سونامی چاقی در ایران/ 70 درصد افراد اضافه وزن دارند

سونامی چاقی در ایران/ 70 درصد افراد اضافه وزن دارند

روز جدید در 30 سال گذشته چاقی در کودکان و نوجوانان دو برابر شده است. طبق آمار NHS از هر سه کودک یک نفر اضافه وزن دارد که مشکلات روانی، روانی و تحصیلی بسیاری را برای آنها به همراه دارد.

استاد دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: نرخ چاقی در ایران از سال 1359 تا کنون پنج و نیم برابر شده است و به طور کلی می توان گفت که حدود 70 درصد ایرانیان دارای اضافه وزن یا چاق هستند.

بهنام رضا ویاسی، دانشیار دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: اگر به فکر اپیدمی چاقی نباشیم، در آینده نزدیک باید منتظر همه گیری مرگبار ناشی از بیماری های مرتبط با آن باشیم.

وی اپیدمی چاقی را خطرناک تر از همه گیری تاج عنوان کرد و افزود: تاج در نهایت با واکسیناسیون کنترل می شود، اما کنترل چاقی نیازمند سرمایه گذاری های بلندمدت اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و بهداشتی است.

این استاد دانشگاه چاقی را یکی از مشکلات رایج در جامعه امروزی دانست و گفت: شایع ترین علت آن سبک زندگی شهری و استفاده از فست فود است.

وی گفت: یک سوم سرطان های سینه، روده بزرگ، تخمدان، پروستات، کبد، کیسه صفرا، کلیه، بیماری های قلبی، انفارکتوس حاد میوکارد، سکته مغزی، اختلالات متابولیک، دیابت. چاقی کبد، بیماری انسدادی ریه، فشار خون بالا، آسم، ناباروری، میگرن، بیماری های روانی و اخیراً کووید 19 برخی از بیماری های مرتبط با چاقی هستند.

به طور مشخص: نرخ چاقی در ایران از سال 1980 تا کنون پنج و نیم برابر افزایش یافته است و به طور کلی می توان گفت که حدود 70 درصد ایرانیان دارای اضافه وزن یا چاق هستند.

وی گفت: چاقی کودکان و نوجوانان در 30 سال گذشته دو برابر شده است. طبق آمار NHS از هر سه کودک یک نفر اضافه وزن دارد که مشکلات روانی، روانی و تحصیلی بسیاری را برای آنها به همراه دارد.

وی بیان کرد: در سال های اخیر روش های مختلفی برای درمان چاقی به کار گرفته شده است که مهم ترین آنها تغییر سبک زندگی (رژیم غذایی و ورزش)، دارو درمانی و جراحی است.

به ویژه، همه افراد دارای اضافه وزن کاندید جراحی چاقی نیستند. شاخص توده بدنی یا BMI مهمترین عامل تعیین کننده جراحی چاقی است.

وی در پایان گفت: BMI از تقسیم وزن بر حسب کیلوگرم بر مجذور قد بر حسب متر به دست می آید. افراد با BMI بالای 40 یا افرادی با BMI بالای 35 و یکی از بیماری های مرتبط با چاقی ممکن است کاندیدای خوبی برای جراحی باشند.

دیدگاهتان را بنویسید