سوالات بیشتر در مورد چندین انتصاب سعید محمد

سوالات بیشتر در مورد چندین انتصاب سعید محمد

روز جدید دبیر شورای عالی مناطق آزاد طی ماه های اخیر فرمانداران چندین بخش را منصوب کرد و این سوال را مطرح کرد که آیا انتصابات از طریق دادگاه طی شده است؟

همانطور که اشاره کردیم حدود نیم سال از امضای حکم رئیس منطقه آزاد قشم و حدود 3 ماه از امضای حکم رئیس منطقه آزاد می گذرد اما طبق قوانین موجود این سوال مطرح می شود. آیا این اقدام دبیر شورای عالی است؟

در ماده 6 قانون مدیریت مناطق آزاد آمده است: «سازمان توسط هیئت مدیره ای مرکب از 3 یا 5 نفر اداره خواهد شد. اعضای هیأت مدیره توسط هیأت وزیران انتخاب می شوند. مدیر عامل سازمان که ریاست هیات مدیره را بر عهده دارد از بین اعضای هیات مدیره توسط رئیس جمهور منصوب می شود و بالاترین مقام اجرایی در حوزه اقتصادی و زیربنایی منطقه است.

بر اساس این ماده قانونی، مدیر اجرایی باید از بین اعضای منتخب هیات وزیران منصوب شود، در حالی که ظاهرا رؤسای برخی حوزه ها از بین اعضای هیات مدیره منصوب نمی شوند.

در ماده 5 این قانون نیز تاکید شده است: … سازمان منطقه یک شرکت دولتی است و باید منحصراً بر اساس قانون نحوه داشتن مناطق آزاد در اساسنامه و در مواردی که در قانون تجارت پیش بینی نشده اداره شود. بنابراین عنوان سازمانی برون سازمانی سرپرست در مناطق آزاد وجود ندارد.

از سوی دیگر، قانونگذار در قانون مدیریت مناطق آزاد و اساسنامه سازمان و حتی تجارت، امکان تعیین رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل توسط رئیس جمهور یا نماینده تام الاختیار را مشخص نکرده است. قانون اجرای مصوبات هیأت مدیره (که از آن منصوب می شوند) دارای اختیارات بوده و کلیه صلاحیت های عضو مذکور صرفاً با مدیر عامل می باشد. ماده 5 قانون مدیریت مناطق آزاد نیز مقرر می دارد:. »با توجه به این مشکل در قوانینی مانند قانون استخدام کشوری و قانون مدیریت خدمات کشوری نمی توان به تعیین قیم اشاره کرد.

با توجه به مطالب فوق این سوال مطرح می شود که آیا محاکمه در هنگام امضای احکام سرپرستی برخی از مناطق آزاد صورت گرفته است؟

دیدگاهتان را بنویسید