نکات تغذیه ای در سفر و عید نوروز / چگونه از اضافه وزن در عید جلوگیری کنیم؟



وی افزود: با شیوع بیماری عروق کرونر، خطرات غذایی و مشکلات سلامتی افزایش یافته است. از آنجایی که بحث نکات بهداشتی و فاصله فیزیکی در مناطقی که غذای مورد نظر یا نوع پخت و نگهداری غذا ممکن است خطر ابتلا به بیماری عروق کرونر قلب را افزایش دهد، این موارد در ایام نوروز بیش از هر زمان دیگری نیاز به نظارت دارند.



رئیس اداره بهبود تغذیه جامعه دانشگاه علوم پزشکی قزوین گفت: خانواده ها در سفر به نوروز در مصرف مواد غذایی خارج از منزل نکات زیر را مد نظر قرار دهند. ساده ترین و بهترین توصیه برای مردم این است که تا حد امکان قبل از پخت و پز بهداشتی در خانه غذا بخورند و سپس در جای خنک نگهداری کنند تا در فاصله بین شهرها استفاده کنند.

وی بیان کرد: اگر مردم قصد تهیه غذا در خارج از منزل یا رستوران های بین راهی را دارند، حتما به نکات بهداشتی توجه کرده و حداقل در ظاهر محل توزیع مواد غذایی، مشکلات بهداشتی را بررسی کنند. علاوه بر این، آنها باید از مراکزی که رفت و آمد در آنها رایج است خرید کنند، زیرا می توان از غذای بیشتر یا باقیمانده غذا در مکان هایی با سفر کمتر استفاده کرد.

چالش افزایش وزن در تعطیلات نوروز با مصرف بی رویه آجیل و شیرینی جات

7eb1d131 e497 4079 8321 35a5f5f530d3 خبر خاکستری



رزازی گفت: خانواده ها در طول سفر غذای کاملا آماده سفارش دهند، زیرا استفاده از انواع سالاد و میوه و غذاهای دست پز و پخته نشده خطر آلودگی غذا را افزایش می دهد. همچنین انواع گوشت باید کاملا پخته و یا در صورت کبابی با آتش مناسب کاملا پخته شود.



وی خاطرنشان کرد: توصیه می شود افراد غذای خود را در فضای باز فیزیکی بخورند. این به این دلیل است که ماسک ها باید در طول وعده های غذایی از صورت پاک شوند که می تواند متابولیسم ویروسی را در محیط افزایش دهد.


در سفرهای نوروزی از نوشیدن آب چشمه و آب های سطحی خودداری کنید

وی گفت: بهترین و سالم ترین نوشیدنی آب سالم است، اما برخی افراد در سفر از چشمه ها و آب های سطحی استفاده می کنند که خطر آلودگی را به شدت افزایش می دهد. اما استفاده از آب بطری یا آبی که همراه آن است; به کاهش آلودگی کمک زیادی می کند و همچنین استفاده نکردن از دوغ و نوشیدنی های دست ساز در رستوران ها در سفر به شدت توصیه می شود.



اگرچه لبنیات محلی برای عموم مردم سالم تلقی می شود، اما به دلیل بحث در مورد آلاینده های لبنیات خام و تب مالت یا سایر آلاینده های گوارشی که ممکن است در اثر استفاده از لبنیات محلی ایجاد شود، توصیه می شود که محصولات بسته بندی شوند. پاستوریزه مصرف شود.



رزازی بیان کرد: در هنگام خرید مواد غذایی بسته بندی شده که افراد در سفر می خواهند از آنها استفاده کنند باید به تاریخ انقضا و تولید و برچسب مواد غذایی توجه داشته باشند و افراد مبتلا به بیماری های عمده مانند دیابت، فشار خون و چربی خون نیز باید حتما در هنگام خرید مواد غذایی رعایت شود به بسته بندی آن توجه کنید تا در صورت داشتن قند، چربی و نمک زیاد از مصرف آن خودداری و مصرف شود.

ef244cec 5619 46fd 98e0 5bdef2189ad0 خبر خاکستری



وی بیان کرد: از آنجایی که برخی از غذاها مانند ماهی، غذاهای دریایی و آبزیان دارای ارزش غذایی بالا، چربی بالا و حساس به پروتئین هستند و میزان آلودگی نیز بسیار بیشتر است، بنابراین خانواده ها مجبورند زمانی که غذا تازه و کاملا پخته شده است به سفر بروند. “مطمئن شوید که دچار مشکل نمی شوید.

رئیس گروه تغذیه جامعه دانشگاه علوم پزشکی قزوین بیان کرد: در ایام نوروز به دلیل افزایش مصرف مواد قندی و شیرینی جات، مردم همواره با چالش اضافه وزن و چاقی مواجه هستند. زیرا قبل از عید همه افراد به غذا حساس هستند و آن را کنترل می کنند اما بعد از 13 روز عید اضافه وزن دارند که یکی از دلایل استفاده نادرست از آجیل و شیرینی در عید نوروز است.

وی بیان کرد: برای جلوگیری از اضافه وزن افراد باید از شیرینی های کم حجم و محدود و خشک استفاده کنند و در مهمانی ها یا عید نوروز به جای شیرینی از میوه و آجیل به مقدار محدود استفاده کنند.

رزازی گفت: علاوه بر این در پذیرایی های نوروزی می توان از میوه های خشک مانند کشمش و خشکبار و سایر خشکبارها که سلامت بیشتری دارند به جای شیرینی استفاده کرد.

افراد مبتلا به دیابت و فشار خون بالا باید رژیم غذایی خود را رعایت کنند


رئیس اداره بهبود تغذیه جامعه قزوین گفت: آجیل اگرچه ارزش غذایی بسیار خوبی دارد، اما کالری بالایی نیز دارد، بنابراین مصرف زیاد بادام، پسته، فندق و گردو باعث تشدید چاقی می شود.

dd2467dc d63f 441c aae9 33014834b0c0 خبر خاکستری



وی گفت: استفاده از آجیل خام و کم نمک در ایام عید ارجحیت دارد، زیرا علاوه بر بحث استفاده از نمک زیاد در تهیه آجیل، متاسفانه با داغ شدن موضوع خرید آجیل در ایام عید، برخی افراد مزه آجیل‌هایشان را دوست ندارند. «با طعم‌های مختلف ادویه‌ها، بنابراین توصیه می‌شود از آجیل خام استفاده کنید تا حداقل از سلامت و تازگی آن اطمینان حاصل کنید.

رزازی بیان کرد: همچنین باید مراقب نوشیدنی های مصرفی در مهمانی ها باشیم، زیرا نوشابه ها، دسرها و آب میوه های صنعتی حاوی قند هستند بنابراین مناسب نیستند و نوشیدنی ها توصیه می شود و تاکید کرد که باید از نوشیدنی های سالم جایگزین شود. آب یا خمیر سنتی با نمک کمتر.»

وی ادامه داد: افراد دارای اضافه وزن و چاق در مهمانی ها قبل از غذای اصلی از انواع سبزیجات و سالاد استفاده کنند تا با اشتها و میل کمتری به خوردن ادامه دهند.

ورزش و فعالیت بدنی در نوروز را به خاطر بسپارید


این مسئول بیان کرد: برخی از افراد در نوروز با توجه به مصرف آجیل و شیرینی در مراجعات، کالری دریافتی خود را کنترل کنند، ناهار و شام را کنار بگذارند. در حالی که حذف ناهار و شام باعث افزایش اشتها می شود و در صورتی که تنقلات برای انسان ارزش پروتئین و ویتامین ندارند، به طور ناخواسته به فرد اجازه می دهد تنقلات بیشتری مصرف کند، توصیه می کنیم که غذا کافی و دارای ارزش غذایی مناسب و همچنین میان وعده ها باشد. میان وعده و در مقادیر کم.

وی بیان کرد: در ایام نوروز افراد زمان بیشتری برای ورزش و فعالیت بدنی دارند، بنابراین توصیه می شود در ایام عید برای اطمینان از سلامت قلب و عروق و جلوگیری از تجمع بیش از حد چربی در بدن، مسافت های کوتاهی را پیاده روی کنند.

رزازی در پایان خاطرنشان کرد: افراد مبتلا به دیابت، چاقی و فشار خون که تحت رژیم های درمانی خاص و مصرف دارو هستند، در ایام عید رژیم غذایی خود را رعایت کنند و توصیه می شود در مورد میزان و نوع غذا و میان وعده ها با پزشک خود مشورت کنند. . . کاربران عید به دستورالعمل.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید