داستانی تلخ اما واقعی؛ حذف اجباری محصولات و مواد غذایی از سبدهای خانگی!

داستانی تلخ اما واقعی؛  حذف اجباری محصولات و مواد غذایی از سبدهای خانگی!

روز جدید : آخرین گزارش مرکز آمار حاکی از آن است که افت شدید قدرت خرید مردم باعث کوچک شدن سفره خانواده در حالی که دستمزدها تغییر نکرده است.

: از ابتدای سال تا کنون قیمت مواد غذایی به قدری افزایش یافته که در اکثر موارد لازم بود هر محصول و خوراکی از سبد خانوار حذف شود.

تامین اقلام سفره مردم از ضروریات اولیه است که نباید به دغدغه تبدیل شود، گرانی و افزایش روزانه قیمت ها نه تنها زندگی را برای مردم سخت می کند بلکه خرید و امرار معاش را برای آنها سخت می کند. مهم این است که با توجه به شرایط اقتصادی مردم، غذا گران می شود؟!

تامین ارز برای فعالان این صنایع برای خرید مواد اولیه دام و طیور و واردات برخی محصولات و مواد اولیه برای تولید در صنایع غذایی کشور همچنان دشوار است، بنابراین پیش بینی قیمت مواد غذایی بسیار دشوار است. و کالاهای اساسی در اواسط سال جاری.

این در حالی است که قیمت مواد غذایی هر ماه نسبت به ماه قبل گران می شود. شاید از ابتدای سال در برخی ماه ها نرخ تورم اندکی کاهش داشته باشد اما وضعیت قیمت مواد غذایی همچنان بحرانی است.

کارشناسان نیز بر همین عقیده اند، حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی باعث کاهش سرعت قاچاق کالاهای اساسی به خارج از کشور شد، اما از سوی دیگر با افزایش ناگهانی قیمت ها در بخش تولیدی، تقاضا به شدت کاهش یافته است. به این واقعیت که توانایی مالی مردم از قیمت های بالا عقب است.

مرکز آمار ایران در ماه جاری گزارشی از میانگین قیمت اقلام خوراکی منتخب در مناطق شهری منتشر کرد که نشان داد تورم نقطه ای 12 ماده غذایی به بیش از 100 درصد رسیده است.

بر اساس آخرین گزارش مرکز آمار در مورد تورم محصول اصلی، این گزارش داستان غم انگیز اما واقعی کاهش شدید ثروت خانوار را بیان می کند. موضوعی که در طول یک سال گذشته بارها مورد توجه قرار گرفته اما تاکنون برنامه ای از سوی دولت برای کندی این روند تدوین و اجرا نشده است.

در حالی که هزینه خرید بسیاری از کالاها دو یا سه برابر شده است، دستمزدها آنچنان تغییر نکرده است و این باعث کاهش شدید قدرت خرید مردم در یک سال گذشته شده است.

گزارش مرکز آمار از تورم مرداد ماه 1401 نشان می دهد که این شاخص در گروه مواد غذایی نسبت به ماه مشابه سال قبل 81.2 درصد افزایش داشته است. تورم ماهانه و سالانه محصولات غذایی به ترتیب 1.4 و 57.4 درصد است.

نرخ تورم نقطه ای در مرداد 1401 به 2/52 درصد رسید. این بدان معناست که خانوارهای کشور به طور متوسط ​​52.2 درصد بیشتر از مرداد 1400 برای خرید همان مجموعه کالاها و خدمات هزینه کرده اند.

حذف یارانه برخی از محصولات غذایی منجر به جهش قیمت ها در ماه جاری و افزایش تورم از این کانال شده است.امروزه فعالان و صاحبان صنایع غذایی هر کدام از افت بیش از 50 درصدی فروش صنایع غذایی خبر می دهند و معتقدند که تقاضا وضعیت محصولات غیرانسانی به نصف رسیده است.
لوبیا

با افزایش بیش از 120 درصدی قیمت حبوبات در ماه های اخیر، در آخرین لیست قیمت سازمان میادین میوه و تره بار، نرخ بسته بندی و نوع شرکتی این محصولات نیز تغییر کرده است.

تغییر قیمت هر کیلوگرم حبوبات تنها در یک ماه باعث کاهش تقاضا برای کالا شد. بر اساس گزارش مرکز آمار، بیشترین رشد ماهانه قیمت محصولات حبوبات با ۷.۳ درصد در حبوبات بوده است. بنابراین انواع عمده لوبیا قرمز و لوبیا سیاه نیز به ترتیب 16 و 15 هزار تومان افزایش قیمت داشته اند.
کره

آمارهای رسمی منتشر شده از سوی دولت حاکی از آن است که قیمت روغن مایع 327.5 درصد، روغن نباتی جامد 285.8 درصد افزایش یافته و در بین سایر کالاها در ماه های اخیر رکورددار است. این در حالی است که در خردادماه امسال علیرضا شرفی، مدیرعامل شرکت تعاونی فرآوری روغن و دانه های روغنی گفته بود که افزایش قیمت این محصول باعث کاهش 30 تا 40 درصدی تقاضا برای خرید روغن شده است.

برنج

بنابراین بررسی قیمت ها در بازار نشان می دهد که بازار برنج ایران دیگر جایی برای اقشار ضعیف و بخش بزرگی از طبقه متوسط ​​جامعه ندارد. برنج ایرانی ممتاز در این مدت 188.4 درصد و برنج ممتاز خارجی 56.5 درصد افزایش داشته است. البته به گفته فعالان صنفی، تقاضای برنج در سال جاری بیش از 40 درصد کاهش یافته است.
گوشت

قیمت گوشت گوسفند 36.8 درصد، گوشت گاو و گوساله 51.1 درصد و مرغ 103.7 درصد افزایش یافت.

در همین حال، به گفته مهدی میرزا امین، یکی از اعضای هیئت مدیره اتحادیه تهیه و توزیع گوشت گاو؛ میزان گوشت خریداری شده توسط مصرف کنندگان قابل توجه نیست و خرید در شهریور ماه نسبت به ماه گذشته بین 15 تا 20 درصد کاهش داشته و این کاهش مصرف نسبت به سال گذشته 100 درصد کاهش داشته است.
محصولات لبنی

از ابتدای سال و همزمان با افزایش بیش از 100 درصدی قیمت لبنیات، میراسلام تیموری، رئیس هیات مدیره انجمن صنایع لبنی، از کاهش مصرف این محصولات خبر داد. 15 تا 20 درصد در کشور پس از افزایش قیمت لبنیات پس از اصلاحیه یارانه کالاهای اساسی.
کاهش شدید خرید میوه توسط مردم

از سوی دیگر بررسی های میدانی نشان می دهد که قیمت انواع میوه در بازار به دلیل تعداد و تنوع زیاد همچنان گران بوده و روز به روز بر قیمت آنها افزوده می شود.

کاهش سهم میوه در سبد خانوارها در این فصل به ارزان ترین میوه ها نیز رسید. امسال خوردن میوه های خوش رنگ و لذیذ تنبستان برای همه خانوارها مقدور نبود و اکثر مردم قادر به مصرف آن نبودند.

پیش از این اسدالله کارگر، رئیس اتحادیه میوه و تره بار تهران گفته بود؛ با توجه به فراوانی و تنوع میوه ها در این فصل قیمت بالایی پیش بینی نمی شود، اما باید فرض کرد که گرانی سایر محصولات بر قیمت نهایی میوه ها تاثیرگذار بوده و این محصولات نیز در افزایش قیمت دخیل هستند.

دیدگاهتان را بنویسید