چاقی و اضافه وزن از عوامل اصلی سرطان هستند


ساعت: 10:31
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۶/۲۳
کد خبر: 1897313

رئیس گروه بهبود تغذیه دانشگاه علوم پزشکی قزوین

عطیه رزازی گفت: سبک زندگی سالم یعنی تغذیه مناسب، آرامش در زندگی، استرس و فعالیت کمتر از عوامل اصلی پیشگیری از سرطان است. البته نمی توان عوامل ژنتیکی و ارثی را نیز نادیده گرفت.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ عطیه رزازی در گفت و گو با خبرنگار صبح قزوین سلامت; وی با اشاره به تاثیر تغذیه سالم در پیشگیری از انواع سرطان گفت: به طور کلی شناخته شده است که عامل تغذیه و سبک زندگی سالم یکی از عوامل مهم در بروز سرطان است و به عبارتی نوع سرطان. غذا، نحوه طبخ و میزان مصرف غذا برای هر فرد را می توان از نظر تغذیه ای یک عامل خطر یا برعکس یک عامل محافظتی در نظر گرفت.

وی افزود: تغذیه بیماران سرطانی به سه قسمت تقسیم می شود که شامل تغذیه برای پیشگیری از سرطان، تغذیه بیماران سرطانی و تغذیه پس از بهبودی بیمار برای توانبخشی و بازگشت به زندگی عادی و همچنین عود یا متاستاز بیماری است. .

رئیس گروه بهبود تغذیه دانشگاه علوم پزشکی قزوین تصریح کرد: ویژگی های هر گروه غذایی یا بیمار در این سه مرحله تا حد زیادی از اصول کلی یکسانی پیروی می کند، اما با توجه به شرایط فیزیکی و نوع داروهایی که توسط هر یک از آنها مصرف می شود. بیمار و سبک زندگی فرد ممکن است متفاوت باشد و در واقع برنامه تغذیه باید به صورت جداگانه برای او تجویز شود.

چاقی و اضافه وزن از عوامل اصلی سرطان هستند

وی بیان کرد: چاقی و اضافه وزن یکی از عوامل اصلی ایجاد سرطان است زیرا بافت چربی عوامل التهابی را آزاد می کند و می تواند سیستم تولید مثل و حیات سلول را به خطر بیندازد و آن را از مسیر طبیعی بیولوژیکی خود خارج کند.

رزازی تصریح کرد: تحقیقات نشان می دهد که چربی اشباع می تواند بسیار موثر و عامل خطری برای ایجاد سرطان سینه در زنان و سرطان پروستات در مردان باشد، در حالی که سرطان سینه یک بیماری شایع در بین زنان است، بنابراین اگر افراد میزان مصرف چربی را کاهش دهند، سیری را کنترل کنند. در برنامه غذایی شما، آنها در واقع یک عامل خطر برای این بیماری را از بین برده اند.

سرطان دستگاه گوارش کاملاً به عوامل غذایی وابسته است

وی بیان کرد: سرطان های دستگاه گوارش مانند مری، معده و روده بزرگ کاملا به عوامل غذایی وابسته هستند و تحقیقات نشان می دهد که مصرف گوشت قرمز به مقدار زیاد در سرطان روده بزرگ بسیار موثر است و حتی سازمان بهداشت جهانی توصیه می کند که افراد فقط دو بار در هفته گوشت قرمز مصرف کنند. و به جای آن از گوشت سفید و حبوبات استفاده کنید.

ارتباط بین مصرف زیاد نمک و سرطان معده ثابت شده است

این مسئول خاطرنشان کرد: کشورهایی که مصرف محصولات شور یا دودی در آنها زیاد است، ارتباط بین مصرف زیاد این محصول غذایی و سرطان معده را تشخیص دادند. به همین دلیل توصیه می شود از مصرف زیاد نمک خودداری شود.

وی بیان کرد: به خانواده ها اکیدا توصیه می شود از مصرف نمک اضافی در غذا خودداری کنند در حالی که ایرانی ها غذای خود را دو تا سه برابر حد استاندارد نمک می ریزند.

63ad1979 9336 4e56 99f9 3eb139452869 خبر خاکستری




ایرانی ها غذای خود را دو تا سه برابر حد استاندارد نمک می زنند

روزی تصریح کرد: محصولات غذایی با نمک پنهان مانند کنسروها و انواع غذاهای فرآوری شده، انواع همبرگر و ناگت مرغ، سوسیس و کالباس و به طور کلی غذاهایی که به صورت نیمه آماده و آماده در اختیار مردم قرار می گیرد دارای نمک زیادی است. از آنجایی که برای تهیه و نگهداری این نوع غذاها از نمک زیادی استفاده می شود، بنابراین باید مصرف این نوع غذاها را کنترل کنیم.

وی خاطرنشان کرد: برخی ادویه های سنتی مانند خیارشور و ترشی یا خیارشور و زیتون که با غذا در سفره خانواده های ایرانی کاشته و بسته بندی می شود و به همراه غذا در سفره خانواده های ایرانی دیده می شود، مصرف نمک را در رژیم غذایی افزایش می دهد در حالی که خود زیتون میوه ای سالم است. و دارای امگا 3 بالایی است که البته نقش محافظتی دارد به شرطی که با طعم واقعی و طبیعی خورده شود و با نمک زیاد استفاده نشود.

رئیس اداره بهبود تغذیه دانشگاه علوم پزشکی قزوین بر اهمیت مصرف میوه و سبزی تاکید کرد و گفت: به طور کلی مصرف حداقل 5 واحد میوه و سبزی در طول روز توصیه می شود که دو واحد آن برای میوه ها و سه واحد دیگر برای سبزیجات است.

سرطان سینه یک بیماری شایع در بین زنان است

این مسئول تصریح کرد: با توجه به اینکه سبزیجات فیبر و نمک بیشتری دارند و قند کمتری دارند بنابراین مصرف میوه ترجیح داده می شود. میوه ها قند زیادی دارند و فیبر کمی دارند، بنابراین مصرف زیاد آنها برای افراد چاق و دارای اضافه وزن مضر است و باعث تجمع چربی و افزایش تری گلیسیرید در بدن می شود.

وی افزود: سبزیجات کالری کمتری دارند و از این رو مصرف انواع سبزی ها برای افراد دارای مشکلات اضافه وزن به نوعی ارزش درمانی دارد، زیرا ضمن افزایش فیبر و تامین ویتامین های بدن، منجر به جذب کمتر چربی در آنها می شود. بدن را کنترل می کند و اشتها را کنترل می کند.”

روزی تصریح کرد: سبک زندگی سالم یعنی تغذیه مناسب، آرامش در زندگی، استرس و فعالیت کمتر از عوامل اصلی پیشگیری از سرطان است. البته نمی توان عوامل ژنتیکی و ارثی را نیز نادیده گرفت.

وی تاکید کرد: عوامل محیطی می توانند عوامل ژنتیکی را فعال یا غیرفعال کنند یعنی پیروی از سبک زندگی سالم ممکن است این عامل خطر را در بدن انسان فعال نکند.

مصرف سبزیجات برای افراد چاق خواص درمانی دارد

رئیس گروه بهبود تغذیه دانشگاه علوم پزشکی قزوین گفت: غذا در بروز یک سوم سرطان ها موثر است، اگرچه تاثیر این عامل در انواع سرطان ها متفاوت است، بنابراین در سرطان بسیار بیشتر است. دستگاه گوارش و عوامل تغذیه ای کلی بین 30 تا 50 متغیر است. این درصد می تواند یک عامل خطر یا یک عامل پیشگیری کننده باشد.

وی درباره غذاهای شیرین به عنوان عامل خطر سرطان گفت: برخی از غذاها در اصول تغذیه ای به عنوان سم شناخته می شوند زیرا مصرف زیاد آنها برای بدن بسیار مضر است مانند نمک که به آن سم سفید می گویند.

روزی گفت: در صورت عدم کنترل میزان مصرف شکر باعث ایجاد نوعی مسمومیت در بدن می شود. البته باید توجه داشته باشیم که برخی غذاها قند یا نمک پنهانی دارند.

وی خاطرنشان کرد: برخی مدعی هستند که ما شکر مصرف نمی کنیم اما چای، شکلات و شیرینی یا توت، کشمش و خرما می خورند اما در واقع به طور غیرمستقیم شکر و شیرینی مصرف می کنند. بنابراین همیشه به افراد دیابتی یا افراد مستعد دیابت و اضافه وزن و چاقی توصیه می شود مصرف قندهای طبیعی را کاهش دهند.

سبک زندگی سالم عامل اصلی پیشگیری از سرطان است

رئیس گروه بهبود تغذیه دانشگاه علوم پزشکی قزوین تصریح کرد: اولین و مهمترین عاملی که فرد می تواند برای اطمینان از سلامت خود و کفایت قند دریافتی بدن خود بررسی کند، اندازه گیری وزن و BMI است.

وی بیان کرد: اگر BMI فردی در محدوده نرمال و زیر 25 باشد و فرد اضافه وزن و چاقی نداشته باشد، می توان گفت که میزان کالری دریافتی وی تا حدودی مناسب است.

رزازی خاطرنشان کرد: فاکتور بعدی اندازه گیری دور شکم است که برای خانم ها و آقایان باید زیر 90 سانتی متر باشد، زیرا با مصرف بیش از حد کالری این مواد اضافی به صورت چربی ذخیره می شود.

وی بیان کرد: ارزیابی وضعیت تغذیه فرد یکی دیگر از عوامل مهم قابل توجه است. بنابراین فرد باید حداقل سه واحد سبزی در طول روز مصرف کند که برابر با یک فنجان سبزی خرد شده است.

غذاها در یک سوم سرطان ها موثر هستند

رئیس اداره بهبود تغذیه دانشگاه علوم پزشکی قزوین تصریح کرد: متأسفانه تحقیقات نشان می دهد که مردم ما با وجود قیمت مناسب سبزی ها و در دسترس بودن انواع آن به ویژه در استان قزوین; با این حال، آنها کمتر از این غذاهای سالم مصرف می کنند.

وی بیان کرد: مصرف حداقل دو واحد میوه در روز توصیه می شود و اگر فردی اضافه وزن و چاقی نداشته باشد می تواند تا 4 واحد مصرف کند که باید برابر یک واحد میوه در نظر گرفته شود.

رزازی تصریح کرد: برای جلوگیری از افت محصولات کشاورزی از سمومی استفاده می شود که گاهی ممکن است به دلیل استفاده زیاد از سم یا عدم شستشوی مناسب محصول قبل از مصرف، به طور کامل از محصول خارج نشود.

مردم باید برای هر فصل از محصولات مناسب استفاده کنند

وی بیان کرد: استفاده از سموم در محصولات کشاورزی باید مدیریت شده و بر اساس دانش باشد و همچنین مردم محصولات متناسب با فصل را مصرف کنند تا حاوی مقادیر زیادی سم نباشد.

رزازی گفت: تجمع سموم در بدن بسته به نوع سم و شرایط فیزیولوژیکی بدن فرد می تواند مضر باشد. بنابراین، هنگام شستن مواد غذایی خام باید دقت زیادی کرد، زیرا برای کاهش میزان مصرف سم، انواع محصولات مزرعه و باغ باید به درستی شسته شوند.

پخت نادرست منجر به تبدیل غذای سالم به مضر می شود

وی بیان کرد: گاهی اوقات طرز پخت نادرست منجر به تبدیل غذای سالم به غذای ناسالم می شود که شامل سرخ کردن طولانی مدت غذا در روغن زیاد می شود و متاسفانه ذائقه مردم ما به گونه ای است که علاقه زیادی به آن دارند. روغنی غذا..

این مسئول در پایان با بیان اینکه فرآورده های شور و دودی می تواند احتمال ابتلا به سرطان دستگاه گوارش به ویژه سرطان معده را افزایش دهد، تاکید کرد: آشپزها باید از غذاهای با طعم طبیعی استفاده کنند. در عین حال مواد سالمی را انتخاب و طبخ می کند تا سالم به بدن برسد.

مصاحبه و تدوین: گل انبار حمزه

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید