سن سرطان های خوش خیم و بدخیم در ایران کاهش یافته است / چاقی مهمترین عامل ناباروری در زنان


ساعت: 10:04
تاریخ انتشار: 1401/02/31
کد خبر: 1840259

معصومه رجبی گفت: همه بیماری های خوش خیم و بدخیم در ایران با توجه به افزایش سن باروری کاهش یافته است چرا که بارداری، زایمان و شیردهی به عنوان واکسن این بیماری ها عمل می کند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ معصومه رجبی رئیس اداره سلامت مادران و ناباروری دانشگاه علوم پزشکی البرز در گفتگو با خبرنگار تیتریک گفت: 5، 4 زوج با دو فرزند و یک زوج بدون فرزند هستند که اگر همین روند را ادامه دهیم در سال 2010 چیزی به نام جمعیت جوان نخواهیم داشت.

وی با بیان اینکه معضل ناباروری در نوجوانان افزایش یافته است ادامه داد: برای جلوگیری از این آمارها با شیب تند پیشگیری از ناباروری در سنین نوجوانی بسیار مهم است.

رجبی افزود: بلوغ نوجوانی از مغز شروع می شود و تمام پیام هایی که از قسمتی از مغز به نام هیپوتالاموس و غده هیپوفیز به شما می رسد بر دو هورمون جنسی در دختران تخمدان دار و پسران دارای بیضه تاثیر می گذارد.

وی گفت: کاهش وزن بسیاری از ناباروری ها را درمان می کند. در زنان چاق، سطح هورمون مردانه افزایش می یابد، بنابراین باروری کاهش می یابد و بافت چربی به شما استروژن اضافی می دهد.

وی با تاکید بر اینکه رژیم غذایی متعادل در دوران بارداری موثر است، گفت: رعایت سبک زندگی ایرانی اسلامی بسیاری از مشکلات ناباروری را حل می کند و زمانی که از این سبک زندگی دور می شویم بیماری ها به سراغ افراد می آید.

رجبی افرواد: خداوند مواظب موجودی است که آفریده است و مادران باردار در دوران بارداری و شیردهی عادت ماهانه ندارند و بدنشان تا 3 سال استراحت می کند و خداوند با حفظ سلامتی فرزند از مادر مراقبت می کند.

این متخصص ادامه داد: زنان 30 تا 75 درصد، 35 تا 66 درصد و 40 تا 5 درصد باروری دارند و افزایش سن منجر به کاهش باروری و معمولاً از 35 سالگی به بعد باروری به شدت کاهش می یابد.

وی تاکید کرد: مردان تا 35 سالگی در اوج باروری هستند و از 50 سالگی این توانایی کاهش می یابد و از 60 سالگی به بعد توانایی های آنها به شدت محدود می شود.

73cbe5b0 065f 4e33 b1a9 94974440a9d0 خبر خاکستری

رجبی گفت: والدین نقش مهمی در ترویج فرهنگ زایمان دارند. فرصت های زندگی را برای چیزهای بیهوده (مانند تحصیل، کار خانه، کار) از دست ندهید.

وی گفت: تنبلی تخمدان و فیبروم دو علت شایع ناباروری در زنان است.

وی افزود: همه بیماری های خوش خیم و بدخیم در ایران به دلیل افزایش سن باروری کاهش یافته است چرا که بارداری، زایمان و شیردهی به عنوان واکسن این بیماری ها عمل می کند.

رجبی با اشاره به اینکه بانوان باید ورزش را جزء لاینفک زندگی خود قرار دهند، افزود: بسیاری از اختلالات بارداری به دلیل افزایش سن است و چربی شکم بسیار مضر است، بنابراین باید وزن متعادلی با ورزش و تغییر سبک زندگی داشته باشیم. “

وی گفت: افزایش تعداد زایمان ها اثر محافظتی بر بیماری های خوش خیم زنان (فیبروم، اندومتریوز، فیبروکیستیک سینه) دارد. در صورتی که بارداری برای سلامت زنان بسیار موثر است.

وی تاکید کرد: والدین در سنین نوجوانی باید اختلالات قاعدگی مانند بی نظمی، سیکل طولانی، خونریزی شدید، قاعدگی بیش از 6 ماه را جدی بگیرند و در این گونه اختلالات با درمان فرزند خود اقدام به ازدواج و باردار شدن کنند. درگیر نشو

رجبی ادامه داد: رشد بیش از حد مو، کم پشتی مو، ریزش مو، افزایش وزن زیاد نیز از جمله مواردی است که مادران در سنین نوجوانی باید به آن توجه کنند و در صورت بروز آن به پزشک مراجعه کنند، زیرا دلیل اختلالات هورمونی است.

وی گفت: استرس در دوران بارداری به اندازه از دست دادن یکی از عزیزان برای زنان خطرناک است، بنابراین خانواده ها باید به این مهم رسیدگی کنند و آرامش و آسایش زنان باردار را تضمین کنند.

وی افزود: افزایش سن، استعمال دخانیات، مشروبات الکلی، اضافه وزن، مشکلات تیروئید، استرس، تومور یا کیست، اختلالات قاعدگی از مهم ترین عوامل موثر بر ناباروری هستند.

رجبی گفت: سرطان رحم، تخمدان و سینه شایع ترین بیماری در زنان بعد از 60 سالگی است اما متاسفانه افزایش سن باروری سن این بیماران را به کمتر از 50 سال رسانده است.

وی گفت: سرطان تخمدان کشنده ترین سرطان در زنان است.

وی با اشاره به اینکه سرطان سینه 30 درصد از بیماری های زنان و زایمان را تشکیل می دهد، افزود: زنان بالای 40 سال باید سالانه ماموگرافی انجام دهند و افزایش تعداد زایمان ها اثر محافظتی از این سرطان دارد.

رجبی تاکید کرد: سقط جنین به هیچ دلیلی موجه نیست و سلب حق حیات از سوی خداوند خالق است و عوامل خطری مانند ناباروری، افسردگی، سرطان سینه، نقایص مادرزادی، چسبندگی جفت، پارگی رحم و خونریزی را به همراه دارد.

وی گفت: خانم ها باید چهار بار در هفته به مدت 30 دقیقه ورزش و پیاده روی سریع داشته باشند و آقایان و خانم ها باید وزن خود را کنترل کنند زیرا چاقی باعث ناباروری در هر دو می شود.

وی در خاتمه خاطرنشان کرد: استفاده از ویتامین D (هC، سلنیوم و روی، اسید فولیک و کلسیم قبل از بارداری برای کیفیت تخمک و اسپرم توصیه می شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید