مردم روز به روز فقیرتر می شوند/ دولت از مردم دزدی می کند

مردم روز به روز فقیرتر می شوند/ دولت از مردم دزدی می کند

روز جدید محمود حنصاری رئیس اتاق بازرگانی تهران گفت: در 40 سال گذشته همواره کسری بودجه داشته ایم که یکی از مهم ترین عوامل در اقتصاد کشور است. درآمد کمتر از هزینه بود.» اگر این اتفاق برای یک شرکت یا یک خانوار بیفتد، شرکت ورشکست می شود و خانوار بی خانمان می ماند، اما دولت ها با کمبود منابع مواجه می شوند و مردم روز به روز فقیرتر می شوند.

محمود حنصاری افزود: در 40 سال گذشته همواره کسری بودجه داشته ایم که یکی از عوامل مهم در اقتصاد کشور است یعنی. درآمد کمتر از هزینه بود.» اگر این اتفاق برای یک شرکت یا یک خانوار بیفتد، شرکت ورشکست می شود و خانوار بی خانمان می ماند، اما دولت ها با کمبود منابع مواجه می شوند و مردم روز به روز فقیرتر می شوند.

رئیس اتاق بازرگانی تهران ادامه داد: کسری بودجه به این معناست که با چاپ پول می خواهیم کسری را تامین کنیم یعنی سطح عمومی قیمت ها را بالا ببریم و جیب مردم را زیر و رو کنیم.

حنصاری افزود: بسیاری از کشورها در تلاش برای کاهش تورم هستند. چین عمدا در تلاش است تا ارزش پول ملی خود را پایین نگه دارد تا صادرات را تقویت کند. یکی از چالش های بین ایالات متحده و چین این است که ایالات متحده می گوید چین اجازه نخواهد داد ارزش واقعی یوان نشان داده شود. نمونه دیگر ترکیه است که با تورم 20 درصدی مواجه بود اما توانست آن را به فرصتی بی سابقه برای افزایش صادرات خود به 220 میلیارد دلار تبدیل کند.

وی افزود: متأسفانه ما این تهدیدها را به فرصت تبدیل نمی کنیم زیرا جزیره ای عمل می کنیم. در سال 97 نیز همین اتفاق افتاد که با افزایش نرخ ارز به جای حمایت از صادرکنندگان، با آنها برخورد کردیم و تعطیلی هایی رخ داد، بنابراین نه تنها صادرات خود را افزایش ندادیم، بلکه با کاهش صادرات نیز مواجه شدیم. .

رئیس اتاق بازرگانی تهران یادآور شد: به هر حال دولت ایران یک دولت نفتی است که درآمدهای نفتی دارد و از نظر بخش خصوصی و مردم غیرضروری است و تنها در صورت بروز مشکل به سراغ آنها می رود. از سال 94 تا 97، 700 میلیارد دلار ارز داشتیم که در آن زمان قیمت موز نصف یک درخت سیب بود، یعنی همه کالاهای وارداتی یارانه می گرفتند و همه چیز از چین وارد می شد.

حنصاری گفت: وقتی دولت ارز ندارد پول چاپ می کنند که تورم را افزایش می دهد. وقتی یک ارز وجود دارد، شروع به کاهش می کند که منجر به تورم بالاتر می شود. از 5 تا 6 میلیارد دلار خدمات فنی و مهندسی در کشور صادر می کردیم اما امروز این میزان کمتر از 200 تا 300 میلیون دلار است.

وی گفت: مخرب ترین چیز قیمت گذاری دستوری است. در سال 97 تا 1400 نیز همین کار با ارز انجام شد، یعنی صادرکننده مجبور شد ارز خود را در سامانه نیما 20 تا 25 درصد کمتر از بازار بفروشد تا واردکننده بتواند با این ارز وارد کند و آن را بفروشد. به هر قیمتی که می خواهید به بازار عرضه کنید. این تصمیمات ضربه مخربی به اقتصاد کشور است.

رئیس اتاق بازرگانی تهران در پایان خاطرنشان کرد: چه چیزی از ترکیه که 220 میلیارد دلار صادرات دارد کمتر داریم. ترکیه معدن و نفت ندارد، اما ما که دومین منابع گازی جهان هستیم، با قطع گاز و برق مواجه هستیم! وضعیت ما نباید اینطور باشد. ما قبلا بیستمین کشور در اقتصاد بودیم اما امروز به رتبه 30-40 رسیده ایم.

دیدگاهتان را بنویسید