سود فروش فیلترشکن به جیب چه کسی می رود؟

سود فروش فیلترشکن به جیب چه کسی می رود؟

پارسا سپهری: وضعیت فیلترینگ و محدودیت اینترنت در 8 ماه گذشته افزایش یافته و دولت تمایلی به رفع محدودیت ها ندارد. متأسفانه بسیاری از مشاغل اینترنتی و سایبری تحت تأثیر قرار گرفتند و برقراری ارتباط با مشاغل و شرکت های خارجی دشوار شد. فیلترینگ حتی به صنعت گردشگری ضربه زده و برای گردشگران خارجی مشکلاتی ایجاد کرده است. ایجاد محدودیت های اینترنتی باعث شده تا کودکان و نوجوانان از استفاده از فیلترها برای دسترسی به شبکه های اجتماعی خودداری کنند. از طرفی بازار فروش فیلتر و مصرف بسته های اینترنتی داغ است.

مهدی مصلحی، کارشناس امنیت سایبری درباره وضعیت فعلی فیلترشکن ها در ایران به اخته گفت: متاسفانه آمار دقیقی از فیلترشکن ها ارائه نشده است، به عنوان مثال می گویند تا سال 2017 تراکنش های فروش VPN انجام شده است. ماهانه 50 میلیارد تومان و با توجه به وضعیت سال گذشته این رقم به 500 میلیارد تومان رسید. این هزینه بسیاری از شرکت‌ها را تشویق می‌کند تا به ساختارهای VPN روی آورند.

مهدی مصلحی افزود: سکوی فیلترشکن یک بستر ارتباطی امن است و اغلب برای دور زدن فیلترینگ استفاده نمی شود اما در کشور ما مردم از آن برای دور زدن فیلتر استفاده می کنند. به عنوان مثال یکی از مسئولان سازمان تنظیم مقررات گفت که از 80 میلیون کاربر، نزدیک به 80 درصد از VPN استفاده می کنند. این نشان می دهد که چه تلفات هنگفتی از نظر مصرف اینترنت و هزینه متوجه کسانی می شود که از VPN استفاده می کنند. وی همچنین در خصوص اثرات مضر فیلترشکن های ناایمن گوشی و ایجاد مشکل در آنها، افزود: در صورت استفاده صحیح از VPN، این بستر ایمن می شود. فرض کنید مجموعه ای دارید که شعبه های مختلفی دارد و از VPN برای دسترسی به شبکه استفاده می شود اما در کشور ما از VPN برای فیلترینگ استفاده می کنند. مردم هم گاهی اوقات از VPN رایگان استفاده می کنند و این نوع VPN برای خدمت به مردم نیست و کسانی که قصد نفوذ به شبکه های اینترنتی ایران را دارند این فیلترشکن ها را درست می کنند و بعد از نصب این اپلیکیشن گوشی ما تبدیل به یک خطایی می شود که همیشه می خواهند. ، بدون اطلاع ما به این برنامه دستور بدهیم و از طریق گوشی خود کار مخربی انجام دهیم. سایت ها را نیز می توان از این طریق غیرفعال کرد. مصلحی در نهایت درباره راه حل بحران فیلترینگ ایران گفت: «متاسفانه اکنون بستر فیلترینگ یک بستر قانونی نیست.» یکی از 66 نمونه بحث فیلترینگ، اگر سایت یا شرکتی اقدام به فروش رسمی VPN کرد، می توانند. این سایت را فیلتر کنید اما هنوز به کاربر فکر نکرده اند، البته من نمی گویم این درست است! اگر قانون در حال تصویب در مجلس که استفاده از فیلترشکن را جرم انگاری می کند، نقطه ورود جدیدی به مرحله بعدی استفاده از VPN است. به نظر من بهتر است با شرکت های اپلیکیشن های مختلف تعامل داشته باشید، به جای ایجاد محدودیت، محدودیت های اپلیکیشن های محبوب را حذف کنید. این مسیر فعلی در حوزه فیلترینگ تنها مسیر درآمدزایی عده ای و هزینه برای مردم است.

دیدگاهتان را بنویسید