401 نسبت به ماه قبل 0.4 واحد درصد افزایش یافته است.

البته داده های مرکز آمار ایران از شاخص بهای مصرف کننده (تورم) تا پایان آذرماه حکایت از کاهش 0.1 درصدی تورم خوراکی ها و آشامیدنی ها دارد و مربوط به کاهش قیمت اکثر اقلام خوراکی است. شامل 2.9٪ گوشت ارزان تر.

اما آنچه باید مورد توجه قرار گیرد این است که روند قیمت مواد غذایی ادامه دارد و دامنه تغییرات نرخ تورم سالانه آذرماه 1401 برای دهک های مختلف از 42.5 درصد برای دهک دهم به 51.7 درصد برای دهک اول و دوباره برای دهک های مختلف است. دهک های ضعیف جامعه بیشترین بار تورمی بالای 51 درصد را متحمل می شود و در واقع کاهش حاشیه ای قیمت مواد غذایی در شرایط تورم ایجاد شده در این گروه بسیار ناچیز و کم است.
تاثیر نوسانات قیمت دلار بر محصولات غذایی شدید است

تورم خوراکی

آلبرت بگزیان کارشناس مسائل اقتصادی در گفتگو با اقتصاد 24 گفت: گرانی مواد غذایی پس از گرانی دلار نگرانی جدی برای معیشت و امنیت غذایی مردم است. به نظر می رسد تعیین قیمت و میزان خرید مواد غذایی توسط مردم با ارزش دلار سنجیده می شود تا ریال.

وی می گوید: امروزه مردم به ویژه دهک های فقیر و متوسط ​​جامعه نمی توانند برای غذاهای بسیار کم و ساده هزینه کنند زیرا عامل موثر بر تورم مواد غذایی قیمت ارز و نرخ سوداگرانه در بازار دلار است.

بزیان بیان کرد: درآمد ثابت کارگران به دلیل افزایش تورم باعث ایجاد کمبود مواد غذایی در سبد خانوار شده است و این نه تنها به معنای گرانی است، بلکه به معنای حذف مواد غذایی از سبد معیشت مردم و تهدید جدی امنیت غذایی مردم است. .

به گفته این کارشناس اقتصادی، افزایش قیمت دلار ناشی از واردات اقلامی مانند مواد اولیه و سایر مواد مورد نیاز خوراک مردم را تحت تاثیر قرار داده و تورم را در این بازار به میزان قابل توجهی افزایش می دهد.

بزیان در پاسخ به این سوال اقتصاد 24 مبنی بر اینکه با توجه به سبد غذایی آبان که 5 میلیون و 359 هزار تومان اعلام شد، پیش بینی می شود عرضه به توده های مردم تا پایان سال چگونه ادامه داشته باشد؟ وی گفت: حذف اقلام غذایی از سبد خانوارها از ابتدای سال شتاب بیشتری گرفته است و تا زمانی که این روند با سیاست های موثر و ضد تورم مهار نشود، احتمال خروج بیشتر مواد غذایی و کالاهای ضروری از سبد خانوارها افزایش می یابد.

وی تاکید کرد: امروز مردم نگران معیشت خود هستند و از همه مهمتر به وعده های دولت برای کنترل و تثبیت قیمت ها بی اعتمادی وجود دارد. این امر می تواند اقتصاد و معیشت مردم را به شدت تخریب کند.

دیدگاهتان را بنویسید