سویه جدید omicron/XE چقدر خطرناک است؟

سویه جدید omicron/XE چقدر خطرناک است؟

روز جدید مواردی از سویه جدیدی از Omicron به نام XE در برخی کشورها مشاهده شده است و همین امر باعث شده است تا این سویه به عنوان موج جدیدی از بیماری عروق کرونر قلب نامگذاری شود.

در اواخر ماه مارس (اواسط آوریل)، آژانس بیمه سلامت بریتانیا گونه جدیدی از کووید 19 به نام XE را معرفی کرد.

به گفته آژانس، این سویه جدید نوترکیب است، یعنی ترکیبی از دو سویه است. در این مورد، سویه بسیار عفونی BA.1 Omicron با زیر واحد Omicron به نام BA.2 ترکیب می شود.

سویه جدید XE حاوی اطلاعات ژنتیکی از هر دو سویه BA.1 و BA.2 است. در مطالعات اولیه مشخص شد که نسبت به سویه BA.2 omicron عفونی تر است.

کارشناسان می‌گویند افزایش عفونت به معنای خطرناک‌تر بودن آن نیست و درمان‌های فعلی احتمالاً مؤثر خواهند بود.

همانطور که ویروس ها در طول زمان جهش می یابند، سویه های نوترکیب دیگری نیز می توانند ایجاد شوند.

حمیدرضا جماعتی، دبیر کمیته ملی کووید 19 گفت: اخیرا دو سویه جدید XD (ترکیبی از ویروس دلتا و اومیکرون) و XE (ترکیبی از زیرگروه‌های BA1 و BA2) شناسایی شده است. وی گفت: تاکنون 16 نفر مبتلا به سویه XD در سراسر جهان گزارش شده و تحت نظارت سازمان بهداشت جهانی قرار گرفته اند، اما با توجه به اینکه هنوز گزارشی از این سویه های جدید در کشورهای دیگر ارائه نشده است، جای نگرانی نیست. وضعیتی که شاهد بازگشایی مدارس و دانشگاه ها هستیم، پایان واکسیناسیون دانش آموزان به ویژه در گروه سنی 5 تا 11 سال است. خوشبختانه میزان واکسیناسیون برای گروه سنی 12 تا 18 سال به حد قابل توجهی رسید، اما بر تکمیل واکسیناسیون گروه سنی 5 تا 11 سال و رعایت پروتکل های بهداشتی در مدارس توسط والدین و مربیان مدارس تاکید زیادی شد.

وی ادامه داد: در این شرایط مدیران و عوامل مدارس نیاز به رعایت پروتکل های بهداشتی در مدارس از جمله استفاده از ماسک، شستن مرتب دست ها، فاصله فیزیکی و تهویه مناسب کلاس دارند. از سوی دیگر دانش آموزانی که دارای علائم عفونت و تب هستند نباید به مدرسه بروند و در صورت عدم تشخیص یا داشتن علائم در مدرسه، مدیران مدارس اجازه دهند دانش آموزان به خانه بروند و در خانه قرنطینه شوند.

حسن رودگری، مدیر تحقیقات انجمن پزشکی ایران، درباره ترکیب نوع omcron و توزیع آن گفت: «براساس گزارش اداره ملی آمار (ONS)، تنها در هفته گذشته نزدیک به 5 میلیون کرون جدید ظاهر شد که یک رکورد جدید در تاریخ است. این امر با افزایش 7 درصدی بستری شدن در بیمارستان همراه بود، اگرچه مرگ و میر چنین جهشی را نشان نداد که ممکن است به دلیل پوشش گسترده و مؤثر واکسیناسیون باشد.

شهيد بهشتي، عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشكي افزود: نوع جديد XE جهشي است كه ناشي از تركيب مجدد BA.1 و BA.2 در اثر عفونت همزمان آنهاست و ابتدا حدود 2.5 ماه گزارش شد. پیش، در بریتانیا. “محاسبات افزایش 10٪ سریعتر در انتقال را نشان داده است، که به ویژه قابل توجه نیست. XE در حال حاضر زیرگروه omicron است، مگر اینکه رفتار جدیدی مشاهده شود، به ویژه با توجه به شدت بیماری یا آن تظاهرات بالینی

بر اساس گزارش آژانس بیمه سلامت انگلستان، تعداد HE در جامعه در حال حاضر برای تجزیه و تحلیل قطعی رفتار آن کافی نیست، زیرا تا کنون تنها 637 مورد قطعی در بریتانیا ثبت شده است که در بین نزدیک به 5 مورد است. میلیون ها مورد جدید در هفته. «گذشته عدد قابل توجهی نیست.

وی ادامه داد: در حال حاضر گزارشی مبنی بر تفاوت نوع XE از نظر علائم بالینی و شدت بیماری امیکرون وجود ندارد که هر دو مشابه سرماخوردگی یکسان هستند که با آبریزش بینی، عطسه و گلودرد همراه است. در مقایسه با تب و سرفه اولیه کرونر.”

رودگاری گفت: NHS انگلستان اخیراً فهرست علائم رایج کووید را از 19 به 9 علامت افزایش داده است، از جمله تنگی نفس، خستگی یا بی حالی شدید، بدن درد، سردرد، گلودرد، آبریزش بینی یا آبریزش بینی. بینی از دست دادن اشتها، اسهال، حالت تهوع و استفراغ است.

وی گفت: در سایر کشورها به طور ناگهانی موارد جدید Bam.2 omicron افزایش یافته است اما اثری از XE وجود ندارد. در چین که اخیراً قرنطینه شدیدی را در شانگهای انجام داده است، زیرگروه جدیدی به نام BA.1.1 به همراه BA.2 گزارش شده است که در چین یا هیچ جای دیگر دنیا گزارش نشده است. هند همچنین گفت که یک پرونده XE در بمبئی باز شده است.

مدیر تحقیقات سازمان نظام پزشکی افزود: بهتر است از فضای وحشت بی مورد در مورد نوع XE پرهیز شود، زیرا نه گسترده است و نه لزوما خطرناکتر. باید بدانیم که موج جدید کووید 19 در اروپا و آسیا عمدتاً ناشی از نوع اهمیکرون BA.2 است و نوع XE گزارش شده نقش کمی دارد.

دیدگاهتان را بنویسید