چاقی و بیماری؛ نتیجه کاهش تحرک و پرهیز از غذا در نوروز / چگونه در ایام عید سلامت و وزن خود را حفظ کنیم؟


ساعت: 10:39
تاریخ انتشار: 1401/01/01
کد خبر: 1817553

مشکلات ناشی از تغییر رژیم غذایی در تعطیلات؛

چاقی و بیماری های مختلف نتیجه کاهش تحرک و پرهیز از غذا در ایام تعطیل است شادی و تنوع را در مصرف غذاهای نوروزی برای خود و خانواده مان متعادل کنیم.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ نقل قول از زمان ما؛ تعطیلات نوروزی همیشه با جشن، دید و بازدید و دید و بازدید همراه است، این روزها ناخودآگاه شاهد بی توجهی به غذا هستیم که در صورت تداوم باعث افزایش وزن و تهدید جدی برای سلامتی می شود.

اگرچه برای گذراندن تعطیلات سالم در آرامش باید رژیم غذایی متعادلی داشته باشید، اما امروزه مانند روزهای عادی باید تنوع و تعادل را در رژیم غذایی خود حفظ کنید تا از ابتلا به بیماری های مختلف ناشی از پرخوری و مصرف گروهی پیشگیری کنید. .

بی شک بی توجهی و زیاده روی در مصرف برخی غذاها از جمله تنقلات مشکلات گوارشی را به همراه خواهد داشت و از مصرف غذاهای اصلی جلوگیری می کند و مشکلات جدی در خوردن را به دنبال خواهد داشت که بر متخصصان تغذیه تاکید دارند.

تغییر الگوی تغذیه و تحرک در ایام نوروز


در همین رابطه مسعود فیروزکوهی کارشناس تغذیه در گفت و گو با خبرنگار ما گفت: این روزها که در نوروز هستیم الگوی تغذیه و تحرک با رفتن به مهمانی یا میزبانی ناخودآگاه و غیرارادی تغییر می کند. انواع میوه ها، شیرینی و شکلات، شربت و آجیل و حتی گاهی شام و ناهار تهیه می شود.


وی با بیان اینکه به استثنای میوه، سایر اقلام بایرام دارای قند و چربی بالایی هستند، افزود: این مواد نه تنها سلامت بیماران را به خطر می اندازد، بلکه سلامت افراد سالم را نیز به خطر می اندازد.


فیروحی ادامه داد: اگر مراقب نباشید و مراقب خود نباشید و اجتناب کنید، قند و چربی بیش از حد دریافت می کنید که ضمن ایجاد بستری برای اضافه وزن و چاقی، باعث تهوع، استفراغ و سایر مشکلات می شود.


به گفته وی، مصرف روزانه خوراکی های مضر از جمله انواع قندها و شیرینی ها، چربی ها، نمک ها، ترشیجات، نوشیدنی های مصنوعی در ایام عید به دلیل فرهنگ و آداب و رسوم مردم ایران، مراجعات متعدد و بعضاً شدید روزانه به اکستریم فورم ها افزایش می یابد. و نتیجه اغلب منفی و تهدیدی برای سلامتی است.


این کارشناس تاکید کرد: باید در ایام نوروز با رعایت نکات لازم از انحرافات غذایی و بدغذایی جلوگیری کرد چرا که مصرف برخی فرآورده ها باعث اضافه وزن می شود و منشا انواع بیماری های غیر واگیر یا تشدید بیماری است.


خبر خاکستری


تغذیه و تحرک قابل قبول؛ 2 اصل مهم سلامتی

وی سلامت را حاصل دو اصل مهم تغذیه، علم، تحرک و ورزش می داند و می افزاید: عوامل مختلف دیگری نیز بر سلامت تأثیرگذار است که باید مدیریت و کنترل شود تا کمترین تأثیر منفی داشته باشد.

فیروزکوهی با اشاره به اینکه غذا نیز از دو دسته مواد مغذی تشکیل می شود، خاطرنشان کرد: درشت مغذی ها شامل کربوهیدرات ها، چربی ها و پروتئین ها و عناصر کمیاب شامل مواد معدنی و ویتامین ها و البته آب است که منبع حیات و تغذیه هستند. سلامتی شرط اساسی سلامت انسان است.

وی تاکید کرد: تغذیه مناسب در واقع رعایت دو اصل تعادل یعنی. دریافت غذای کافی برای حفظ سلامتی و تنوع بدن یعنی مصرف انواع مختلف غذا که در 6 گروه غذایی اصلی و یک گروه اصلی معرفی می شوند. گروه، در رژیم غذایی. روزانه است.

این متخصص تغذیه افزود: نان و غلات، سبزیجات، میوه ها، شیر و لبنیات، گوشت، تخم مرغ، حبوبات و آجیل و انواع مواد مضر یا طعم دهنده، گروه های غذایی به ترتیب اهمیت و کمیت دارند، هر گروه در تامین برخی از درشت مغذی ها و ریز مغذی ها نقش مهمی ایفا می کنند. نقش نقش و افزایش یا کاهش آنها در رژیم غذایی می تواند تعادل را بر هم زده و منجر به یک یا چند بیماری شود.

به گفته وی، بهتر است برنج را به صورت سبوس دار و ماکارونی سبوس دار مصرف کرد و برای استفاده بیشتر از نان های سبوس دار مانند جو، سنگک و … می توان برنج قهوه ای را با خیساندن در نمک بسیار کم و کم مصرف با برنج سفید جایگزین کرد. برای تکمیل پروتئین نان و غلات بهتر است آن را مخلوط با حبوبات میل کنید.

نقش مهم فیبر در پیشگیری از بیماری های غیر واگیر


فیروزکوهی با بیان اینکه فیبر نقش مهمی در پیشگیری از بیماری های غیرواگیر مانند دیابت، بیماری های قلبی عروقی، سرطان و چاقی دارد، گفت: یا در برنامه هفتگی برنامه غذایی متنوعی داشته باشید، هر روز از سبزیجات خام و پخته در وعده های غذایی اصلی و میان وعده ها استفاده کنید.


وی گفت: میوه ها را در برنامه روزانه خود قرار دهید و از میوه هایی استفاده کنید که پوست آن ها با پوست قابل خوردن است، به جای آب میوه از خود میوه استفاده کنید زیرا ارزش غذایی بیشتری دارد. آب میوه های صنعتی را به دلیل ارزش غذایی کم، افزایش مکمل ها، وجود قندهای ساده در رژیم غذایی فعلی خود مصرف نکنید، آب بهترین نوشیدنی برای تامین مایعات بدن است.


c9be9770 65b3 417b 8f35 6f2ca50e2224 خبر خاکستری




از آجیل های مختلف به عنوان یک میان وعده خوب استفاده کنید


فیروزخی گفت: تا حد امکان از لبنیات پاستوریزه و کم چرب استفاده کنید. و شیر، ماست و پنیر کم چرب را انتخاب کنید.


وی افزود: بهتر است به جای گوشت قرمز از گوشت های سفید مانند مرغ و ماهی استفاده شود، افراد مسن می توانند هفته ای سه تا پنج عدد تخم مرغ به تنهایی یا همراه با غذا مصرف کنند و می توان روزی یک عدد تخم مرغ مصرف کرد. مصرف فرآورده های گوشتی مانند سوسیس و کالباس و مقادیر زیاد چربی های اشباع شده، نمک و مواد نگهدارنده را که برای سلامتی مضر هستند، کاهش دهید.


فیروزکوهی افزود: از آجیل های مختلف به عنوان یک میان وعده خوب استفاده کنید زیرا مقداری پروتئین، انرژی و مقداری مواد مغذی لازم را تامین می کند. غلات کامل و آجیل خام بدون نمک و بدون بو بخورید.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید